Announcement

Collapse
No announcement yet.

Husaberg 2009

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Husaberg 2009

    Nu har de svenska konstruktörerna ansträngt sig duktigt. Kolla in Husa 2009!!! Skall komma som 450 o 565. Insprut o helt nytt chassi med liggande motor. Bakramen skall vara grord av plast. tanken rymmer 8,5 liter.
    Attached Files
    Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

    #2
    Pornografiiiiiiii!!!!! Man kan ju alltid drömma om att de till 2009:an har fixat glesare serviceintervall än dagens oxå. Snacka om ett "vill ha-objekt" i så fall :)

    Comment


      #3
      Det var en synnerligen märklig konstruktion! Är detta allvar eller ett tidigt april-skämt...?

      Jag kan bara se nackdelar med detta - nämligen en ansenligt mycket högre tyngdpunkt!

      Flera andra tillverkare strävar efter att förflytta de tunga delarna på motorcykeln så lågt som möjligt (bensintankar "glider" neråt (BMW, KTM), batteri monteras lågt (Highland)), men Husaberg flyttar upp hela vevpartiet 10-15 cm, och ersätter dess plats med luft (en bit krök)!

      bge

      Comment


        #4
        Nee Bge, nu måste du ha fel. Tyngdpunkten på den roterade massan blir lir ju lägre vilket borde medföra att det blir lättare att bryta ner denna motorn än en vertikalt monterad typ ktm RFS. Nu kommer den roterande massan mera i linje med hojens rörelse istället för 90 grader emot.

        Detta är bara mina spekulationer och jag kan ha fel, men i mitt huvud funkar det så.

        Comment


          #5
          Beställ en 2009a till mej!!

          Mycket av tyngden i motorn ligger i växellådan och vevpartiet är bakflyttat = centraliserad tyngdpunkt!!!
          Husas ingenjörer vet vad dom gör, hoppas att serviceintervallerna och kvaliten är på topp.

          Ventilkåpan,topp och cylinder ser ut som på min 08 ktm, så då är det shimsade ventiler och hydraulisk kamkedjespänning!!
          Husa450 xc4EFI
          (530 -08- Inte nu längre)

          Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

          Comment


            #6
            Originally posted by xeq View Post
            Mycket av tyngden i motorn ligger i växellådan och vevpartiet är bakflyttat = centraliserad tyngdpunkt!!!
            Husas ingenjörer vet vad dom gör, hoppas att serviceintervallerna och kvaliten är på topp.

            Ventilkåpan ser ut som på min 08 ktm, så då är det nog samma topp med shimsade ventiler.

            Tänk nu om dom moterat ett fett elsystem med från fabrik så blir denna en riktigt intressant kandidat till ersättaren av GGn.

            Lite info:

            Fakta Husaberg 450FE 2009
            Motor 1-cylinder 4-takt SOHC, 4 ventiler
            Slagvolym 448.6 cc
            Borr/Slag 95/63.4 mm
            Kompression 11.9:1
            Startsystem Elstart, 6 Ah
            Antal växlar 6
            Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning (Keihin EMS med EFI)
            Koppling Flerskivig, våt, Magura hydraulisk manövrering
            Ram Perimeter Krom-molly
            Bakram Polyethylene (plast)
            Styre Tapered aluminium
            Fjädring fram WP USD 48, fullt justerbar
            Fjädring bak WP PDS 5018 DCC, fullt justerbar
            Fjädringsväg Fram 300 mm, bak 335 mm
            Bromsar fram/bak Tvåkolvsok/ enkolvsok, Brembo
            Fälgar fram/bak 1.60 x 21"; 2.15 x 18" Excel
            Däck fram/bak 90/90-21"; 140/80-18“
            Styrvinkel 63.5°
            Hjulbas 1.470±10 mm
            Markfrigång 390 mm
            Sadelhöjd 930 mm
            Bensintank 8,5 liter
            Torrvikt 112 kg
            Last edited by snoogans; 11-07-2007, 10:43 AM. Reason: Fel av mig SOHC på EXC

            Comment


              #7
              Sohc

              Jepp !!
              Precis vad jag skrev: KTM 250 f samt crosshojarna har dubbelkamsmotorn medan 450 och 530 EXCR har den helt nya enkelkamsmotorn = samma överdel som Husa!

              Men ett fett elsystem hade ju varit kanon!


              [QUOTE=snoogans;309618]Nix no, det sitter SOHC-topp på denna så den har nog inte så mycket gemensamt med KTMn.

              Tänk nu om dom moterat ett fett elsystem med från fabrik så blir denna en riktigt intressant kandidat till ersättaren av GGn.
              Husa450 xc4EFI
              (530 -08- Inte nu längre)

              Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

              Comment


                #8
                Ang tyngdpunkt och dess placering; Jag vill nog ödmjukt men bestämt hävda att tyngdpunkten blir högre. xeq har rätt i att tyngdpunkten blir förflyttad bakåt. Frågan är vilken faktor som är mer "viktig".


