Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en enduro-nybörjare i nöd: nybörjartråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by kj80 View Post
    300 eller 350 skulle jag satsat på. Gjorde själv misstaget att köpa en exc 450 efter ett väldigt långt uppehåll och vart helt slut när man körde bökig enduro. Kör nu exc 300 2015 o det är väldigt stor skillnad. Föredrar du 4-takt så skulle jag nog satsa på en 350.
    Fler 300 till salu än 350. 4T lockar lite mer. Har testat det några gånger men aldrig 2T. Inbillar mig att 2T är mer svårkört när man är grön. Roligare effektkurva men ingen motorbroms och sådär.

    Comment


      Originally posted by dkcp View Post
      Fler 300 till salu än 350. 4T lockar lite mer. Har testat det några gånger men aldrig 2T. Inbillar mig att 2T är mer svårkört när man är grön. Roligare effektkurva men ingen motorbroms och sådär.
      Lite sent svar men hoppas du har hittat något du kan köra in dig på. Började själv min enduro med en 125, körde några gånger och 1 GGN för att sen sälja den till förmån för en 200 2-takt. 200 var perfekt som nybörjarhoj och väldigt snäll. Provade sedan en 250 men valde att sälja den efter gripendygnet för det var too much. Åren gick och jag började mer och mer köra motard och började smått komma tillbaka men mest åt offroad hållet och något försök inom Rally i Marocco. Ungefär 3 år sedan när jag kände att ekonomin för att vilja köra Rally inte höll så köpte jag en lekenduro, en Defenda 250 som var baserad på Honda NX250. Fungerade väldigt bra trots avsaknad av effekt så gjorde den sitt jobb trots den var ifrån Kina men väldigt bra sådan. När jag sedan sålde den så kom jag över min barndoms 200 som jag körde mina GGN, Stångebro, Ränneslätt som intresset för enduro kom tillbaka.

      Det var en Kawasaki KDX200, otroligt snäll i karaktären, men jag kände trots byte av gafffel att detta var inget jag kunde utvecklas på nytt på så valde att sälja den efter 1 år men hade gärna haft den kvar som nostalgi. valde till slut att sälja min preppade offroadhoj som jag hade gjort iordning verkligen som jag ville ha för att helt enkelt ta steget mot att ge enduro en chans, det fick bli en 300 2-takt dels för att jag inte har råd att köpa ny 4-takt och köpa en beg 4-takt känns för osäkert när det är få som har en tillräckligt bra körjournal vilket kan leda till mycket höga reparationer speciellt på 4-takt. 300 ger dig så mycket 4-takt känsla men ändå rätt snäll men icke att förglömma det är mycket kraft i dem!
      Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
      www.fastlinephotos.se

      Comment


        Originally posted by Tolan View Post
        Lite sent svar men hoppas du har hittat något du kan köra in dig på. Började själv min enduro med en 125, körde några gånger och 1 GGN för att sen sälja den till förmån för en 200 2-takt. 200 var perfekt som nybörjarhoj och väldigt snäll. Provade sedan en 250 men valde att sälja den efter gripendygnet för det var too much. Åren gick och jag började mer och mer köra motard och började smått komma tillbaka men mest åt offroad hållet och något försök inom Rally i Marocco. Ungefär 3 år sedan när jag kände att ekonomin för att vilja köra Rally inte höll så köpte jag en lekenduro, en Defenda 250 som var baserad på Honda NX250. Se vår lista på bästa casino på nätet. Fungerade väldigt bra trots avsaknad av effekt så gjorde den sitt jobb trots den var ifrån Kina men väldigt bra sådan. När jag sedan sålde den så kom jag över min barndoms 200 som jag körde mina GGN, Stångebro, Ränneslätt som intresset för enduro kom tillbaka.

        Det var en Kawasaki KDX200, otroligt snäll i karaktären, men jag kände trots byte av gafffel att detta var inget jag kunde utvecklas på nytt på så valde att sälja den efter 1 år men hade gärna haft den kvar som nostalgi. valde till slut att sälja min preppade offroadhoj som jag hade gjort iordning verkligen som jag ville ha för att helt enkelt ta steget mot att ge enduro en chans, det fick bli en 300 2-takt dels för att jag inte har råd att köpa ny 4-takt och köpa en beg 4-takt känns för osäkert när det är få som har en tillräckligt bra körjournal vilket kan leda till mycket höga reparationer speciellt på 4-takt. 300 ger dig så mycket 4-takt känsla men ändå rätt snäll men icke att förglömma det är mycket kraft i dem!
        Hej,
        Jag är nybörjare. Vad rekommenderar ni för knäskydd om man har typ 1000-2000kr att spendera?
        mvh
        Oskar
        På internet finns det många olika typer av casinospel på nätet att prova på.

