Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en enduro-nybörjare i nöd: nybörjartråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hjälp en enduro-nybörjare i nöd: nybörjartråden

//Det här får bli den officiella nybörjartråden! Alla hojvalsfrågor tas i hojvalstråden (sök på det namnet). Här kan alla nybörjare fortsätta ställa nybörjarfrågor. Övriga frågor, sök på forumet och leta information. // Mattsson

Kära endurofantaster.

Japp. Nu har jag efter ca 20 års väntan tagit ett beslut. Jag har gett mig fanken på att uppfylla en pojkdröm. Börja köra enduro alltså. Problemet är bara att jag blir galet vilsen i denna DJUNGEL av mer eller mindre proffsiga allvetare. Jag har ett par varierade frågor angående endurokörning och behöver hjälp med att reda ut allt från val av hoj till tipps om banor. Om någon av er skulle behaga att svara på detta inlägg, snälla kom ihåg att prata med bönder på bönders vis. Jag är NYBÖRJARE.

OK, då kör vi:

1. Jag har förstått att det råder en viss skillnad mellan 2- och 4-taktare. Rent generellt, stämmer det att 2-taktare är lättare att meka med men lite studsigare att köra? (Eftersom jag har minst sagt begränsade kunskaper i mc-mekande, men stor intresse av att lära mig, kan jag tänka mig att studsa runt lite på en 2-taktare och meka själv istället för att springa till verkstaden varje gång något havererar.)

2. Om nu 2-taktare nu kan tänkas vara ett bra alternativ för en nybörjare, vad finns det då för alternativ till KTM 250 EXC? (Letar hoj under 35.000 som inte är från förra seklet.)

3. Vilka banor finns det i skånetrakten att köra enduro på? Förvånansvärt många klubbar verkar ha glömt att skriva ut denna detalj på hemsidan och visar sig sedermera vara renodlade crossklubbar.