                Men kanske mer viktigt: Den högre placeringen av vevpartiet kommer påverka gyroeffektens placering i hojen. Det är dess avstånd från marken (rotationsaxel vid "nerläggning") som verkligen påverkar hur "tung" en cykel känns. Kan man kanske skymta en balansaxel ovanför vevaxeln? Det betyder att vi har två roterande axlar (med motorvarvtal) 50 cm ovanför marken istället för 30 cm ovanför marken.

                Snoogans: Ang. "Lättare att bryta ner"-frågan. Jag tolkar din text som att du pratar om cylindern riktning. Detta påverkar inte gyroeffekten (det som är "bryta ner"-faktor)

                Vidare: Visst var det en lång och krokig väg att dra avgasröret? Här brukar ju gälla att ju rakare (o i viss mån kortare) avgasrör är att föredra.

                Däremot verkar de följa trenden med "nedåtglidande" bensintank. För visst ser det ut som att tanken är under sadeln?

                Bra även med lyfta-hål under sadeln.

                bge

                Comment


                  #9
                  Min tanke är att denna motorn kommer att generera en mindre hävarm i Z-led(uppåt) än vad en radiellt monterad motor gör. Detta borde ge ett mindre motstånd vid vinkling.

                  Comment


                    #10
                    Snoogans: Jag försöker förstå hur du tänker... men det klickar inte i mitt huvud...(?) Kan du utveckla din teori?

                    Jag tycker sånt här är superintressant! dvs att fundera på olika teorier på vad som kan påverka en motorcykels karaktär. Jag är väl lite yrkesskadad - jobbar delvis själv med mekanisk konstruktion på ett företag med 100 andra konstruktörer av olika inriktning.

                    Ang. ordet "radiell"; både denna hoj och traditionella hojar har radiellt monterad motor, dvs vevaxeln ligger 90 grader mot färdriktningen. De stora BMW-hojarna har axiellt monterade motorer, dvs vevaxeln pekar i färdriktningen.

                    bge

                    PS: var har du hittat informationen?
                    Last edited by bcskbge; 11-07-2007, 12:44 PM.

                    Comment


                      #11
                      Gyroeffekten bromsar väl en axiell vridning av en roterande massa, där max gyroeffekt uppnås när vridningen sker genom centrum av den roterande massan? Så genom att placera den roterande massan längre från motorcykelns vridningspunkt vid nedlägg så borde rimligtvis gyrokraftens påverkan minskas. Ju närmare marken svängmassan sitter desto större blir gyrokraften(eftersom marken är motorcykelns vridningsaxel). Ju högre upp svängmassan sitter, desto mer går den mot att enbart vara en lateralförlyttning av massan, där enbart massans stillastående tröghet bromsar ev nerlägg.

                      Husaberg har antagligen bedömt/testat ut att den ökning i 'nedläggsmotstånd' man får genom att höja massan i ramen kompenseras av den minskade gyroeffekten samt den nedflyttade bensintanken.

                      //mina 2 öre

                      Comment


                        #12
                        Jag menar att kolv osv och bär på en hel del energi då den är i rörelse och att då denna energi på en vanlig motor går rakt upp och ner så skapar den Z-moment som måste övervinnas för att brytas ner. Ska se om jag kan förklara det utan att förvirra till det för mycket.

                        Säg att du har samma motor i två olika fall. I ena fallet sitter den traditionellt och får då en Xmm lång hävarm att bryta ner. Sätter du då motorn med 70 graders lutning som dom uttrycker det så får du en X*sin(90-70)mm hävarm att bryta ner, denna blir då betydligt mindre.

                        Detta är bara min teori som sagt och kanske bara vimsar

                        Sen radiellt riktad blir ju helt klart ett luddigt begrepp, det beror ju på hur man ser på det, denna är ju med radiell mot veven, fast inte mot den plana ytan.

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by bcskbge View Post
                          Snoogans:

                          PS: var har du hittat informationen?
                          Här finns informationen, http://www.fastbikes.se/index.php?op...d=247&Itemid=1

                          och de har mycket riktigt konstruerat motorn, på detta sätt för att den blir lättare att lägga om kull. Samt att den inte ska driva ut ur kurvor när man ger gas..
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

                          -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

                          Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by lizzard View Post
                            och de har mycket riktigt konstruerat motorn, på detta sätt för att den blir lättare att lägga om kull. Samt att den inte ska driva ut ur kurvor när man ger gas..
                            I så fall har BMW konstruerat sin motor helt fel då den ligger lågt och långt fram....

                            http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/campaigns/news_unstoppable.html
                            Last edited by Hjulle; 11-07-2007, 08:03 PM.
                            Division de l'essence prémélangée

                            Comment


                              #15
                              Bara elstart? Ser ingen kick eller kickaxel på motorn?
                              Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

                              Comment

                              Working...
                              X