        Comment


          Originally posted by hedgenog View Post
          Hej,
          Jag är nybörjare. Vad rekommenderar ni för knäskydd om man har typ 1000-2000kr att spendera?
          mvh
          Oskar
          Köp så dyra du kan, ska man köra enduro så är knäna bland det viktigaste. Jag köpte POD K4, visst 5000 är riktigt saftigt men är olyckan framme så kommer man garanterat ångra sig att man snålade på detta.

          Skickat från min F5321 via Tapatalk
          Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
          www.fastlinephotos.se

          Comment


            Originally posted by hedgenog View Post
            Hej,
            Jag är nybörjare. Vad rekommenderar ni för knäskydd om man har typ 1000-2000kr att spendera?
            mvh
            Oskar
            Köp så dyra du kan, ska man köra enduro så är knäna bland det viktigaste. Jag köpte POD K4, visst 5000 är riktigt saftigt men är olyckan framme så kommer man garanterat ångra sig att man snålade på detta.

            Skickat från min F5321 via Tapatalk
            Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
            www.fastlinephotos.se

            Comment


              Tack för svar på frågan.
              Hade velat prova alla :), men blir väldigt långt att köra mellan butiker..
              Men ska kolla vilka som stämmer bäst med mina mått.
              På internet finns det många olika typer av casinospel på nätet att prova på.

              Comment


                Originally posted by hedgenog View Post
                Hej,
                Jag är nybörjare. Vad rekommenderar ni för knäskydd om man har typ 1000-2000kr att spendera?
                mvh
                Oskar
                AP ger nog mest pang för de pengarna
                Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

                Comment


                  Jag och en kompis har börjat spekulera om man skulle återuppta endurokörningen och köra GGN som kul 30-årsgrej.
                  Saken är dock att jag varit borta från endurokörningen ett tag, så jag vet inte riktigt vilken hoj man ska kika på..
                  Nivån och hastigheten är långsam amatör, så det behöver inte vara en fullpreppad hoj direkt..
                  Senaste hojen jag hade var en Freeride 250, som jag ändå tyckte gick helt ok.
                  Fjädringen och bromsarna lämnade en del att önska, men annars var den trevlig.

                  Så frågan är vad man ska kika på idag?
                  Har sneglat lite på 2T och KTM/Husaberg/Husqvarna 300, är man helt fel ute med en sån?
                  Bör man kanske kika på en mindre hoj, typ 125 eller 200?
                  Är ca 180cm och väger in på runt 85kg utan utrustning.
                  Vilka märken/modeller är värda att kika på alt undvika?
                  Budget är väl någonstans 40-50 för hojen, gärna billigare givetvis.

                  Comment


                    Originally posted by Viper View Post
                    Jag och en kompis har börjat spekulera om man skulle återuppta endurokörningen och köra GGN som kul 30-årsgrej.
                    Saken är dock att jag varit borta från endurokörningen ett tag, så jag vet inte riktigt vilken hoj man ska kika på..
                    Nivån och hastigheten är långsam amatör, så det behöver inte vara en fullpreppad hoj direkt..
                    Senaste hojen jag hade var en Freeride 250, som jag ändå tyckte gick helt ok.
                    Fjädringen och bromsarna lämnade en del att önska, men annars var den trevlig.

                    Så frågan är vad man ska kika på idag?
                    Har sneglat lite på 2T och KTM/Husaberg/Husqvarna 300, är man helt fel ute med en sån?
                    Bör man kanske kika på en mindre hoj, typ 125 eller 200?
                    Är ca 180cm och väger in på runt 85kg utan utrustning.
                    Vilka märken/modeller är värda att kika på alt undvika?
                    Budget är väl någonstans 40-50 för hojen, gärna billigare givetvis.
                    Du har ju erfarenhet så det ska inte vara några problem att komma igång.
                    Dock så skulle jag prova Beta 300RR 2-takt om du nu har sneglat på KTM/Husqvarna. Något lägre men med mina 180cm så är den perfekt, var inne på KTM men inser nu att den skulle vara på tok för hög. Underlättar helt klart om man kommer på sådana ställen att benen inte räcker till.

