Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM EXC 250/300 - tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM EXC 250/300 - tråden

Go'kväll!

Jag har lite halvt huvudbry över en tomgångsskruv som gör nada skillnad på nya dräparn' (helt ny 2008 300 EXC-E avstrypt hos KW Service som levererade), jag fick göra lite panikåtgärd och spänna vajern för att kunna köra bågen i söndags (stressmeck lördag kväll..).
    Men det gjorde att det inte fanns något slack alls i gashandtaget, vilket inte hjälpte alls för körbarheten i redan en rätt yster maskin...

Plastskruven såg oskadad ut när jag plockade ur den och sneglade lite, den har den normala rundade änden, och skall väl vad jag förstår bara lyfta trotteln (vilket är samma sak som jag gjorde via vajerspänningen) - men även helt inskruvad så får jag inte tomgångsvarv nog att maskinen går för egen hand.

Luftskruven har jag kollat med, den står på 1,5 varv från stopp (bäst svar från låga varv blev det vid trakterna runt 1 varv).

Men det är bra skumt att inget händer när man pillar på tomgångsskruven (jag menar verkligen *inget*)?

Klasse är ute på tjänsteresa och kan inte hjälpa till innan helgen som det verkar, och det är bråttom att få lite tid i sadeln så man vänjer sig med bågen....några ideér, tankar?

Den verkar gå bra i övrigt såvitt jag kan utläsa från helgens körning, alldeles för mycket orra överallt, och det svarade rappt hela tiden - det är bara det lilla problemet att det inte finns någon tomgång om jag inte spänner upp gasvajern vid rullen, justerskruven gör precis noll och ingenting?

/J - inte överdrivet sugen på att pilla isär förgasaren på en spritt ny båge...
    Last edited by SGM; 02-18-2008, 08:05 PM.
    GI / AI SMC Västmanland

Slite bara bort lite då

om luftburken demonteras har du möjlighet att känna/se (nah, skall ha liten skalle eller spegel) vad som händer... är den sprillans så kan det ju råkat bli en för kort skruv... men plastskruv... jösses, snart kommer väl frigolitoljetråg.. och wellpappskärmar.

//CY
    Går det inte med våld så har du använt för lite, mektips nr1
    Gick det sönder av mektips nr 1 så var det ju redan trasigt.

Comment

...det kan ev. vara att KW inte bytte kröken när de plockade bort strypningarna, och lämnade kröken med en katt i (sitter även en kattplugg precis vid cylindern) - det kändes lite som att så var fallet när jag lämnade Dräparn' hos dem ikväll. :)

Med lite tur så blir det åka i helgen (styrlåset strulade lite med, bäst att låta dem ta hand om det med på en gång).

/J - skall montera motardkitt på 525:an och få dit en hasplåt på den, lite terapimeck medans man väntar helt enkelt!
      GI / AI SMC Västmanland

Comment

08 300 EXC-E - vilken pipa är den kattade?

Hoj!

Dräparn' II är hemma igen efter lite justering hos KW för tomgångsbekymret.
        Tydligen fick luftskruven vevas ur mer än brukligt för att se till att man fick luft nog att det lilla man kan ge med tomgångsskruven skall göra skillnad (väl rikt bestyckat mao...blir till att ta tag i det senare).

Jag vill bara trippelkolla att man har den kattade pipan kvar i garaget, och sparar på katten...
        548.05.009.200 står det på pipan jag har lös nu, har googlat på't, och sökt i Karlströms system, men man får inte fram mycket alls.

Hilfe, bitte.

Go'kväll!

/J
        GI / AI SMC Västmanland

Comment

Inte den blekaste men...

det första som slår mig är väg dom ... katten borde väga nåt gram...

