Hej alla!
Som nybliven ägare till BMW;s nya endurohoj tänkte jag dela med mej några synpunkter och kanske även få tips från andra som skaffat en BMW 450
Här är en länk till ett webbalbum med detaljbilder, för att lättare förstå vad jag menar:
Jag är en medelmåttig motionär och använder hojen till att köra brottar-enduro, svampplockning, till kiosken och har plan på att fixa motardhjul till sommaren, tyvärr så har jag fått höra att BMW inte kommer att släppa något motardkit till den, men jag får väl svarva till något själv i såna fall.
Iallafall....Nedanstående är skrivet utifrån mitt perspektiv och mina bedömningar och erfarenheter.
Jag börjar med fördelarna:
* Helt fantastiskt grepp, den nya lösningen med framdrevet på samma axel som svingaxeln gör att svingen är opåverkad vid gaspådrag.. med resultatet att fjädringen är lika följsam även vid fullt gaspådrag och greppet är mycket bättre än på min "gamla" EXC250F- 07. Den går bergstadigt.
* Jag upplever den lika lättsvängd som 250;n, kan vara att gyroeffekten minimerats i o m att kopplingskorgen är liten och sitter direkt på vevaxeln, men även att tank och luftburk bytt plats jämfört med traditionella byggen.. vilket ger en lägre tyngpunkt. Även rakt fram så är den mycket stadig. Skulle va skoj att höra någon som testat nya Husan och höra skillnaden.
* Jag är 187cm lång, jag kan varmt rekommendera en provtur på den här hojen om du är över 185 cm. Den är t o m lite för hög tyckte enkompis som kör KTM, han är 178cm. Men för mej var det avgörande i valet av ny hoj, även grundinställningen på fjädringen är inställd för 85kg förare, har för mej att KTM och Husa är ställda på 75-80kg..
* Motorn har hög effekt och effekten levereras linjärt, jag har bara kört den i 53 hästars läget.. Den är skitskoj och jämfört med brorsans Husaberg 450- 05 så känns den en bra bit starkare. För den som vill gasa mycket grusväg och köra på slangen så rekommenderas hojen starkt!
* Det följer med 13,14,15 drev (15 monterat vid leverans) och en CD-skiva med sprängskisser och utförliga manualer för olika ingrepp, jäkligt bra faktiskt!
* Luftfiltret är mycket enkelt att byta och göra rent, luftintaget högt upp där tnken normalt sitter.. svårdränkt med andra ord! Dessutom så tycker jag att det låter lite extra muffligt från insuget
* Lösningen med drevet på svingaxeln gör att kedjan har ett slack på bara 5 mm! Förutom att livslängden sägs bli mer än dubbelt så lång, så blir "frirullet" som är mellan gaspådrag och gassläpp litet.. jag vet inte om det är motorn eller den effekten som gör att den blir mycket lätt att köra långt på bakhjulet.. nu är jag ingen duktig bakhjulsåkare, men jag kör längre på den här än på brorsans Husa 450 eller 525;an jag hade förut.
* Elsystemet ger tillräckligt med ström för två 35Wxenon-hjälmljus och en 35W xenon där fram.
Man slipper alltså byta stator och montera likriktare, det är redan klart.. Väldigt bra! Men man får vara försiktig.. hojen har ju ingen kick! Jag har inte testat att köra med allt det där på ännu, antar att insprutet vill ha lite ström oxå, den ger 170W enl. BMW. En 35W Xenon vill ha 42W (Ballasten tar 7W), vi får väl om man måse pruta bort en av dom på hjälmen, men det är skoj med mycke ljus!
Det här är andra gången jag köper en helt ny hoj, vad jag lärde mej tidigare är att det är snudd på halvfabrikat man köper och det är en hel del fix att göra om man vill montera xenon, hjälmlysen, skydda motor och kylare, barkbusters, tjockare slangar o däck, osv..
