Announcement

Collapse
No announcement yet.

450 för mycket?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

450 för mycket?

Tja,
    Jag går i bytestankar och kanske ska byta bort min 250f -05 mot en ktm exc 450 och börja köra enduro istället. Men jag är osäker på om 450:n kanske blir för stark för min del, ska prova en 450 nu i helgen men det är en yama cross hoj.
    Hur mycket skiljer det på dessa hojar?

Jag väger iofs nästan 90 kilo så lite klös kanske jag behöver i skogen, vad tycker ni som väger lika mycket som jag ungefär, tar det ett tag o vänja sig kanske?

Jättestor skillnad på YZF450 och KTM EXC 450! KTMen är mycke mjukare i karaktären och den har mindre effekt

Eftersom du är en rejäl karl skulle jag rekomendera 450cc, får för mig att den är "mer att bygga på" än 400cc'n. Som sagt är 450n ganska tam och säkert en av de mest lättkörda hojjarna som finns :)
    - Bridgestone - Aprilia - Alpinestars - Alice Racing -
    #103 i Svenska Mästerskapen i Supermoto

Comment

Originally posted by OlleR View Post
      Som sagt är 450n ganska tam och säkert en av de mest lättkörda hojjarna som finns :)

Jolåsatte....jag betvivlar starkt att någon förutom Knight & grabbarna klarar av att ta ut max ur en 450 EXC i endurospåret, att kalla den för "ganska tam" får mig att småle en smula.

Jag vill påstå att det är dubbelt så mycket som vad en normal motionär klarar av att hantera, men kul är det!

/J - glad motionär på just 450 EXC...och jag älskar den bågen.
      GI / AI SMC Västmanland

Comment

Originally posted by SGM View Post

Jolåsatte....jag betvivlar starkt att någon förutom Knight & grabbarna klarar av att ta ut max ur en 450 EXC i endurospåret, att kalla den för "ganska tam" får mig att småle en smula.

Jag vill påstå att det är dubbelt så mycket som vad en normal motionär klarar av att hantera, men kul är det!

/J - glad motionär på just 450 EXC...och jag älskar den bågen.
        Det beror ju helt på vad man kör för enduro också och jämför du EXC 450 med en CRF eller YZF 450 så är dom inte ens i samma värld

Jag har kört runt lite enduro med just en 450 EXC och nog är det flera gånger man tyckt att man saknar effekt eller att man saknar snärtigheten, men sen är det väldigt många gånger man uppskattat att den är så mjuk och lättkörd :)
        - Bridgestone - Aprilia - Alpinestars - Alice Racing -
        #103 i Svenska Mästerskapen i Supermoto

Comment

Ktm exc 525 den ska vara enu lugnare i karaktären än en Ktm exc 450 även fast det e större motor, kanske de kan va någe o sattsa på? jag själv äger en yamaha yzf 450 03 och väger 73kg och kan tygla den relativt bra i skogen, dock så blir iaf jag väldigt slut snabbt 2varv på ett enduro spår och sen vill jag inte köra mer enduro resten av dagen, men då kör jag endå en cross och dom e ju lite mer livligare/brutalare i motorn en vad en enduro hoj är.

Dämpningen på crossen e ju ganska mycket hårdare så den blir väldigt stötig o köra och armarna tar mycket stryk
          Last edited by August med ett A; 11-02-2007, 08:58 PM. Reason: glömde bort en sak
          Kör baaaa

Comment

Originally posted by OlleR View Post
            Det beror ju helt på vad man kör för enduro också och jämför du EXC 450 med en CRF eller YZF 450 så är dom inte ens i samma värld

Visst beror det på vad man pratar om (jag kör mest i Eskilstuna, brötigt, stenigt och trångt).

Men senast jag kollade var en YZF fullcross med, tar man ut den i ett brötigt endurospår får man nog skylla sig själv, spetsig karaktär, struttig fjädring och inte helt optimal drevning (även om det går kanske det inte behöver vara rätt för det... ).

Jag vidhåller, i ett normalt endurospår åker nog de flesta snabbare på en 4-takt 250, än med en 450 - och få är chaufför nog att plocka ut såpass att de med all rätt kan kalla en 450 EXC för lite trött.

Men jag har skitkul själv, även om bågen är mycket mer än jag kan hantera.

