Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga egen mx/endurobana

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Bygga egen mx/endurobana

Har tänkt bygga egen mx/endurobana, jag har tillgång till 5 hektar ängar som jag tänkte bygga en enklare motionsbana på.
    Ett antal diken som jag tänkte bygga mindre hopp över.
    Även några hundra meter skog som man kan använda.
    Nån som har nå roliga förslag eller vet nån länk till nån som gjort nåt liknande.

Jag tror att Terrängkörningslagen kommer sätta stopp för planerna,tyvärr. Annars skulle jag nog bara sätta igång och köra. I absoluta värsta fall,om någon ids anmäla,så blir det bara penningböter.

Comment

Originally posted by Ivil View Post
      Jag tror att Terrängkörningslagen kommer sätta stopp för planerna,tyvärr. Annars skulle jag nog bara sätta igång och köra. I absoluta värsta fall,om någon ids anmäla,så blir det bara penningböter.
      Nä de blir ingen officiell bana, bara för ros skull å de är på egen mark med i princip ingen bebyggelse i närheten så ingen borde väl ha anledning att anmäla, men de är klart, man vet ju aldrig.

Jag ska ut med minigrävaren nu under ledigveckan och börja med dikesövergångarna(hoppen).

Comment

Om jag inte har helt fel, så är det endast markägaren som kan anmäla mot terrängkörningslagen.Så isf e det ju lugnt.. Annars e mitt tips att ha hojen med dig när du gör sträckningen,Finns en tendens till att vissa sträckningar blir alldeles för tajta o bökiga annars.
        Lycka till.
        Filmer:
        Old As Hell Production:
        http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
        Ligger några här också:
        http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
          Om jag inte har helt fel, så är det endast markägaren som kan anmäla mot terrängkörningslagen.
          Varför skulle det vara så..?

Comment

Nu bor ju snubben i laglöst land Norrland / Malmberget så det kan förvisso vara lugnt med några naturivrare skulle lägga sig i och bråka men så här säger lagen.

Terrängkörningslag (1975:1313)

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

1. på barmark,

Comment

Jamendåså: Spänn fast en yxa/täljkniv på hojen och hävda att du yrkar skogsbruk ;)
              Eller dra en fet burnout och påpeka att få jordfräsar är effektivare - tänk att jordbruk kunde vara så skoj.
              "K.Ta.eMma" aka KTM 450 SX RÄJSING -04

Comment

Originally posted by Juhlen View Post
                Jamendåså: Spänn fast en yxa/täljkniv på hojen och hävda att du yrkar skogsbruk ;)
                Hehe, eller se till att man har hållhake på eventuella grannar som kan tänkas gnälla. Att tex ha grannar som har stulit ved från ens mark kanske kan vara en bra hållhake

Comment

Originally posted by Micke_vb View Post
                  Varför skulle det vara så..?
                  Vet tyvärr inte..
                  Men det var de svaret jag fick av en skogsägare när jag frågade om jag fick anlägga en bana på hans mark.Han sa tyvärr nej, men sa också att det var ingen fara så länge markägaren var med på det hela iom att det endast var markägaren som kunde anmäla brottet..
                  Han kan ju iof haft totalt fel men det var den uppgiften jag fick då.
                  Filmer:
                  Old As Hell Production:
                  http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                  Ligger några här också:
                  http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Försök göra banan blandad dvs både snabba och långsamma parier både öppna och tvära kurvor m.m

Kolla på
                    • Lat: N 59º 39' 22.17"
                    • Long: E 17º 6' 17.55
                    på flygforo på eniro.se (Strax norr enköping)

Där ser du våran "teknikbana" "lilla gräsprovet" och "grusgropen", samtliga designade av mycket duktiga endurobanbyggare, den mista är väl på ca 5 ha. Dom här har just variationen som gör dom så bra.

Lite nordväst om dessa ligger även "Stora Gräsprovet"
                    • Lat: N 59º 40' 5.52"
                    • Long: E 17º 5' 52.46"
                    Last edited by Hjulle; 06-16-2008, 04:58 PM.
                    Division de l'essence prémélangée

Comment

Hmm, räknas verkligen åkermark som terräng? Anledningen till TKL är väl att man inte ska förstöra naturen med våra vidunder till motorcyklar, men odlad åkermark vanställs ju varje år när man plöjer och skördar så där kan det väl knappast gälla?

Comment

Jag har tidigare frågat en juridikprofessor om just TKL, och han sa att den huvudsakligen handlar om buller samt skador på mark och egendom. Inget av dessa är nåt problem för dig som jag förstår det. Däremot kan vem som helst anmäler det, men frågan blir: vad blir påföljder? Ingen blir störd och ingen egendom/person blir skadade.
                        /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Originally posted by hubbe View Post
                          Hmm, räknas verkligen åkermark som terräng?
                          TKL i korthet:
                          1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
                          1. på barmark,

Originally posted by stevethebrit View Post
                          Däremot kan vem som helst anmäler det, men frågan blir: vad blir påföljder? Ingen blir störd och ingen egendom/person blir skadade.
                          Påföljder:
                          4 §....Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar.

Bygg din bana du. Självklart vill vi ha foton på bygget!
                          Last edited by Hjulle; 06-16-2008, 09:56 PM.
                          Division de l'essence prémélangée

Comment

Påföljder:
                            4 §....Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar.

Misstänkte att det stog nåt sånt. Men du räknas nog en kriminell mc-åkare ändå
                            /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Originally posted by Hjulle View Post
                              Försök göra banan blandad dvs både snabba och långsamma parier både öppna och tvära kurvor m.m

Kolla på
                              • Lat: N 59º 39' 22.17"
                              • Long: E 17º 6' 17.55
                              på flygforo på eniro.se (Strax norr enköping)

Där ser du våran "teknikbana" "lilla gräsprovet" och "grusgropen", samtliga designade av mycket duktiga endurobanbyggare, den mista är väl på ca 5 ha. Dom här har just variationen som gör dom så bra.

Lite nordväst om dessa ligger även "Stora Gräsprovet"
                              • Lat: N 59º 40' 5.52"
                              • Long: E 17º 5' 52.46"
                              Oj de var många banor på samma ställe, jag hade lite svårt att urskilja var själva spåret är.
                              Är lilla banan inom det markerade området?
                              Attached Files

Comment

Working...
                              X