Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en enduro-nybörjare i nöd: nybörjartråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hjälp en enduro-nybörjare i nöd: nybörjartråden

//Det här får bli den officiella nybörjartråden! Alla hojvalsfrågor tas i hojvalstråden (sök på det namnet). Här kan alla nybörjare fortsätta ställa nybörjarfrågor. Övriga frågor, sök på forumet och leta information. // Mattsson

Kära endurofantaster.

Japp. Nu har jag efter ca 20 års väntan tagit ett beslut. Jag har gett mig fanken på att uppfylla en pojkdröm. Börja köra enduro alltså. Problemet är bara att jag blir galet vilsen i denna DJUNGEL av mer eller mindre proffsiga allvetare. Jag har ett par varierade frågor angående endurokörning och behöver hjälp med att reda ut allt från val av hoj till tipps om banor. Om någon av er skulle behaga att svara på detta inlägg, snälla kom ihåg att prata med bönder på bönders vis. Jag är NYBÖRJARE.

OK, då kör vi:

1. Jag har förstått att det råder en viss skillnad mellan 2- och 4-taktare. Rent generellt, stämmer det att 2-taktare är lättare att meka med men lite studsigare att köra? (Eftersom jag har minst sagt begränsade kunskaper i mc-mekande, men stor intresse av att lära mig, kan jag tänka mig att studsa runt lite på en 2-taktare och meka själv istället för att springa till verkstaden varje gång något havererar.)

2. Om nu 2-taktare nu kan tänkas vara ett bra alternativ för en nybörjare, vad finns det då för alternativ till KTM 250 EXC? (Letar hoj under 35.000 som inte är från förra seklet.)

3. Vilka banor finns det i skånetrakten att köra enduro på? Förvånansvärt många klubbar verkar ha glömt att skriva ut denna detalj på hemsidan och visar sig sedermera vara renodlade crossklubbar.

4. Det redovisas ofta ett antal timmar i annonser på Blocket. Ex 120 timmar. Jag antar att detta är antalet totalt körda timmar med hojen. För en nybörjare som mig som vill ha en hoj som inte havererar innan jag ens hunnit starta den, vad är ok? Hade det varit antalet mil för en bil hade jag kunnat avgöra men i det här fallet är jag körd. Som sagt: nybörjare.

5. För att få köra på endurobanor i Sverige - krävs det då att den är landsvägsreggad? Hur kommer det sig då att ett antal enduros på Blocket INTE verkar vara det? Kör folk cross med sina enduros? Märkligt.

OK, det var allt för nu. Jag tackar på förhand och hoppas någon har tid och energi att hjälpa en nybörjare i nöd!
    Mvh ulf
    Last edited by Mattsson; 06-30-2012, 01:26 PM.

Grattis till ett bra beslut. Jag har gjort denna resan nu under 3år så jag vet hur det känns. Här kommer lite svar som jag hoppas går att förstå.
    Allt som jag skriver och mycket mer finns här på SOE ta tag i sökfunktionen och spendera ett par nätter framför datorn så får du mycket teori med dig på vägen.

1. Jag har förstått att det råder en viss skillnad mellan 2- och 4-taktare. Rent generellt, stämmer det att 2-taktare är lättare att meka med men lite studsigare att köra? (Eftersom jag har minst sagt begränsade kunskaper i mc-mekande, men stor intresse av att lära mig, kan jag tänka mig att studsa runt lite på en 2-taktare och meka själv istället för att springa till verkstaden varje gång något havererar.)
    2-takt: 200cc =byggd på 125 chassi men mycket bättre bottenregister går väldigt bra att tuffa runt med runt tomgångsvarv och ändå ha lagom kraft när det behövs. Högre upp i registret räcker det absolut till för dig.

4-takt: 250cc = ungefär lika ovan lite mer motorbroms men bättre bottendrag inte så mycket kraft att du blir hängandes i styret men ändå tillräckligt.

viken "takt" du ska välja finns det lika många rekommendationer om som piloter Jag rekommenderar 2-takt med tanke på det du skriver ovan.

