Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kedjelängd - viktigt eller skitsamma?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kedjelängd - viktigt eller skitsamma?

Ja skitsamma är det såklart inte, men till saken:

I manualen till min WR450F står det att max längd på 10 länkar får vara 151mm. Gick ut och mätte kedjan som satt på hojen, ojojoj...den var 153mm lång. Inte bra, här måste inhandlas ny kedja och bytas tänkte jag. Köpte en DID-kedja med X-ringar för dyra pengar. Tänkte att jag mäter den innan montering bara för att se vad en ny kedja ligger på... jaha...153mm den också minsann! Samma som min gamla kedja.

Min fråga, är det inte noggrannare än så, då behöver jag knappast byta min gamla kedja heller...eller?
    Tre brutna revben...hittills.
    Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Kolla hellre på den generella statusen på kedjan istället för längden på den. Känns den jävligt oharmonisk och slapp så byt den.

Comment

Originally posted by Ivil View Post
      Kolla hellre på den generella statusen på kedjan istället för längden på den. Känns den jävligt oharmonisk och slapp så byt den.
      Ja, och dra den rakt ut från mitten på bakdrevet, och titta från sidan, ser du mycket luft mellan kedjan och drevet, (i dalarna mellan kuggarna) Då är det dags att byta..
      Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Tack för tipsen!
        Ser luft i dalarna, men inte mer än ett par millimeter på sin höjd. Om det är mycket har jag svårt att avgöra.

Comment

Om man får in en blyertspenna mellan bakdrevet och kedjan så brukar man väll generellt sett säga att kedjan har gjort sitt. Rätta mig om jag har fel
          Back on the track!
          DC-mX

Sol, Vind och 2-taktare.

Comment

Originally posted by eLight View Post
            Om man får in en blyertspenna mellan bakdrevet och kedjan så brukar man väll generellt sett säga att kedjan har gjort sitt. Rätta mig om jag har fel

Nja snarare när man får in något som är cirka 5mm i diameter.. Om en blyertspenna går in, så skulle man nog ha bytt drivpaket för länge sedan
            Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Kedjetillverkare rekommenderar byte om man kan lyfta kedjan mer än halva tandhöjden när du drar rakt bakåt.

Comment

Halva tandhöjden. Låter som ett bra riktmärke.
                Satte förresten på en ny kedja häromdagen och den går inte att se det allra minsta luft i dalarna.

Comment

Working...
                X