Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Kawasaki Kx 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Projekt: Kawasaki Kx 500

    Hejsan

    Tänkte berätta lite hur det kom sig jag skaffa en Kx500 Det börja med att jag såg grannen körde med sin Cr500 runt i byn. Rykten gick att man var tvungen att hoppa från bron för att få runt motorn Provade allt från 80 – 250 c men kände att inget räckte till L Så jag ringde av en slump på en Kx500 1988 (Host visade sig det var en 86 ) och bestämde för att åka dit och titta på den J. När vi kom dit så stog jag mest och glodde på rapplet som såg att knappt vara ihop skruvad. Skratta mest för mig själv och tänkte: Den där kommer ju inte ens att starta.

    Ägaren kicka igång den och med et t dån starta den. Nu började pirra i magen. Satte mig upp i sadeln och gav mig ut i hamn kvarteret. Kör upplevelsen? Tänk er själva från att köra Fiddy och moped till 500 cc 2takt. ^^ Idioti? JA!

    Nog med fjortis snack. BILDER!



    Nylingen kommit hem ifrån tidigare ägare :) Mycket att göra innan den här pärlan sätts i rullning.

    Nå vart ska vi börja? Plockade ner hela hojen och börja inspektera flesta punkter:

    Hjulen: Skivorna fick sig en omlackering i alla fall. Nya bakhjulslager (Vad annars ), Skruvar. Dock har framfälgs banan börja gett med sig lite




    Fjädring
    : Bakfjädringen funkade hyfsat behövdes en justering. Framgaffeln behövdes dock fixas. I med ny olja och original tätningar.

    Chassi: Renovera gängor och byta ut bultar, Mycket gummi på ramen,

    sving skydd glidblock, glidrullar, sving, kedjespännare, lager, fett m.m.

    Motor: Kick , Olja, Packning m.m.

    Utseende: Nummerplatta fick nytt utseende, handkåpormålade, styret polerat, sving, tvätt och skruva fast allt.

    Övrigt: Kedja, däck, wirar, bensin och skit.

    Detta var första renoveringen! Så här såg den ut efter 2 månader.




    Motor: Trim avgassystem och drevad.

    Så äntligen kan man börja prova maskinen lite :) Hojen gick rätt bra men ändå inte riktigt som jag ville. När man slog i från gas och slog på igen kunde man uppleva att hojen böööha. Missnöjd Kåporna fladdrar och är i vägen . Luftburken stor klumpig och i vägen. Bara börja riva hojen igen!

    Renovering 2 har börjat.
    Här ska bantas! Bort med mer plast. Preppa motorn mer! (Låg/mellan register) Snyggas till mer.




    Motor: K & N filter, Keihin pwk 39, insug, reedventiler, trim avgassystem och drevning

    Resultatet! Som natt och dag. Dåliga bilder med det får duga.

    http://youtube.com/watch?v=wKvLk8Sw9hY
    http://youtube.com/watch?v=-DPILgTp-Io

    Tack till: Doordie och NiCke.

    (Jag är medveten om att trimmet delvis är original delar från nyare kx500)
    Last edited by AlmostOriginal; 11-08-2007, 01:43 AM.
    Skit signatur! Bara åt he med allt.

    #2
    Intressant bygge. Men vad ska du ha den till? Att köra cross/enduro/offroad utan bakskärm verkar fullständigt livsfarligt. Samma gäller sidokåporna. De har ju en funktion...

    Är det en förvuxen pitbike?

    Comment


      #3
      Originally posted by nxarn View Post
      Intressant bygge. Men vad ska du ha den till? Att köra cross/enduro/offroad utan bakskärm verkar fullständigt livsfarligt. Samma gäller sidokåporna. De har ju en funktion...

      Är det en förvuxen pitbike?
      hmm om man ska sätta en titel på den så lär det bli grusbus/street hoj. Jag tog bort kåporna just för att se om det var bättre och det vart det. Enklare att lyfta, putta och tvätta ;) dock skulle ett par kapade kåpor inte sitta fel

      Men som det verka nu blir det att bygga ut mindre ram partier för att skydda känsliga delar. Fast att köra utan bakskärm håller folket på avstånd Förvuxen pitbike .......
      Skit signatur! Bara åt he med allt.