Det är ingen skillnad på den BMW;s hoj heller, problemet med att vara bland de första som har en ny modell är att man blir pionjär och får lägga tid o pengar på nåt som är nytt och oprövat.
Men i a f.. Här kommer mina synpunkter nackdelar från ingenjörer som fortsatt jobba även efter att de blivit skjutna i huvudet.. Det som inte är så bra med andra ord ;
* Enda skälet till att gjuta ihop lyset med framskärm och göra allt i ett stycke måste vara att det är kostnadseffektivt, men för övrigt är det fullkomligt stendumt!
Eftersom hela paketet (Lyse, reflektor och skärm) sitter bultat med fyra m-6or under styrkronan så fortplantas varje slag och vibration från skärm och styrkrona direkt till den stumt monterade reflektorn, med resultat att lampan går i kras och glasfliset åker runt i den känsliga plast-reflektorn..
Jag körde 30 km och hela reflektorn är förstörd, trots att jag inte vurpade en enda gång. Mycket dåligt..
Eftersom jag har 7 km i trafik att köra till skogen så vill jag gärna ha halvljus, så jag tänkte att jag får sätta i en bulb-lampa (Som sitter orginal på KTM), men den går inte in utan att fräsa upp hålet.
Vidare så måste man såga sönder framskärm/Lyse om man vill sätta på ett kåsa-lyse, (jag testade med en skärm från acerbis, men den passade inte). Jag har inte kollat vad en ny skärm kostar ännu, men den ser ut att vara en 1500 kr pryl. Det där med lyset är inte löst ännu.. men nu försöker jag med en ny vanlig H4 och tänkte förstärka den i "roten" med värmetåligt fiberspackel.
* Hojen saknar kick! Det gör nya Husan oxå, så det är kanske en trend vi får leva med, men jag ser det som en stor nackdel. Batteriet är visserligen lite kraftigare än vanligt (7ah), men ändå.....
* Kopplingen är av gammalmodig vajertyp. Men den funkar bra och känslan i den är helt ok, men jag vet inte hur känslan blir efter 50h, man får kanske byta vajer ofta? Vi får väl se...
* Sen har vi det där med tjuvstoppen *suck* Jag körde 30 km och fick motorstopp ca 50 ggr, så fort det blir lite trixigt spår får man tjuvstopp för ingenting. Jag trodde först att det var jag som var klantig eller ovan med en ny hoj, men brorsan och en annan kompis upplevde samma sak.
Jag provade med att byta framdrevet till 14 kugg och det blev bättre, men inte helt bra. Eftersom hojen har insprutning så är möjligheterna för en vanlig dödlig väldigt begränsade att försöka få den att gå fetare eller att byta munstycken, jag vet inte ens hur man höjer tomgången.
Pratade med Klas på KW-Sevice om det här,
Dom skulle byta bakdrevet till ett 50 istället för 48 på sin demohoj för att se om det blir bättre, det är samma problem med demohojen.
Saken är att det verkar som om insprutningen blir lurad vid vissa situationer, för motorn har inte dåligt vrid, men den avslutar med en avgassmäll väldigt ofta, speciellt om man slirar lite på kopplingen för att kalibrera körningen i knixiga partier. Om inte jag får ordning på det där så vill jag faktiskt inte råda någon att köpa en BMW.
* Det följer inte med något speciaverktyg för att skruva loss svingen, det måste man göra om man vill byta framdrev.
Det funkar utmärkt med nyckeln från Bosch vinkelslip (125mm), men det är inget som framgår från BMW. Jag har kapat framdelen på en sån nyckel och svetsat på den på en 18mm hylsa.
På det viset kan jag använda momentnyckel till den skruven, jag tror att det är lite småviktigt att dra med rätt moment, eftersom det finns lagerbanor där.
Skulle inte heller skada att skruva dit ett par riktiga fettnipplar iställer för m6-insexor som nu pluggar fetthålen, jag ska prova och se hur det funkar.
