Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 350 EXC-F Tråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM 350 EXC-F Tråd

Saknas en tråd om KTM nya state of art modell för motionären.

Lanseras med stora ord som kraften som hos en 450 och körbarhet som 250 därmed den optimala motionärshojen.
    Samuel på KW som äger ny hoj varje år och tidigare FE390 tyckte denna är ett strå vassare framföra allt i körbarhet så varför inte testa så jag inte kan klaga på materialet.

Erkänner att jag inte gör maskinen rättvis på något sätt då den inte kör sig själv, men den känns trevligare att köra på många sätt i jämförelse med det jag ägt tidigare. Lätt och smidig är mitt intryck.
    Modifieringar och det nödvändiga för ditt behov kanske är intressant.
    Jag har bytt framdrev 14->13 och bak 52 std, annan fjäder bak för min vikt samt ett kylarskydd med kylfläkt och en map switch på styret. Dessutom hade jag monterat styrhöjare 25mm.
    Samt det sedvanliga som hasplåt.

Noterbart är att Oljebytesintervallet rek till 15 timmar och jag har bytt en gång (1 timme) Ok/Q8 15W-50 var klart enklare än hos XC4 an, det enda som var bökigare var att montera tillbaks hasplåten.

Last edited by MC Doktorn; 11-28-2011, 01:08 PM.

Jag har för mina 94 kg utan utrustning satt i 4.6 fjädrar fram och en 80 fjäder bak, mapswitch under sadeln då jag inte vill ha en massa jox på styret och ändå just nu i geggan låter den gå på snälla läget.
    13-50 drevat och det finns för mig ingen anledning til lägre drevning och jag har en Rekluse core EXP monterad.

Comment

Äntligen en tråd om denna hoj. Jag gillar min 300 EXC Sixdays -09 men är jävligt nyfiken på en fyrtakt, dock är jag mindre sugen på +10 kg i vikt så då kändes denna hoj kanske som ett alternativ. Jag vill gärna höra mer åsikter om den, hur den är i jämförelse med andra hojar etc. Är det klös nog i den? Har hört att en del ska tycka att den är lite klen och senast idag fick jag höra att nya Husqvarna TE310 är ett bättre alternativ enligt vissa? Ska vara bättre klös och mindre vikt? Hur som helst, jag har ju min 300 exc och är lite nyfiken på hur jag skulle uppleva 350'n, det är ju "lite" skillnad i kraft och motorkaraktär så att säga.

Comment

Har Rekluse Core Exp på min, fick en massa motorstopp före jag monterade den. Har powerparts hasplåt och aluhandskydd. Hasplåten var ingen lek att få dit, lösa fästläppar som är svåra att få dit dom ska. Ska montera koppl. cyl. skydd, kylarskydd och kylfläkt så småningom. Tycker inte att det är jättemycket att köra med i den, men det är nog inte tänkt så heller, men helt ok pulver i den om man varvar ut ordentligt enligt mig iaf. Tycker den är smidig och hanterbar, väldigt lätt att välja spår och ligga kvar i det spåret man valt. Drevning 13-52, känns helt ok. Någon som vet om man kan ändra mappningen med kontakt under sadeln på en sådan här hoj?

Comment

Äntligen en tråd om 350n. Jag ska köpa ny hoj nu efter jag sålt quaden och jag trivdes bra på 300an men blivit nyfiken på en 350. Så det vore kul att höra vad ni tycker om dem.
          Har hört att en del verkar ha lite strul med hojarna, tps sensorn m.m som krånglar. Har ni haft något strul med era?
          Gud skapade skogen för enduro
          Sherco st 300 13 trail
          Ktm Exc 300 12 Såld
          Yamaha yfz 450 09 quad Såld
          Ktm Exc 300 sixdays 10
          Såld

Comment

Har nu hunnit köra 7h på min varav Gotland 3h.
            Kommer från en Husa 450 -10, och första intrycket va att 350:in kändes slö..
            Men efter att ha kört Gotland ändrade jag uppfattning! Fan vilken go hoj :D Inga tveksamheter i starten, snurrade igång direkt!!
            Gott om drag i stalpiga och snabba partier. Hojen får ner effekten väldigt fint i backen, detta märktes speciellt över kalkstenen. Visst sladdar det till ibland, men det går kontrollerat. Gjorde inte en ända vurpa i år och blev inte lika trött som vanligt! Inte bara hojens förtjänst, men den jobbade definitivt inte emot mig!

Chassiet kändes kanon från första stund! Sväljer sten fint till skillnad från tidigare WP-gafflar i orginalutförande som brukar kräva en omschimsning..