      Comment


        #4
        Jag är ledsen att behöva säga det, men jag får känslan av "moppefucko" när jag ser vad som hänt med den där gamla pärlan. :(

        /J
        GI / AI SMC Västmanland

        Comment


          #5
          Originally posted by SGM View Post
          Jag är ledsen att behöva säga det, men jag får känslan av "moppefucko" när jag ser vad som hänt med den där gamla pärlan. :(
          /J
          Allt fyller någon form av funktion. Men orginal delarna är väl skyddad det mesta finns kvar så om man vill göra den orginal igen så går det :) Bättre trasa sönder någe nytt än originalet eller hur?

          Den pysslas om mer än den körs.
          Skit signatur! Bara åt he med allt.

          Comment


            #6
            Originally posted by AlmostOriginal View Post
            Allt fyller någon form av funktion. Men orginal delarna är väl skyddad det mesta finns kvar så om man vill göra den orginal igen så går det :) Bättre trasa sönder någe nytt än originalet eller hur?

            Den pysslas om mer än den körs.
            Du borde försöka bygga om luftburken så att du får plats med det koniska filtret i den. Motorn kommer att dra i sig massa damm och skit om du kör sådär! Sen montera tillbaka bakskärmen. Fick du bestycka om förgasaren eller gick det bara att montera på den? Har för mig att den förgasaren sitter på nyare KX 500.

            Comment


              #7
              Originally posted by crusty View Post
              Du borde försöka bygga om luftburken så att du får plats med det koniska filtret i den. Motorn kommer att dra i sig massa damm och skit om du kör sådär! Sen montera tillbaka bakskärmen. Fick du bestycka om förgasaren eller gick det bara att montera på den? Har för mig att den förgasaren sitter på nyare KX 500.
              Ingen luftburk här inte den skiten var bara i vägen. Det är nog ingen fara för skiten heller för jag kör aldrig när det: Regnar, Dammigt eller snöar.

              http://www.knfilters.com/filter_facts.htm

              Bakskärm och kåpor ska kanske fixas beroende på hur myckte den kommer gå 2k8 Mindre förgasar justering krävdes sedan gick den fin fint. Ja det är samma förgasare som i de nyare kx 500.
              Last edited by AlmostOriginal; 11-08-2007, 08:06 PM.
              Skit signatur! Bara åt he med allt.

              Comment


                #8
                Originally posted by AlmostOriginal View Post
                Ingen luftburk här inte den skiten var bara i vägen. Det är nog ingen fara för skiten heller för jag kör aldrig när det: Regnar, Dammigt eller snöar.

                http://www.knfilters.com/filter_facts.htm

                Bakskärm och kåpor ska kanske fixas beroende på hur myckte den kommer gå 2k8 Mindre förgasar justering krävdes sedan gick den fin fint. Ja det är samma förgasare som i de nyare kx 500.
                Den kommer att dra i sig damm vare sig du vill eller inte. Speciellt när det sitter placerat sådär. Har haft K&N på min förra hoj(XR650). Men det filtret var inte koniskt utan satt i luftburken. Vilket är att föredra. Det hade en veckad yta vilket resulterade i större insugsarea=större luftintag.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by crusty View Post
                  Den kommer att dra i sig damm vare sig du vill eller inte. Speciellt när det sitter placerat sådär. Har haft K&N på min förra hoj(XR650). Men det filtret var inte koniskt utan satt i luftburken. Vilket är att föredra. Det hade en veckad yta vilket resulterade i större insugsarea=större luftintag.
                  Jag valde k & n filtret för jag var tipsad av en på forumet att det kunde vara ett lämpligt filter att smäcka på eftersom han själv kör med det på sin kx500. Ser inga problem med filtret heller. Duger perfekt för körningen jag andvänder den till. Denna hoj kommer aldrig så länge jag har den komma nära vare sig cross/enduro eller liknande miljöer.

                  Om jag jämnför med det gammla luftfilter systemet så är skllnaderna stora. Men ska den ut på bana eller liknande bör nog en ny luftburks design åtgärdas. Litar rätt starkt på k & n och kontakten på forumet :)
                  Skit signatur! Bara åt he med allt.