* BMW har utrustat sin endurohoj med halvljusautomatik!!
Det går inte att stänga av lyset! Jag har löst det med en knapp, så nu kan jag stänga av när jag vill. Men hojen har ju ingen kick, så det gäller att vara ekonomisk med strömmen. För övrigt så funkar det så att tändningen är påslagen i ca 20 sek efter att man stängt av hojen.
* Ljuddämparen... En 7 kg tung bazooka men inbyggd katalysator
Ok... BMW uppger en fulltankad vikt på 120kg och det är med den ljuddämparen.. det måste alltså innebära att om man lägger 6000kr på en akkra-slipon så bör den miska med 4 kg.. Det
är ju en fördel får man väl säga, men 6000 är 6000.. Får se om jag tar mej råd, kanske man kan snajda till en slipon från annat märke? Nån som har en beggad slipon i garaget?
* Bakdämpen är en Öhlinare och där finns inget att klaga på, men jag upplever inte marzocchigaffeln lika följsam som WP-Gaffeln KTM använder sig av.
Jag har i o f s inte skruvat på den så mycket ännu, blev förvånad över att man måste antingen skruva loss styret eller
flytta fram det för att kunna ställa dekompressionen, det är nämligen en spårskruv istället för ratt. Värt att nämna är att det verkar som om grundinställningen är för 85kg förare-- På landsväg!?
Den är rätt hård och jag har inte fått den att bottna på "mitt spår", KTM;n bottnar sånär som på 20mm på det spåret, men här är det 70mmm kvar på fjädringsvägen om jag använder grundinställningen, och jag väger 89 pannor i kallingarna.
Det finns inte heller några gummipluttar som skyddar ställskruvarna under gaffelbenen. Jag ska kolla om det passar från andra fabrikat, men man undrar om BMW hade tänkt att den inte kommer att köras i lera!? Samma med reflektorn.. fullt i lera på insidan av glaset efter en sväng..
* Frambromsen är av brembo-fabrikat, men den känns lite lam när det är blött.. Den är ju samma som på Husa o KTM, men skivan är annorlunda, så det kanske är den som är boven. Det är inte någon fara, men jag reflekterade lite över det.
* Tanklocket sitter i sadeln, det är bra med tanken där den sitter nu, viktfördelningen blir bättre.
Men när man ska tanka så är det jättenoga med att se till så att det inte kommer ner smuts i tanken, eftersom det sitter en matarpump i botten på tanken.
När man tar av pluppen i sadeln så blir det en krater ner till tanklocket där det samlas smuts, man måste göra rent noga innan man öppnar själva locket.
* Startmotorn är placerad fram, strax under böjen, hojen saknar underram och motorn är en del av ramen, det innebär att hela "magen" är motor och startmotorn sitter som en galjongsfigur. Jag har beställt en hasplåt, men jag vet inte hur den ser ut och hur mycket den skyddar.
och hur mycket den täcker, men att köra hojen utan hasplåt i stenig terräng känns läskigt och det tar bort en del av körglädjen att hela tiden hålla utkik efter stenar som ser för stora ut.
Även böjen och kopplingskopan exponeras väl mycket, hoppas hasplåten skyddar kopplingskåpan.
* BMW har utrustat den med elfläkt, det är en strömtjuv, men samtidigt så är det bra.. för jag har ibland varit med om att hojar kokar. Får se hur det är med livslängden på den.
För övrigt så kan jag bara säga att det är en prisvärd hoj, i a f i jämförelse med andra endurohojar, den kostar 85 900kr
oprutad och det är billigare än KTM;s 450 (tror jag). Om man kan få ordning på tjuvstoppen så skulle jag vara kanonnöjd med den.
Den känns bergstadig i chassi och är väl ihopskruvad, om man tittar på elsystemet så är det stor skillnad jämfört med andra
endurohojar, som ju ofta har ett ormbo med kablar redan från början.. Här är det ordning och reda, riktigt snyggt och verkar vattentätt.