//CY

Comment

Katten sitter ju som en relativt tät"bikaka" mellan krök o blås på 4taktarna.
            Det innebär att man om det är någotsånär liknande kat på 2taktarna skulle man kunna stoppa in något i kröken för att se om det kommer ut i andra änden på röret?
            isf är den ju utan kat.
            en ärta eller liknande skulle funka.
            Husa450 xc4EFI
            (530 -08- Inte nu längre)

Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

Comment

Den med katt väger typ 1 kg mer och känns rejält tung "på mitten"
              Division de l'essence prémélangée

Comment

Originally posted by xeq View Post
                Katten sitter ju som en relativt tät"bikaka" mellan krök o blås på 4taktarna.
                Det innebär att man om det är någotsånär liknande kat på 2taktarna skulle man kunna stoppa in något i kröken för att se om det kommer ut i andra änden på röret?
                isf är den ju utan kat.
                en ärta eller liknande skulle funka.
                å sen klura ut hur man får ut ärtan... den (bara för att jävlas) fastnar ju nånstans...

Comment

Originally posted by christery View Post
                  å sen klura ut hur man får ut ärtan... den (bara för att jävlas) fastnar ju nånstans...
                  Ja, för det lär ju ta lång tid innan den blir sot, eller iallafall skräp, menar du när man startar hojen? ;P
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

Comment

548.05.009.200 är den kattade pipan, hade en liten pryl av lagom storlek och körde genom-flödes-test med.

/J
                    GI / AI SMC Västmanland

Comment

Originally posted by KTMmarkus View Post
                      Ja, för det lär ju ta lång tid innan den blir sot, eller iallafall skräp, menar du när man startar hojen? ;P
                      Heh, tänkte inte på det, borde kommit ihåg de glödande krökarna från en annan tråd... brukar bara inte proppa in nåt som jag inte är säker på att jag kan få ut... men OK den borde brinna upp, värre om man tar en kula från ett kullager eller nåt

vem f*n har ärtor hemma? Ärtsoppa köps på plastslang/burk inte genom blötläggning i 1 dygn och dessutom fläsket till (om man nu ändå gör på det sättet) detta köps färdigtärnat inte i hel bit... Keep It Simple Stupid eller KISS

//CY

Comment

Originally posted by christery View Post
                        Heh, tänkte inte på det, borde kommit ihåg de glödande krökarna från en annan tråd... brukar bara inte proppa in nåt som jag inte är säker på att jag kan få ut... men OK den borde brinna upp, värre om man tar en kula från ett kullager eller nåt

vem f*n har ärtor hemma? Ärtsoppa köps på plastslang/burk inte genom blötläggning i 1 dygn och dessutom fläsket till (om man nu ändå gör på det sättet) detta köps färdigtärnat inte i hel bit... Keep It Simple Stupid eller KISS

//CY
                        Ärtor äts inte alls :D.

I och för sig glöder väll inte 2t krökar, men borde ju bli tillräckligt varmt ändå =)
                        Vit KTM FE 350 2019
                        ----------------------------
                        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                        KTM 300 EXC Six Days 2013
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        Suzuki 450 RM-Z 2008
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        KTM 250 SX/F 2007
                        KTM 450 EXC-R Factory 2007
                        KTM 450 EXC-R 2006
                        KTM 250 EXC 2004
                        KTM 250 EXC 2000
                        KTM 200 EXC 2000

Comment

Fjäder m.m 300 exc-e

Ni som kör 300an -08.
                          Vilken fjäder kör ni med? gula/röda?
                          samt ngn som kopplat in map switchen för tändkurvorna?
                          vart det stor skillnad o växla mellan dom?
                          har ni haft ngt skumt blödder i början på mellanreg?
                          noll tomgång när jag hämtade den och har fått skruva in tomgångskruven nästan hela vägen för att få till tomgången.
                          vilken drevning kör ni med? verkar gå lite fort just nu.
                          och slutligen, hur har ni bestyckat?
                          Sorry om det vart mkt på en gång
                          Last edited by Rentik; 03-08-2008, 11:19 PM.