/J
            GI / AI SMC Västmanland

Comment

Får tacka för alla svar, mycket nyttigt. Provkörde YZF 450 idag och tyckte att den skulle troligtvis vara helt omöjlig för mig på ett endurospår. Men med lägre utväxling och mer botten + mjukare fjädring så tror jag det skulle passa ganska bra. Så det får nog bli en exc trots allt.

Comment

hejs åker 525 exc och den är väl inte så jättelugn i spåret rekomenderar en 450 exc med rätt drevning o kittad förgasare har du skitkul

Comment

Beror väl som sagt på var man åker. Om man som de flesta av oss åker bara för att det är kul, så tycker jag att det är roligare med en hoj med lite tryck i, även om det går långsammare i sekunder räknat. Att man inte kan utnyttja effekten fullt ut är ju skit samma! Det var ju för att det var kul vi åkte, eller hur?
                  Men om det mest bara är sten, rötter och elände då kanske man kan tänka annorlunda.

Comment

Originally posted by pelle525 View Post
                    hejs åker 525 exc och den är väl inte så jättelugn i spåret rekomenderar en 450 exc med rätt drevning o kittad förgasare har du skitkul
                    525an är lugnare än 450 i spåret.. Punkt slut..

450 = attack

525 = Lugn och fin, lite tungbökig anser jag dock..
                    www.teamfjunisar.se

Comment

Ska hämta en 450 exc -04 i morgon och det ska bli intressant att testa den på samma slingor som jag har brottat runt min XR 650R på. Elstart e smutt.

Comment

400 är väll alternativet om man vill ha en lugnare hoj än 450 i spåren, visst 525an är lugnare den med men som någon sa lite väl jag-måste-vara-2.10-och-ha-100kg-muskler-för-att-orka-kasta-runt-den :P
                        Vit KTM FE 350 2019
                        ----------------------------
                        KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                        KTM 300 EXC Six Days 2013
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        Suzuki 450 RM-Z 2008
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        KTM 250 SX/F 2007
                        KTM 450 EXC-R Factory 2007
                        KTM 450 EXC-R 2006
                        KTM 250 EXC 2004
                        KTM 250 EXC 2000
                        KTM 200 EXC 2000

Comment

Har precis köpt ny hoj Husqvarna TE 250 -08 utan att överhuvudtaget provat en 250 förr. Körde tidigare exc 450. Kan bara säga att jag ska aldrig byta tillbaka till 450, eller 525 som jag hade innan den.

250 har kraft så det räcker och blir över, samtidigt som jag upplever körningen mycket lugnare och mer harmonisk på något vis. Helt plötsligt vågar jag åka på mycket mer attack än tidigare också så jag upplever att farten har ökat även fast jag bara kört 1,5 tim efter inkörning. Lite annan teknik med kopplingen, och man måste vänja sig med att åka på högre varvtal. Faktum är att den tjuvstannar inte lika lätt som jag tycket 450 gjorde vid låga varv, troligen pga kortare slag.

9 ggr av 10 skulle jag med vad jag vet idag välja en 250 om jag ska ha den till enduro! Grusrally där räcker det inte till dock,
                          KTM EXC 250F -10 "såld"
                          Husqvarna WR 300 -09 *såld*
                          Husqvarna TE 250 -08 *såld*
                          KTM 450 EXC *såld*
                          KTM 525 MXC *såld*

Comment

Nu är det nog bestämmt att det blir en 450, ska kanske åka o kolla på en honda crf450x -06 imorrgon, någon som har några kommentarer om den cykeln? hojen är splitt ny och aldrig körd.

Comment

Originally posted by BerraBula View Post
                              hojen är splitt ny och aldrig körd.

Då är det ju inte så mycket att snacka om, spelar nog ingen roll vilket märke du köper direkt, men om det är nytt så vet du vad den har gått igenom, alltid fördragbart om du kan få tag i en sådan relativt billigt x)!
                              Vit KTM FE 350 2019
                              ----------------------------
                              KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                              KTM 300 EXC Six Days 2013
                              KTM 450 EXC-R 2008
                              Suzuki 450 RM-Z 2008
                              KTM 450 EXC-R 2008
                              KTM 250 SX/F 2007
                              KTM 450 EXC-R Factory 2007
                              KTM 450 EXC-R 2006
                              KTM 250 EXC 2004
                              KTM 250 EXC 2000