För den som gillar att fräsa runt på grus och är över 185cm så tror jag faktiskt det inte finns många andra hojar som matchar den här.
Nån som har erfarenheter eller tips?
Som nybliven ägare till BMW;s nya endurohoj tänkte jag dela med mej några synpunkter och kanske även få tips från andra som skaffat en BMW 450
Här är en länk till ett webbalbum med detaljbilder, för att lättare förstå vad jag menar:
Jag är en medelmåttig motionär och använder hojen till att köra brottar-enduro, svampplockning, till kiosken och har plan på att fixa motardhjul till sommaren, tyvärr så har jag fått höra att BMW inte kommer att släppa något motardkit till den, men jag får väl svarva till något själv i såna fall.
Iallafall....Nedanstående är skrivet utifrån mitt perspektiv och mina bedömningar och erfarenheter.
Jag börjar med fördelarna:
* Helt fantastiskt grepp, den nya lösningen med framdrevet på samma axel som svingaxeln gör att svingen är opåverkad vid gaspådrag.. med resultatet att fjädringen är lika följsam även vid fullt gaspådrag och greppet är mycket bättre än på min "gamla" EXC250F- 07. Den går bergstadigt.
* Jag upplever den lika lättsvängd som 250;n, kan vara att gyroeffekten minimerats i o m att kopplingskorgen är liten och sitter direkt på vevaxeln, men även att tank och luftburk bytt plats jämfört med traditionella byggen.. vilket ger en lägre tyngpunkt. Även rakt fram så är den mycket stadig. Skulle va skoj att höra någon som testat nya Husan och höra skillnaden.
* Jag är 187cm lång, jag kan varmt rekommendera en provtur på den här hojen om du är över 185 cm. Den är t o m lite för hög tyckte enkompis som kör KTM, han är 178cm. Men för mej var det avgörande i valet av ny hoj, även grundinställningen på fjädringen är inställd för 85kg förare, har för mej att KTM och Husa är ställda på 75-80kg..
* Motorn har hög effekt och effekten levereras linjärt, jag har bara kört den i 53 hästars läget.. Den är skitskoj och jämfört med brorsans Husaberg 450- 05 så känns den en bra bit starkare. För den som vill gasa mycket grusväg och köra på slangen så rekommenderas hojen starkt!
* Det följer med 13,14,15 drev (15 monterat vid leverans) och en CD-skiva med sprängskisser och utförliga manualer för olika ingrepp, jäkligt bra faktiskt!
* Luftfiltret är mycket enkelt att byta och göra rent, luftintaget högt upp där tnken normalt sitter.. svårdränkt med andra ord! Dessutom så tycker jag att det låter lite extra muffligt från insuget

* Lösningen med drevet på svingaxeln gör att kedjan har ett slack på bara 5 mm! Förutom att livslängden sägs bli mer än dubbelt så lång, så blir "frirullet" som är mellan gaspådrag och gassläpp litet.. jag vet inte om det är motorn eller den effekten som gör att den blir mycket lätt att köra långt på bakhjulet.. nu är jag ingen duktig bakhjulsåkare, men jag kör längre på den här än på brorsans Husa 450 eller 525;an jag hade förut.
* Elsystemet ger tillräckligt med ström för två 35Wxenon-hjälmljus och en 35W xenon där fram.
Man slipper alltså byta stator och montera likriktare, det är redan klart.. Väldigt bra! Men man får vara försiktig.. hojen har ju ingen kick! Jag har inte testat att köra med allt det där på ännu, antar att insprutet vill ha lite ström oxå, den ger 170W enl. BMW. En 35W Xenon vill ha 42W (Ballasten tar 7W), vi får väl om man måse pruta bort en av dom på hjälmen, men det är skoj med mycke ljus!