2. Om nu 2-taktare nu kan tänkas vara ett bra alternativ för en nybörjare, vad finns det då för alternativ till KTM 250 EXC? (Letar hoj under 35.000 som inte är från förra seklet.)
    250 funkar men det är MYCKET kraft för en nybörjare och tröttar i onödan.

I din prisklass så är det väl GasGas som är störst konkurent. Ett tips är ju att försöka hitta en hoj hos en handlare som verkar vettig i närheten, det kan kosta lite mera men om du sköter dina kort så bör du kunna få hjälp med inställning av hojen och få tips och råd ang. service mm som uppväger priset

3. Vilka banor finns det i skånetrakten att köra enduro på? Förvånansvärt många klubbar verkar ha glömt att skriva ut denna detalj på hemsidan och visar sig sedermera vara renodlade crossklubbar.
    Vet inte men FMCK Malmö poppar upp i huvudet.
    4. Det redovisas ofta ett antal timmar i annonser på Blocket. Ex 120 timmar. Jag antar att detta är antalet totalt körda timmar med hojen. För en nybörjare som mig som vill ha en hoj som inte havererar innan jag ens hunnit starta den, vad är ok? Hade det varit antalet mil för en bil hade jag kunnat avgöra men i det här fallet är jag körd. Som sagt: nybörjare.
    Går nästan inte att säga generellt men kolv kanske bör ha bytts vid ca100 tim senast (nån annan kommer säga 50tim ännu en 200tim) annars finns risk att det är dags. Tipset till dig återigen köp hos handlare eller handla inte en hoj där du inte 100% litar på säljaren. Det finns här på SOE en kontrollista för beg.köp.
    5. För att få köra på endurobanor i Sverige - krävs det då att den är landsvägsreggad? Hur kommer det sig då att ett antal enduros på Blocket INTE verkar vara det? Kör folk cross med sina enduros? Märkligt.
    Varierar från bana till bana man får kolla upp det. Men om det blir FMCK så måste den vara reggad antingen landsväg eller E-reg
    OK, det var allt för nu. Jag tackar på förhand och hoppas någon har tid och energi att hjälpa en nybörjare i nöd!
    Mvh ulf
    Lycka till Mattias
    Proud Member #2 of BlåRök MC

Comment

Håller nog med Mattias, 2 takt verkar vara ett bra val för dig. Har inte kört nån 200 själv så jag kan inte kommentera, men det verkar finnas många som är nöjda med dem. I princip alla "äkta" endurohojar (dvs ej ombyggda crossar) kommer reggad (brukade komma e-reggad förut), och det är absolut bäst att köpa en sån om man ska köra enduro. Skåne klubbar vet jag inget om tyvärr. Lycka till!
      /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Hej

köp vilken vilken hoj som hellst, som nybörjare anpassar du dej efter hojen,
        När du fått erfarenhet kan du börja fundera vilken typ av hoj som passar din körstil

Comment

Hej Ulf, har du väntat i 20 år är det hög tid

Här har du en en länk till FMCK Malmös endurosektion, massa bra info:
          http://fmck.malmo.enduro.just.nu/
          Kom ut o hälsa på på heden en helg, o snacka o titta på hojar!

Jag började själv köra i höstas och skaffade mig en 250 2t. Inte helt lätt att hålla styr på utan erfarenhet och jag ifrågasatte mitt val emellanåt. Jag fick köra på en för hög växel och använda kopplingen mycket för att tygla den..., men nu när jag blivit starkare och bättre på att köra är den kul och det är för det mesta jag som bestämmer...

Jag skulle tro att 200 2t är mer lagom att börja med om du vill ha det lättmekat, men en 250 4t gör nog körningen lättare i början (längre och lugnare effektregister = mindre växlande, mer uppmärksamhet på spåret)

/Martin

Comment

Originally posted by m_ekroth View Post
            Grattis till ett bra beslut. Jag har gjort denna resan nu under 3år så jag vet hur det känns. Här kommer lite svar som jag hoppas går att förstå.
            Allt som jag skriver och mycket mer finns här på SOE ta tag i sökfunktionen och spendera ett par nätter framför datorn så får du mycket teori med dig på vägen.

2-takt: 200cc =byggd på 125 chassi men mycket bättre bottenregister går väldigt bra att tuffa runt med runt tomgångsvarv och ändå ha lagom kraft när det behövs. Högre upp i registret räcker det absolut till för dig.