                  Comment


                    #10
                    Varför ingen bakskärm och sidokåpor? Känns verkligen som sånt man gör på sin moppe...

                    Comment


                      #11
                      Väldigt märklig moddning av en muskelcross...
                      Skulle vara roligare att se den förvandlas till nyskick ist om jag ska vara ärlig. Men dina antydningar pekar mot att du tänkt köra med denna på allmäna vägar?
                      //Tobbe
                      Bepansrat garage försett med larm och totalt galen hojägare....

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by NikkO View Post
                        Varför ingen bakskärm och sidokåpor? Känns verkligen som sånt man gör på sin moppe...
                        Vet inte om jag förklara det men saken är den att kåporna är i vägen och fladdrar när man kommer i fart. Även så när cykeln ska flyttas runt så är bakhjulet enklaste sättet att flytta runt den med. Hmmm bakskärmen är i vägen. Så istället för att knäcka orginalet ska jag se om jag hittar ett sett billigare kåpor som jag kan slänga dit så det inte gör så mycket om man ramlar eller bryter dem :)

                        tobbeviking: Prioriterar funktion före skönhet. Denna ska inte köras på allmän väg utan mer för grusbus eller "Upp på höjda" som vi säger här ^^
                        Last edited by AlmostOriginal; 11-08-2007, 11:39 PM.
                        Skit signatur! Bara åt he med allt.

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by AlmostOriginal View Post
                          Vet inte om jag förklara det men saken är den att kåporna är i vägen och fladdrar när man kommer i fart. Även så när cykeln ska flyttas runt så är bakhjulet enklaste sättet att flytta runt den med. Hmmm bakskärmen är i vägen. Så istället för att knäcka orginalet ska jag se om jag hittar ett sett billigare kåpor som jag kan slänga dit så det inte gör så mycket om man ramlar eller bryter dem :)

                          tobbeviking: Prioriterar funktion före skönhet. Denna ska inte köras på allmän väg utan mer för grusbus eller "Upp på höjda" som vi säger här ^^
                          Hmm.. Jag har inte varit med om att några kåpor börjat fladdra i hög fart, iaf inte om de sitter fast med skruvar. Upp på höjda säger du. Då antar jag att du bor någon stans i värmland?

                          Grus bus, är inte det allmän väg i de flesta fallen? Ps jag skulle nog prioritera en bakskärm på hojen, iaf för den egna säkerheten.. Inte roligt att fastna med röva, mellan bakhjulet och ramen/sadeln på en 500cc 2t.
                          Inte heller roligt att få stenskott i ryggen eller huvudet..
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

                          -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

                          Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by lizzard View Post
                            Hmm.. Jag har inte varit med om att några kåpor börjat fladdra i hög fart, iaf inte om de sitter fast med skruvar. Upp på höjda säger du. Då antar jag att du bor någon stans i värmland?

                            Grus bus, är inte det allmän väg i de flesta fallen? Ps jag skulle nog prioritera en bakskärm på hojen, iaf för den egna säkerheten.. Inte roligt att fastna med röva, mellan bakhjulet och ramen/sadeln på en 500cc 2t.
                            Inte heller roligt att få stenskott i ryggen eller huvudet..
                            Kåporna på kx500 86 är rätt stora och fladdrar lite och är i vägen. När jag är ute och kör vill jag lyssna efter missljud eller liknande. Vore inte så roligt om någe lossna Värmland.... Neh det var på tok för långt ner. Jämtland bor jag

                            Nja mycket privata vägar och egen mark :) Lite allmän väg kan det bli men inget jag rekomendera eller vill uppmuntra till. Kåpor och bakskärm är för tillfället borta pga mindre test. Förflyttnings möjligheter, service osv. Hojen har gått 10 - 20 timmar denna sommar medans förberdelse och service har legat på mycket mycket mer. Allt för högsta säkerhet, Bästa prestanda och 100 % underhållande körning.

                            Börja låta som en fackman :D haha
                            Skit signatur! Bara åt he med allt.

                            Comment


                              #15
                              Kapa dom då.

                              Comment

                              Working...
                              X