Announcement

Collapse
No announcement yet.

yamaha tt350 - den officiella tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

lätt om man är lite händig

Inga problem, kolla bara noga läget på kammen innan du monterar isär (drevet brukar vara märkt)
    rör inte hojen, dvs rotera inte runt motorn. Sätt sedan ihop som de satt innan. Du kan ju ta lite bilder medans du monterar av toppen, så är det lätt att gå tillbaka o kolla.

Skulle du göra bort dig o "glömma" hur sakerna satt så är det ingen katastrof!
    bara att kolla på meksidan under "byta cylinderfotspackning" o följa stegen för ihopmontering där.

När du ändå har av toppen o skall lämna in den för renovering så kan du ju passa på att porta toppen samtidigt, det gav mycket på min tt600.
    inga specialverktyg krävs.

lycka till

Comment

Spelar det verkligen så stor roll hur han demonterar toppen? Är det inte så att vid monteringen så sätter man kolven i topp, och sen slänger dit kam & kedja på ett bestämt ställe? Så har det vart på de 4-t motorer jag har pillat med i allafall... Kruxet är att veta rätt läge på kammen om man inte har en handbok.

Comment

jovisst är de bara att sätta kolven i öd o montera kammen rätt,
        men om man inte har gjort de förrut så¨kan de nog vara lättare att kolla noga när man demonterar (och då ha motorn i öd,) o sen inte röra någon innan man skall montera igen, helt klart lättast om man inte gjort de förrut.

Comment

sen är de klart att de inte är så svårt att följa stegen som beskrivs på meksidan heller.....

Comment

Originally posted by Anden View Post
            Inga problem, kolla bara noga läget på kammen innan du monterar isär (drevet brukar vara märkt)
            rör inte hojen, dvs rotera inte runt motorn. Sätt sedan ihop som de satt innan. Du kan ju ta lite bilder medans du monterar av toppen, så är det lätt att gå tillbaka o kolla.

Skulle du göra bort dig o "glömma" hur sakerna satt så är det ingen katastrof!
            bara att kolla på meksidan under "byta cylinderfotspackning" o följa stegen för ihopmontering där.

När du ändå har av toppen o skall lämna in den för renovering så kan du ju passa på att porta toppen samtidigt, det gav mycket på min tt600.
            inga specialverktyg krävs.

lycka till
            Okej, man tackar, jo det var mest att få kammen i rätt läge som jag gruvade mig för.

Comment

Nu har jag fått tag på en Manual, den säger att man ska hålla uppe kamkedjan så den inte går i ingrepp när man drar runt motorn men vad spelar det för roll?

När man skruvar ihop den så räcker det väl att kolven är i TDC det är ju utmärkt på vevhuset, kammarna har ju också markeringar så om allt stämmer spelar det väl ändå inge roll om kedjan gått runt eller om man sätter tillbaka kedjan och den hamnar på en annan kugg?

Comment

Spelar ingen roll om den hamnar på annan kugg, sålänge motorn står i TDC och kammen ligger rätt!

Comment

Verkar som gängan i toppen till en av överfallsbultarna till kammen är trasig. Dock når gängan ytterligare en dryg centimeter ned så jag satte i en längre bult och loctitade, någon åsikt om det kommer att hålla?

Comment

håller garanterat,
                    special verktyg, viktigaste verktyget för jobbet momentnyckel kanske inget en kille som själv säjer att han har tummen mitt i har liggandes
                    Lägger alla punkter här så får ni klistra in dem var ni vill .................................................. .................................................. .....................................
                    räcker de inte får ni lägga till fler själva =)
                    mina halvtaskiga novis enduro youtube klipp

Comment

Originally posted by dr-boom View Post
                      håller garanterat,
                      special verktyg, viktigaste verktyget för jobbet momentnyckel kanske inget en kille som själv säjer att han har tummen mitt i har liggandes
                      Faktiskt så var den nyinköpt men gick tyvärr inte lägre än 20 Nm. Märkte att gängen var trasig redan när jag skulle dra åt med fingrarna. Huvudsaken att det håller, var inne på att borra och gänga om men det kanske skulle vara överkurs?

Comment

Gör ett litet trådlyft med lite frågor.

TT'n å XT'n är det samma ram eller skiljer det nåt?

Vad jag ser är iaf att de verkar skilja på tankar å sadel samt lite småpyssel.

Är det stor skillnad på tankfästen å sånt eller är det samma rakt över mellan dom olika modellerna.

Har ju förstått att motorn är av samma typ för båda modellerna även om de kan skilja nåt invändigt iform av kam/portning eller komp, dock ingen aning om de sista.

Skulle kunna va intreserad av ett objekt som behöver en del tlc.
                        En fattig jävel som lever ett rikt liv!!

Comment

tt350 ??

har köpt en tt 350 -89 för 4500kr den rök som bara den när jag provkörde den
                          . så nu har jag rivit ner den i molekyler. o ventilerna såg inte så frächa ut

är det svårt/dyrt att byta ? har fått tag på en ny topp med ventiler som skall vara i hyffsat skick för 2400kr är det dyrt? hoppas någon vet börjar bli sugen på köra...

någon som vet vart man får tag i billiga reservdelar?

tacksam för svar. mvh janne

Comment

Nu har TT350 fått en egen tråd! Ska se om jag hittar mer gammal info som kan vara bra att ha i den här tråden....
                            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Tjena alla 350 åkare jag köpte min för ett tag sedan något defekt men har nu lyckat få igång den :)
                              Bl.a. Så var insugningsgummina paj :( 1100kr styck dyrt tyckte ja mätte upp dom gamla och letade på nätet
                              O hittade gummin till en fiddy för 99kr styck och dom passar :) är det någon som har provat detta ?

Comment

jag har nyss varit ute o kört o gummina funkar. såg även en kille från usa som hade använt alugrejjen som gummit är limmat fast i och satt vanlig slang . såg ut som han fått svetsa på dom lite så att man får fast slangen riktigt
                                men också ett bra billigt alternativ . något som provat detta ? mvh janne

Comment

Working...
                                X