4-takt: 250cc = ungefär lika ovan lite mer motorbroms men bättre bottendrag inte så mycket kraft att du blir hängandes i styret men ändå tillräckligt.

viken "takt" du ska välja finns det lika många rekommendationer om som piloter Jag rekommenderar 2-takt med tanke på det du skriver ovan.

250 funkar men det är MYCKET kraft för en nybörjare och tröttar i onödan.

I din prisklass så är det väl GasGas som är störst konkurent. Ett tips är ju att försöka hitta en hoj hos en handlare som verkar vettig i närheten, det kan kosta lite mera men om du sköter dina kort så bör du kunna få hjälp med inställning av hojen och få tips och råd ang. service mm som uppväger priset

Vet inte men FMCK Malmö poppar upp i huvudet.

Går nästan inte att säga generellt men kolv kanske bör ha bytts vid ca100 tim senast (nån annan kommer säga 50tim ännu en 200tim) annars finns risk att det är dags. Tipset till dig återigen köp hos handlare eller handla inte en hoj där du inte 100% litar på säljaren. Det finns här på SOE en kontrollista för beg.köp.

Varierar från bana till bana man får kolla upp det. Men om det blir FMCK så måste den vara reggad antingen landsväg eller E-reg

Lycka till Mattias
            Onkel Mattias har talat...!

Fyller på med lite smått och gott:

http://www.fmckmalmo.se/
            http://soe.se/mek/mek.htm
            http://soe.se/info/info.htm

Lite av en personlig favorit där någon/några kunniga lagt ner tid : http://www.vissefjardaek.tk/ *Välj "endurotips" i den vänstra kolumnen.

När du läst ögonen röda på detta så kan du återgå att söka på forumet!

Mycke Nöje och välkommen ut i skogen, du kommer inte ångra det!

//Johannes.
            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
            Gökuret KTM 350 SXF -12
            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Jag började själv för dryga året sen med en 250 4t och köpte sen en 450 4t. Kan väl säga att oavsett vad du köper så kommer du bli enormt trött de första gångerna. Detta är för att man som nybörjare har dålig teknik och spänner sig på tok för mycket. Mitt tips är att skaffa en välskött hoj och en servicemanual så löser man de flesta mek-sakerna. Teknik o avslappning måste man träna sig till tråkigt nog.

FMCK Malmö kan klart rekommenderas. Dels för att det är den bästa och enda klubben inom lämpligt avstånd. Och dels för den har trevliga medlemmar, flera av dem har tillochmed vett att vara SOEister.

Sen kan jag tipsa om att köpa bra grejer från början som hjälm, stövlar etc. Leta efter rea hellre än beg eller billigt skit. Det är min erfarenhet såhär långt.

Lycka till o kom ut till Revinge o snacka lite skit. Det finns fler av oss där ute som väntat alldeles för länge på att börja. Det är vi som oftast är i depån, trötta dricker vi kaffe och undrar varför inte vi fick köra cross när vi var små.

/Håkan (som rastade Martin "rullebör" på förra KM på Revinge)
              Karta över Enduro och MX banor i Sverige
              Fri att uppdatera av alla! Lägg till länk till hemsida för öppettider.

Comment

Originally posted by Bulk View Post

1. stämmer det att 2-taktare är lättare att meka med?
                Det är mer som är likt än olikt tycker jag. Jag menar, chassi, bromsar, oljebyten, luftfilterbyten, drivpaket etc. etc - allt sånt är ju nästintill identiskt.
                Om du ändå inte har tänkt att meka topp så påstår jag att det är skitsamma.

Betydligt färre endurobanor än crossbanor i Skåne, men du har FMCK Malmö i Revinge och FMCK Hässleholm som kör i Hovdala och på Mölleröd. Helsingborg MK finns också. Väkommen ut till Revinge och snacka lite, vi är många nybörjare därute.

Aldrig hört talas om en klubb som har landsvägsregistrering som krav, däremot e-reggning är rätt vanligt. Fördelen med landsvägsreggning är uppenbar, men det är inte lika roligt att behöva slänga på blinkers och annat vid besiktning.

