Announcement

Collapse
No announcement yet.

yamaha tt350 - den officiella tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    ångrar att jag sålde min tt350 i toppen skick fan va roligt ja haft på den brutna nyckel ben å stukningar :D vet att mycket från tt600 passar 350in. kollade åt min svåger delar med yamaha center där verkar det svårt att få delar nu. finner man delar är det ruggigt dyrt. sett på ebay att det finns mycket nytt till dom gammla rävarna
    smek it

    Comment


      #92
      Skaffade ett originaltanklock med avluftningsslang till min, men var f*n sätter man den andra ändan på slangen? (den som inte sitter i locket). Eller har jag kanske fått fel lock? På min avslutas slangen med en rund gummiplatta.

      Comment


        #93
        Hej..
        Skaffat mig en Yamaha TT -87 skulle vilja ha tips på var man köper insugsgummi till humant pris eller länk till de insugsrören från fiddy som skulle kuna passa som någon posta.

        Sedan söker ja kåpor pass sidan

        Comment


          #94
          KEDO.de

          Comment


            #95
            Ska byta luftfilter, något tips?

            Comment


              #96
              Dags att börja planera inför vinterns service. Ska kontrollera/justera ventilerna och tänkte höra om någon har bra-att-tänka-på-tips att dela med sig av? Jag har Clymer instruktionsbok men tar gärna emot tips för att göra processen så enkel som möjligt. Måste man t.ex. ha valve adjusting tool eller kan man fixa det på ett annat (smidigt) sätt om man måste justera? Om någon sitter på lite foton kring det hela så dela gärna med er!

              Comment


                #97
                Har stött på ett litet problem nu när jag håller på med vinterservicen. Skulle kontrollera ventilerna och behöver ställa ventilerna så de står i TDC-läge men när jag plockar av vevhusskyddet kan jag inte lokalisera ”T” markeringen på vevhuset p.g.a. alla missfärgningar och korrosion. Snurrar som en tok för att finna något som liknar ett ”T” men finns inte en anstymmelse till något märke!
                Nu undrar jag hur jag kan säkerställa att ventilerna hamnar i TDC utan att se ”T”-markeringen? Något annat jag kan titta på/utgå ifrån som gör att jag kan hitta TDC för IN resp. EX ventil?

                Undrar även om man verkligen behöver ett valve adjustment tool för att byta shims eller kan man lösa det på ett enklare sätt utan att behöva betala 400kr för verktyget?

                Comment


                  #98
                  Originally posted by ELFEN79 View Post
                  Nu undrar jag hur jag kan säkerställa att ventilerna hamnar i TDC utan att se ”T”-markeringen? Något annat jag kan titta på/utgå ifrån som gör att jag kan hitta TDC för IN resp. EX ventil?
                  Hej,

                  Vill du ha kolven i TDC så kollas det lättast med ett sugrör eller liknande genom tändstiftshålet.
                  Rotera motorn m.h.a. bakhjulet och hög växel (5-6), när kolven är i toppläge och inga ventiler är öppna så är du rätt, då kan du kolla ventilerna.
                  Har du spik?

                  Comment


                    #99
                    Originally posted by K J D View Post
                    Hej,

                    Vill du ha kolven i TDC så kollas det lättast med ett sugrör eller liknande genom tändstiftshålet.
                    Rotera motorn m.h.a. bakhjulet och hög växel (5-6), när kolven är i toppläge och inga ventiler är öppna så är du rätt, då kan du kolla ventilerna.
                    Kanon, bra tips!

                    Då kommer följdfrågan... En motor (kolv) går ju två varv för varje cykel, hur vet jag vilket varv som är rätt? D.v.s. hur vet jag att inte nockarna ligger emot ventilerna?

                    EDIT: Svarar på frågan själv... Om jag har "fel" TDC så kan jag inte mäta spelet på ventilerna...
                    Last edited by ELFEN79; 12-03-2014, 11:53 PM.

                    Comment


                      Kolla ventilerna i kompressionsfasen,då kolven är i topp efter att insugsventilerna stängts, då har du ingen risk att någon ventil har kontakt med en kamnock.
                      När du roterar motorn m.h.a. bakhjulet ska du snurra hjulet som när du kör framåt.

                      http://www.animatedengines.com/otto.html
                      Har du spik?

                      Comment


                        Uppar tråden lite, köpte en 91a som skulle vara körklar, jotjena. Läcker olja, även om den bara står o skäms. Ska nu köpa packningar till bågen ifråga, och enl ebays info ska packningar passa från xt. Någon som kan bekräfta? har inte råd att köpa fel. (haha). Drog iväg ett mail till yamahas återförsälj, och enl dom kan man inte få tag på komplett packningsats - dyrare och köpa var för sig... tacksam för svar :)

                        Comment


                          kedo.com

                          Item 91119

                          till xt350 men borde vara exakt samma.

                          Comment


                            hämtat ännu en hoj, en 87a. ganska trött och ganska så icke original. vem hade hittat fiddy insug som passade?

                            Comment


                              någon som har måtten på insugen? orkar inte riva isär o kolla..

                              Comment


                                Jag skulle vilja ha en ryckutjämnare. Har hört att man kan ta navet från en äldre XT600 och borra ut navet då den har tunnare axel än TT modellerna, sedan sätter man det navet på en TT fälg. Det finns inget enklare sätt dock?

                                Comment

                                Working...
                                X