Comment

Originally posted by Rentik View Post
                            Ni som kör 300an -08.
                            1. Vilken fjäder kör ni med? gula/röda?

2. samt ngn som kopplat in map switchen för tändkurvorna?
                            vart det stor skillnad o växla mellan dom?

3. har ni haft ngt skumt blödder i början på mellanreg?

4. noll tomgång när jag hämtade den och har fått skruva in tomgångskruven nästan hela vägen för att få till tomgången.

5. vilken drevning kör ni med? verkar gå lite fort just nu.

6. och slutligen, hur har ni bestyckat?
                            Sorry om det vart mkt på en gång
                            1. Jag kör med den röda fjädern i min, funka kanon och vridet finns där hela tiden;)

2. såå stor skilnad gör det inte mellan dem, blir bara lite mjukare med låg tändning

3. Nej det har jag inte haft på min, dock bara på låg när man kört sakta ett tag (VÄLDIGT sakta)

4. Det är inte meningen att man ska ha någon tomngång på sådana maskiner:P vill man ha det så är det bara till att skruva:) tänk på att ställa in det när maskinen är varm

5. Jag kör med 19" bakhjul nu när det är vinter och 13/50 i drevning, sedan till mina enduro sulor så har jag 13/40 (org drevningen) sedan på motardfälgarna kör ja med 14/38 i drevning:)

6. Min bestyckning:

Kör på 98 oktans bränsle och 2% oljeblandning(Shell advance Racing X)

Luftskruven: 1 varv
                            lågfart: 35
                            Nål: N2ZW
                            Nål placering: 4
                            Huvudmunstycke: 175

Hoppas det hjälpte:)

Bjuder på lite bilder på min älskling också:

Last edited by Danielktm; 03-09-2008, 02:56 AM. Reason: KUL:D

Comment

13/40 i enduroskogen? HAHAHAHAHA....det låter grusväg det.

Jag kör 13/50 och upplever att man ibland kan känna att 2:an blir lite för hög i knixigare partier (och 1:an är lite hysterisk på den här hojen).

Tändkurvan kör jag med den mjuka, då det är halkigt på hemmabanan, får se när man vänjer sig, och det börjar torka (knapp skall inhandlas), skillnaden är faktiskt rätt stor.

Fjädern - den hårdaste, samma här, för att få den så snäll som möjligt men ändå ha orken om man vill.

Blödder - näpp går jäkligt rent faktiskt, kör standardbestyckningen som följer med hojen (den är avstrypt, så det krafset ligger i kartongen), kolla att du har extrapipan med katt vid sidan av så det inte är den som sitter på...
                              Dock är den lite rikt bestyckad då luftskruven är lite längre ut än normalt, för att få tomgångsskruven att reagera öht, så fort jag får ur tummen skall den rekommenderade bestyckningen i manualen testas.

Fjädringen - japp, den är "kraschig", snabba slag går rätt upp i nävarna, och man är mer i luften än på marken över steniga partier, har pillat lite med kompressionsdämpningen, men upplever att det är snabb kompression som är problemet.
                              Nu har min gått 6 timmar, så det kanske blir bättre - men blir det inte det får man kanske bita i det sura och lämna iväg bitarna till Kumlins.

Jag handlade styrdämpare från Motosportz till min och provkörde med igår, gjorde enorm skillnad just för känslan av stabilitet - något jag saknade när jag kom ifrån en 4-t EXC, jag upplevde 300:an som något vinglig/nervös.
                              Denna dämpar åt båda hållen, och hela vägen.

Klockren produkt, jag kör med modellen som agerar styrhöjare och inte alls känns ivägen (smidigt torn med, bultas runt ramen, sugpassning...).

http://www.motosportz.com/webart/KTMub-user-001.jpg (inte min hoj, men så ser det ut på plats).
                              Last edited by SGM; 03-09-2008, 09:27 AM.
                              GI / AI SMC Västmanland

Comment

Working...
                              X