Lycka till!
                Tre brutna revben...hittills.
                Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Vad jag vet så är det inte "studsigare" med 2-takt. En mindre cykel är smidigare än en större.
                  Jag började köra enduro 2007 och då med en Yamaha WR 450F (4-takt), men förra året sålde jag den och köpte en 250 fyrtakt Honda CRF X.
                  Jag har kört lite cross också då mest med 2-takt 1993-1997 sedan började jag köra cross igen 2006. Jag hade en Yamaha YZ 2-takt och körde cross med, jag sålden den också på hösten 2008.
                  En 250 2-takt är hur slitstark som helst, men tar mer på armarna än mindre cyklar eller 250-fyrtakt.
                  En 250-fyrtakt sulle jag ha börjat med om jag skulle börja i dag, med det jag vet nu. Jag kör smidigare och fortare i skogen med 250-fyrtakt än med 450-fyrtakt.
                  2007 körde jag Älgjakten i Vimmerby som ren nybörjare (Jag är fotfarande nybörjare) då med min 250-tvåtakt, den var mycket bra och smidig i skogen, men armarna tog helt slut, så när jag hade 1-varv kvar gick jag in i depå och bröt tävlingen på grund av armarna. (Jag är nu 57 år ung)

En hoj håller mycket länge om den är välskött. Ärliga timmar, gärna hoj med timmräknare och som är dokumenterad.
                  Ett motorras på en 4-takt kosta väldigt mycket. En 2-takt betydligt billigare.

FMCK kräver e-reggad hoj, har jag förstått, andra klubbar som jag känner till kräver ingen regning alls.
                  Enklare tävling får köras med oregade hojar.
                  För att deltaga i klass 1 tävlingar krävs e-regade cyklar.
                  Jag tycker inte att det är så märkligt att en enduroåkare kör lite på crossbanor med sina hojar. En del banaor är väldigt trevliga att åka på med endurohojar och det är ett bra komplement till enduroåkningen.

Lycka till!
                  /Jompa
                  Lev väl kör ENDURO
                  2014
                  Däckpriser, priser på större sortiment http://endurojompa.se/index.php?topic=20.0
                  http://www.endurojompa.se/
                  http://www.rck.se
                  http://www1.idrottonline.se/Vissefja...lochSnoskoter/
                  http://www.fmckblekinge.se

Comment

Det här får bli den officiella nybörjartråden!

PS: alla hojvalsfrågor tas i hojvalstråden (sök på det namnet).

Här kan du fortsätta ställa nybörjarfrågor.

Övriga frågor, sök på forumet och leta information.
                    Last edited by Mattsson; 04-11-2009, 05:08 PM.
                    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

jag är nybörjare. Jag kör 250 ktm exc-f- 07. helsingborgs enduroklubb är supertrevlig. kolla forumet www.mx-skane.net. hjälpsamma och trevliga.

Comment

1) jag tycker att en fullfjädrad 2-takts cross är som du kallar det "hoppig" väldigt för mycket hoppig för enduro. Däremot är en enduro 2-taktare mildare i sitt temperament, har dessutom ibland en lägre 1-ans växel för knixiga partier och en högre 6-ans växel för transporterna. Vissa hojjar heter WR av detta skäl = wide range (på växellådan). I viss mån har 2-taktare lättare snurrande delar i motorn så gyroeffekten in i kurvar blir mindre än på en 4-taktare, lättare att svänga. 4-taktare har mer motorbroms vilket kan vara lite besvärligt när man slår av på gasen i kurvor man kom för fort in i...vanesak. 4-taktare har i större omfattningelstart - vilket måste vara väldigt skönt när man är helt slutkörd, kicka är också jobbigt. Möjligen är 2-takt billigare att meka/renovera.

2) Alternativ till KTM, KTM200, KTM300, Yamaha´s enduromodeller, Husqvarnas modeller och Gasgas300 kan du få till vettiga proser. Dock är det bästa tipset att välja ett fabrikat där du har snabb och smidig till gång till hjälp, tips och reservdelar. Man kan ju ha som strategi att byta hoj rätt ofta tills man hittar den som passar en själv bäst.