Det här är andra gången jag köper en helt ny hoj, vad jag lärde mej tidigare är att det är snudd på halvfabrikat man köper och det är en hel del fix att göra om man vill montera xenon, hjälmlysen, skydda motor och kylare, barkbusters, tjockare slangar o däck, osv..
Det är ingen skillnad på den BMW;s hoj heller, problemet med att vara bland de första som har en ny modell är att man blir pionjär och får lägga tid o pengar på nåt som är nytt och oprövat.
Men i a f.. Här kommer mina synpunkter nackdelar från ingenjörer som fortsatt jobba även efter att de blivit skjutna i huvudet.. Det som inte är så bra med andra ord ;
* Enda skälet till att gjuta ihop lyset med framskärm och göra allt i ett stycke måste vara att det är kostnadseffektivt, men för övrigt är det fullkomligt stendumt!
Eftersom hela paketet (Lyse, reflektor och skärm) sitter bultat med fyra m-6or under styrkronan så fortplantas varje slag och vibration från skärm och styrkrona direkt till den stumt monterade reflektorn, med resultat att lampan går i kras och glasfliset åker runt i den känsliga plast-reflektorn..
Jag körde 30 km och hela reflektorn är förstörd, trots att jag inte vurpade en enda gång. Mycket dåligt..
Eftersom jag har 7 km i trafik att köra till skogen så vill jag gärna ha halvljus, så jag tänkte att jag får sätta i en bulb-lampa (Som sitter orginal på KTM), men den går inte in utan att fräsa upp hålet.
Vidare så måste man såga sönder framskärm/Lyse om man vill sätta på ett kåsa-lyse, (jag testade med en skärm från acerbis, men den passade inte). Jag har inte kollat vad en ny skärm kostar ännu, men den ser ut att vara en 1500 kr pryl. Det där med lyset är inte löst ännu.. men nu försöker jag med en ny vanlig H4 och tänkte förstärka den i "roten" med värmetåligt fiberspackel.
* Hojen saknar kick! Det gör nya Husan oxå, så det är kanske en trend vi får leva med, men jag ser det som en stor nackdel. Batteriet är visserligen lite kraftigare än vanligt (7ah), men ändå.....
* Kopplingen är av gammalmodig vajertyp. Men den funkar bra och känslan i den är helt ok, men jag vet inte hur känslan blir efter 50h, man får kanske byta vajer ofta? Vi får väl se...
* Sen har vi det där med tjuvstoppen *suck* Jag körde 30 km och fick motorstopp ca 50 ggr, så fort det blir lite trixigt spår får man tjuvstopp för ingenting. Jag trodde först att det var jag som var klantig eller ovan med en ny hoj, men brorsan och en annan kompis upplevde samma sak.
Jag provade med att byta framdrevet till 14 kugg och det blev bättre, men inte helt bra. Eftersom hojen har insprutning så är möjligheterna för en vanlig dödlig väldigt begränsade att försöka få den att gå fetare eller att byta munstycken, jag vet inte ens hur man höjer tomgången.
Pratade med Klas på KW-Sevice om det här,
Dom skulle byta bakdrevet till ett 50 istället för 48 på sin demohoj för att se om det blir bättre, det är samma problem med demohojen.
Saken är att det verkar som om insprutningen blir lurad vid vissa situationer, för motorn har inte dåligt vrid, men den avslutar med en avgassmäll väldigt ofta, speciellt om man slirar lite på kopplingen för att kalibrera körningen i knixiga partier. Om inte jag får ordning på det där så vill jag faktiskt inte råda någon att köpa en BMW.
* Det följer inte med något speciaverktyg för att skruva loss svingen, det måste man göra om man vill byta framdrev.
Det funkar utmärkt med nyckeln från Bosch vinkelslip (125mm), men det är inget som framgår från BMW. Jag har kapat framdelen på en sån nyckel och svetsat på den på en 18mm hylsa.