Det jag gjort med hojen är Power Parts Alu-hasplåten (håller med om att den är aningen krånglig att montera) Trailtechs mapswitch på styret som ersätter ljusomkopplaren, Kylarskydd, drevning 13-51, Tvinwall-styre, Zeta Barkbusters, Handtag på framaxeln.

En svaghet som jag märkt är kylarvingarna. Har redan fått en spricka i ena efter max 2 vurpor. Jämför närmast med Husabergs kylarvingar som verkar vara okrossbara, vet inte hur många ggr jag vurpade med dem utan att knäcka dem..

På ggn bromsade jag stopp en handfull gånger också. Detta kan till viss del bero på att jag tidigare kört med rekluse..
            Har funderingar på en Core Exp, någon som vet hur den upplevs i jämförelse med Z Start Pro?

Sammanfattningsvis kan jag bara säga; KTM 350 EXC är en riktigt bra motorcykel för motionären!! Ångrar inte en sekund att jag bytte, möjligtvis om jag kollar på sparkontot ;)

Comment

Har också skaffat mig en 350, och måste säga efter ett par rundor att jag är sjukt imponerad av det mesta. Stabil och utan överraskningar, bra ergonomi samt kanonfjädring redan i original för mina 80kg. Har höjt styret, satt på hasplåt samt funderar på mapswitch för styret.

Dock är ju lyset under all kritik som vanligt, det blir att skaffa en Trailtech variant när det är dags för riktig vinterkörning.

Drevningen tyckte jag var ganska OK för lite "lättenduro", får se om jag ändrar den framöver.

Nån här som skaffat ett annat avgassystem ? Känns som om hojen mått bra av lite mer öppna spjäll

Comment

Ska köpa en mapswitch, nån som kan rekommendera vilken som är vettigast ? Powerparts eller Trailtech funderar jag på.

Comment

Originally posted by The Dirt View Post
                  Ska köpa en mapswitch, nån som kan rekommendera vilken som är vettigast ? Powerparts eller Trailtech funderar jag på.
                  Jag föredrar den enklare varianten under sadeln, mindre jox på styret och att ha en massa grejer att ändra på under körning ger bara mer hjärnspöken och det har jag tillräckligt av ändå.
                  Skillnaden märks mellan lägena, men jag åker mest på snälla läget i alla fall.

Comment

Powerparts switchen tycker jag fungerar bra, men ärligt inte till någon större nytta.
                    Men det beror väl på att jag har fullt upp med att hålla farten över stenarna och gyttjan ute vid Gröndal.

Har bara haft problem med att den är något svårstartad men har skruvat upp tomgången så går det utan problem.

Annars väldigt nöjd och har svårt att tänka mig något bättre i nuläget.

Comment

Enligt boken ska det vara 15W-50 olja i hojen. Har nu möjlighet att köpa OKQ8 racingolja för 4-takt i bulk till rätt pris, enda kruxet är att det är 10W-50. Detta borde inte spela någon roll, eller är jag helt ute och cyklar?

Comment

Ute och motorcyklar möjligtvis ;)
                        Ska inte spela någon roll.

Comment

15W-50 oljan från Q8 använder jag och har API klass SL medan motorex 10W-50 något högre SM.

Skillnaden mellan en 10W och 15W olja är vinteregenskaper och gränsvärdet för pumpbarhet är -25 resp -20 grader enl nedanstående länk.

Så jag tolkar... kör man när det är svinigt kallt kanske en 10W olja är bra, men vem kör då?

http://www.mckryddan.mrlarsson.com/news_info/Olja.pdf
                          Last edited by MC Doktorn; 12-08-2011, 12:15 AM.

Comment

Hej

var idag och hämtade en six days 350, jag var hetsig på att få maskinen (har väntat länge på sixdays) så jag tjatade till mig maskinen med orden jag monterar på
                            lull lullen själv! Hmm har köpt bergare på marin o fritid innan en 450 och en 390 så jag tänkte hur svårt skall det vara.

Har skruvat bort ljuddämparen tagit bort strypningen i fram, skall jag även ta bort gallret längst bak på ljuddämparen?
                            sitter 14 drev på fram idag, här har jag förstått att dom flesta föredrar 13 så det byter jag också!
                            vet någon om det sitter någon strypning på motorn? (Bergaren hade detta)
                            Ett orange bakbromsskiva skydd, någon som vet hur detta skall monteras?

// Micke

Comment

Gallret ska bort, det sitter en strypning mellan luftburk och "förgasaren" som ska bort, för att göra det på ett enkelt sätt måste du lossa bakramen och lossa insugsgummit, vika upp bakramen och ta bort den, sen sitter det en strypning bakom luftfiltret som ska bort, sensorn i kröken ska bort och hålet pluggas.

Comment

Working...
                              X