3) -

4) Ett annat angreppsätt är att köpa cykeln, riva ner den och byta det som är slut och få en status på det som är halvslitet. Då vet du i vilket skick den är, du åker på fräscha prylar även om cykeln är begagnad, det blir lättare med alla inställningar (färre felkällor) du kan inte vara säker på cykelns skick även om du får ärliga timmar. Slitage beror på hur och var cyklen är körd, luftfilterbyten, oljebyten, bestyckning och all annan vård och service.
                        Själv vill jag, på en beg. hoj, byta kolv, nicasila cylindern, byta reeds, kanske ramlager och koppling. Då har man maskinellt en fräsch hoj. Sedan är det värdefullt att lägga lite pengar på att få fjädring och dämpning att passa vikt och körstil/erfarenhet. Detta kan säkert gå på upp mot 5 till 10.000kr men du bör ha igen det på trevligare åkning, mindre och smidigare inställningar och kanske även när du säljer.

5) e-reg och lv-reg krävs av vissa klubbar beroende på hur endurobanan är lagd, både typ 1 och typ 2 kan kräva reggad hoj eller vice versa. e-reg är dyrare i försäkring men lättare att besiktiga och du är rätt begränsad i var och hur du får köra (till, från och under träning och tävling), dessutom ska du ha tävlingslicens. lv-reg kräver blinkers, hastighetsmätare m.m. är billigare att försäkra och troligen det lite bättre alternativet om man kan välja. Reglerna runt e-reg och lv-reg är dock rätt konstiga och man får nog hoppas att alla inte heller förstår vad som egentligen menas med det som man tror de menar eller nått

Och ja visst kan man åka endurohoj på crossbana, men med tanke på att en enduro bör ha fjädring iställd för skogen så går det inte för en duktig förare att köra på samma sätt som med en cross, men nöta på och köra många varv i lite lagom tempo som träning det går bra.

Räknar mig som aningen erfaren nybörjare. Lycka till!

Comment

Jag tackar och bugar för alla intressanta svar jag fått. Jag hade inte förväntat mig så mycket respons...
                          Ska ta tillfället i akt och åka ut till Revinge i helgen för att se hur det hela går till. Såg på FMCK´s hemsida att de har en person ansvarig för motionsåkande nybörjare och ska se om jag inte kan hitta honom. Om någon av er råkar vara där och ser en förvillad själ stå och dregla över diverse hojar (jag då alltså) så kom gärna fram och säg hej.
                          Ha det great och tack igen för alla svar!
                          På återseende,
                          Mvh ulf

Comment

Fyller på tråden med fråga om vilka kostnader som finns förutom då hojinköp och kläder.

Licenser andra avgifter...

// Mathias som funderar att börja köra

Comment

Originally posted by matost View Post
                              Fyller på tråden med fråga om vilka kostnader som finns förutom då hojinköp och kläder.

Licenser andra avgifter...

// Mathias som funderar att börja köra

Man behöver medlemskap i klubb. Sedan tillkommer allt som oftast en träningsavgift. (Exempel: för FMCK Malmö kostar medlemskapet 200:-/år plus träningsavgift 160:-/år)

Licens (behövs oftast inte för träning). Dessa löper över ett kalenderår, så därför skaffar alla i början av året. Är man sent ute på året så kan man skaffa en "oktoberlicens" som är likvärdig men billigare. Har man ingen licens alls brukar det gå att lösa engångslicenser vid tävlingar och då kostar den runt 400:-
                              Nedan från SVEMO's hemsida.

Enduro
                              12-16år Ungdom 800:-
                              15-23år Junior 1100:-
                              24-65år Senior 1350:-
                              15-65år Elit 1650:-

Baslicens
                              16år- Träning/
                              Enkl.tävl. 1000:-

Priser/tillfällig licens:
                              Enklare tävling 250:-
                              Enklare tävling ungdom 100:-,
                              Nationell tävling 400:-
                              Nationell tävling ungdom 100:-.

Baslicensen är nog inte många som kör med eftersom senior kostar nästan lika mycket.
                              Last edited by DrBosa; 04-20-2009, 07:36 AM.
                              Tre brutna revben...hittills.
                              Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Working...
                              X