                    Skickat från min F5321 via Tapatalk
                    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                    www.fastlinephotos.se

                    Comment


                      Originally posted by Tolan View Post
                      Du har ju erfarenhet så det ska inte vara några problem att komma igång.
                      Dock så skulle jag prova Beta 300RR 2-takt om du nu har sneglat på KTM/Husqvarna. Något lägre men med mina 180cm så är den perfekt, var inne på KTM men inser nu att den skulle vara på tok för hög. Underlättar helt klart om man kommer på sådana ställen att benen inte räcker till.

                      Skickat från min F5321 via Tapatalk
                      Jo absolut, men jag vill helst inte bli hängandes som en vante i styret, som det kan bli om man går på en för stor hoj och blir sådär lagomt trött i armarna :)

                      Har du några tips på vilka år av Gasgas man ska kika på?
                      Det enda jag vet om Gasgas är att kvaliten ska vara tveksam och jag har några bekanta som fått göra 3st motorrenoveringar på typ 20timmars åktid..
                      Tror dock detta var Gasgas 2t 300or kring 2005 +-några år.

                      Comment


                        Originally posted by Viper View Post
                        Jo absolut, men jag vill helst inte bli hängandes som en vante i styret, som det kan bli om man går på en för stor hoj och blir sådär lagomt trött i armarna :)

                        Har du några tips på vilka år av Gasgas man ska kika på?
                        Det enda jag vet om Gasgas är att kvaliten ska vara tveksam och jag har några bekanta som fått göra 3st motorrenoveringar på typ 20timmars åktid..
                        Tror dock detta var Gasgas 2t 300or kring 2005 +-några år.
                        Vet inget om GasGas förutom att det var en massa problem med att få fram delar när fabriken var i KK och sen när KTM var på väg att ta över så gick någon annan in för att hjälpa till så det tog lite tag innan de fick igång fabriken igen.

                        Har precis i år provat Beta och det är just enbart för att jag hade möjlighet att åka till en säljare och prova olika modeller på plats vilket många andra inte kan göra, detta betydde väldigt mycket plus att Beta verkar vara bra ihopsatt och betydligt bättre startmotor än KTM/HUsaberg/Husqvarna. Var på väg att köpa en Husaberg 300 2013 alt KTM 300 2016 men är väldigt glad att jag inte gjorde det. Provade Beta både 250RR, 300RR 2-takt och 390 4-takt. 390 var helt ok men var inne på 2-takt och framförallt 300 men svårt att hitta fina 300 till salu men även 250. Det är ju inte så många Beta till salu på Blocket jämfört med andra enduro så förhoppningsvis är det ett gott betyg.
                        Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                        www.fastlinephotos.se

                        Comment


                          Glöm inte bort hojvalstråden.....!


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                          Comment


                            Originally posted by Mattsson View Post
                            Glöm inte bort hojvalstråden.....!


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Hade helt missat den!
                            Lägger in frågan där istället och hoppas på lite mer reaktioner :)

                            Comment


                              Originally posted by Tolan View Post
                              Lite sent svar men hoppas du har hittat något du kan köra in dig på.
                              Lite sen uppdatering från mig kanske men det blev en hoj till sist. Hittade en väl omhändertagen KTM 200 EXC 2014 så nu är det snart dags :)

                              Comment


                                Originally posted by dkcp View Post
                                Lite sen uppdatering från mig kanske men det blev en hoj till sist. Hittade en väl omhändertagen KTM 200 EXC 2014 så nu är det snart dags :)
                                Grattis till ett klockrent hojval!
                                Vit KTM FE 350 2019
                                ----------------------------
                                KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                                KTM 300 EXC Six Days 2013
                                KTM 450 EXC-R 2008
                                Suzuki 450 RM-Z 2008
                                KTM 450 EXC-R 2008
                                KTM 250 SX/F 2007
                                KTM 450 EXC-R Factory 2007
                                KTM 450 EXC-R 2006
                                KTM 250 EXC 2004
                                KTM 250 EXC 2000
                                KTM 200 EXC 2000

                                Comment

                                Working...
                                X