På det viset kan jag använda momentnyckel till den skruven, jag tror att det är lite småviktigt att dra med rätt moment, eftersom det finns lagerbanor där.
Skulle inte heller skada att skruva dit ett par riktiga fettnipplar iställer för m6-insexor som nu pluggar fetthålen, jag ska prova och se hur det funkar.
* BMW har utrustat sin endurohoj med halvljusautomatik!!

* Ljuddämparen... En 7 kg tung bazooka men inbyggd katalysator

är ju en fördel får man väl säga, men 6000 är 6000.. Får se om jag tar mej råd, kanske man kan snajda till en slipon från annat märke? Nån som har en beggad slipon i garaget?
* Bakdämpen är en Öhlinare och där finns inget att klaga på, men jag upplever inte marzocchigaffeln lika följsam som WP-Gaffeln KTM använder sig av.
Jag har i o f s inte skruvat på den så mycket ännu, blev förvånad över att man måste antingen skruva loss styret eller
flytta fram det för att kunna ställa dekompressionen, det är nämligen en spårskruv istället för ratt. Värt att nämna är att det verkar som om grundinställningen är för 85kg förare-- På landsväg!?
Den är rätt hård och jag har inte fått den att bottna på "mitt spår", KTM;n bottnar sånär som på 20mm på det spåret, men här är det 70mmm kvar på fjädringsvägen om jag använder grundinställningen, och jag väger 89 pannor i kallingarna.
Det finns inte heller några gummipluttar som skyddar ställskruvarna under gaffelbenen. Jag ska kolla om det passar från andra fabrikat, men man undrar om BMW hade tänkt att den inte kommer att köras i lera!? Samma med reflektorn.. fullt i lera på insidan av glaset efter en sväng..
* Frambromsen är av brembo-fabrikat, men den känns lite lam när det är blött.. Den är ju samma som på Husa o KTM, men skivan är annorlunda, så det kanske är den som är boven. Det är inte någon fara, men jag reflekterade lite över det.
* Tanklocket sitter i sadeln, det är bra med tanken där den sitter nu, viktfördelningen blir bättre.
Men när man ska tanka så är det jättenoga med att se till så att det inte kommer ner smuts i tanken, eftersom det sitter en matarpump i botten på tanken.
När man tar av pluppen i sadeln så blir det en krater ner till tanklocket där det samlas smuts, man måste göra rent noga innan man öppnar själva locket.
* Startmotorn är placerad fram, strax under böjen, hojen saknar underram och motorn är en del av ramen, det innebär att hela "magen" är motor och startmotorn sitter som en galjongsfigur. Jag har beställt en hasplåt, men jag vet inte hur den ser ut och hur mycket den skyddar.
och hur mycket den täcker, men att köra hojen utan hasplåt i stenig terräng känns läskigt och det tar bort en del av körglädjen att hela tiden hålla utkik efter stenar som ser för stora ut.
Även böjen och kopplingskopan exponeras väl mycket, hoppas hasplåten skyddar kopplingskåpan.
* BMW har utrustat den med elfläkt, det är en strömtjuv, men samtidigt så är det bra.. för jag har ibland varit med om att hojar kokar. Får se hur det är med livslängden på den.
För övrigt så kan jag bara säga att det är en prisvärd hoj, i a f i jämförelse med andra endurohojar, den kostar 85 900kr
oprutad och det är billigare än KTM;s 450 (tror jag). Om man kan få ordning på tjuvstoppen så skulle jag vara kanonnöjd med den.
Den känns bergstadig i chassi och är väl ihopskruvad, om man tittar på elsystemet så är det stor skillnad jämfört med andra
endurohojar, som ju ofta har ett ormbo med kablar redan från början.. Här är det ordning och reda, riktigt snyggt och verkar vattentätt.
För den som gillar att fräsa runt på grus och är över 185cm så tror jag faktiskt det inte finns många andra hojar som matchar den här.
Nån som har erfarenheter eller tips?
Comment