Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM EXC 400/450/525 RFS tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM EXC 400/450/525 RFS tråden

Som sagt i annan tråd verkar det inte finnas någon samlingstråd för dessa hojar. "Bara" flera hundra spridda frågor på olika ställen.
    Som nybliven ägare till en pärla (EXC 450 -04) och därmed mindre vetande skulle jag vilja veta mellan i vilka årsmodeller RFS-motorn användes och när/vad som skiljer olika årsmodeller?

//Micke
    Last edited by Newlund; 02-11-2009, 09:10 AM.

Trevligt med en tråd till dessa maskiner. Har själv köpt mig en KTM 450 EXC -05 som jag ska hämta imorgon.

//David

Comment

Tips och trix mm

Det vore bra om någon med bättre vetande kunde skriva om mellan vilka år RFS-motorn användes och vad som skiljer de olika årsmodellerna åt.

Har nu mekat lite med min nya kompis och hon är klar för vårens körningar. ;) Se bild.

Tips1
      Ett handtag bak är inte fel i surhål mm. Finns som originaltillbehör. Eftersom jag bor nära gränsen till Småland tillverkade jag en själv genom att klippa en lagom bit spännband. Vek den dubbel och stansade hål för skruv. Värmde sedan med tändare. Se bilder.
      Tips 2
      TRP2, dvs. den ställbara totaltrippen funkar bra för rb-körning. Genom att klippa en kabel får man upp den i stora siffror på speedometern. Se bild.
      Beskrivning.

Någon som har fler tips?

//Micke
      Attached Files

Comment

Hur ofta byter ni olja i era hojar?
        Har en KTM 450 EXC 450 -05
        Hur ofta byter ni oljefitlerna?
        Samt vilken olja kör ni med?
        Har en dunk kvar en Castol GPS (Eller vad det heter) den borde väl funka fint.
        Något annat mat nyttigt man kan veta om dessa?

Comment

Originally posted by Uddevallaren View Post
          Hur ofta byter ni olja i era hojar?
          Har en KTM 450 EXC 450 -05
          Hur ofta byter ni oljefitlerna?
          Samt vilken olja kör ni med?
          Har en dunk kvar en Castol GPS (Eller vad det heter) den borde väl funka fint.
          Något annat mat nyttigt man kan veta om dessa?
          Har du köpt hojen på Bike Trollhättan nyligen?
          Är i sånna fall min gammla hoj...

Körde just på Castrol GPS 10W40 i den. Bytte ca var 7-8 h och filter var annan gång.
          Kan förövrigt berätta att det var några hack kvar på kamkedjesträckaren när jag kollade nyligen så den går ett tag till.

Comment

Jajamensan.
            Det är din gamla hoj.
            Fick bike att renovera motorn när jag köpte den. Ny kolv os.v =)
            Men dom sa att det inte behövdes byta sträckaren.
            Är det jävligt att byta annars eller?
            Ok då kör jag den på castol som jag har hemma då.

Nöjd med hojen förövrigt =)

Comment

Kul att du är nöjd med hojen..

Jag menade inte slitage på sträckaren utan på kamkedjan, hur många hack som är kvar är en indikation på slitaget.
              Bra att kolla mellanåt då hojen gått över 100h.

Normalt byter man kamkedjan vid kolvbyte, men håller man bara koll på den så är det väl lugnt.

Kan förövrigt berätta att kopplingen var helt ok och inom gränsvärderna när jag kollade vid 92h. Kylarvätskan nybytt oxå

Comment

Hur kollar man hur många hack det är kvar?

Comment

Originally posted by Uddevallaren View Post
                  Hur kollar man hur många hack det är kvar?
                  Man letar reda på spännaren som sitter på vänter sida i bakkant på cylindern. (den har en större skruv i mitten och två mindre på varje "öra")

Du lossar lite försiktigt på den i mitten och är beredd på att ta emot fjädern som denna skruven trycker in. Sedan när du tagit bort den lossar du de andra två skruvarna så du får bort hela spännaren. Sen med spännaren i hand kollar du hur många hack du han dra ut spännaren, är det mer än 2-3 st så ska det vara ok (enligt ett inlägg på SH är det fyra hack när kedjan är ny, obekräftade uppgifter) När du kollat lossar du på spärren och trycker tillbaka spännaren så långt du kan och monterar tillbaka hela den. Sist men inte minst pillar du tillbaka fjädern och skruvar in mittskruven (man brukar höra hur fjädern trycker in spännaren mot kedjan med "knäpp"

Du fattar när du ser den!

//Jo
                  Last edited by S-näs; 08-25-2010, 02:36 PM.
                  Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                  Gökuret KTM 350 SXF -12
                  Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Min sträckare hade 4 klick kvar när den var ny...
                    Läs mer här: http://forum.soe.se/showthread.php?t=31153
                    “The world is full of kings and queens who blind your eyes and steal your dreams, it’s Heaven and Hell”
                    [EXC525-07|SuperEnduroR-06|BMWR1200GSA-06|DR800-Chopper-03 |ChinaMiniMoto-03|PW50-87|PW50-85|PUCHMagnumCross-81|PUCHMagnumCross-80|CR250-79|Gilera50Touring-78]

Comment

Tackar för hjälpen!

Comment

Gaffel

Har inte boken här, men vad är det för dämpare fram? är det en eller tvåkammars? och funkar isf instruktionen på meksidan för den?

Jag har fö Factoryfjädringen på min, om det är några större skillnader?

Står i valet och kvalet att kolla över den själv och lära mig det, eller lämna bort den. Man är ju inte helt tappad i verkstaden, men samtidigt kan det vara bra att känna till en del tips och trix innan man ger sig på det!

Dämparen läcker inte men har gått ett antal timmar sedan sist, jag märker dock ingen större skillnad på den. Kanske bara oljebyte ?

//Jo
                        Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

Du har enkelkammare, det enda som kan skilja är om du har förspänning på fjädern så behövs en specialare för att öppna den.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
                            Har inte boken här, men vad är det för dämpare fram? är det en eller tvåkammars? och funkar isf instruktionen på meksidan för den?

Jag har fö Factoryfjädringen på min, om det är några större skillnader?

Står i valet och kvalet att kolla över den själv och lära mig det, eller lämna bort den. Man är ju inte helt tappad i verkstaden, men samtidigt kan det vara bra att känna till en del tips och trix innan man ger sig på det!

Dämparen läcker inte men har gått ett antal timmar sedan sist, jag märker dock ingen större skillnad på den. Kanske bara oljebyte ?

//Jo
                            Här kommer Pappa med Instruktionsboken http://www.ktm.se/530-EXC-EXC-Sixday...ash=dcbf8829e1
                            Proud Member #2 of BlåRök MC

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                              Du har enkelkammare, det enda som kan skilja är om du har förspänning på fjädern så behövs en specialare för att öppna den.
                              Är det någon som säkert vet hur det är med FACTORY-fjädringen? behövs spec.verktyg?

Man vill ju inte gärna skruva isär prylarna och upptäcka att man inte kan få ihop det igen....

ME: Danke!, sidan var nere ett tag efter att du varit där med dina datavirus, men verkar vara uppe igen

När jag har instr.boken med mig behöver jag inget kolla, men när den ligge ri verkstaden...

//J
                              Gökuret KTM 350 SXF -12

Comment

Working...
                              X