Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-takt vs 2-takt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • S-näs
    replied
    Större gyromassa i en 4t, inbyggd balans kan man säga.

    /J

    Leave a comment:


  • Nicke68
    replied
    Lånar tråden.. Osäker om det ska diskuteras på fjädringstips eller 2-takt vs 4-takt.
    Men har kört 2 takt(HVA 300 -14) i sommar, har haft 4-takt sedan 2005 o inte kört 2-takt på 10 år..
    Körde ränneslätt igår o blev förvånad över att alla stenar känns så otroligt mycke mer i styret än då jag kört 4-takt. Inte de små stenarna(kattskallarna) utan de större stenarna skickade mig som en flipperkula runt banan., stannade o justerade fjädringen flera ggr men fick inget flyt över stenen.
    Kan tillägas att min hemmabana är mest sand o stalp, så över stalpen på rännet gick 300:an som en dröm.
    4-takten gick mer som ett "tåg" över stenen o har aldrig slitit så med stenen som iår på ränneslätt.. Tidigare år har det bara flutit på.. Märktes även på mina varvtider att jag hade dåligt flyt...,
    Är det annan körteknik med 2-takt över sten eller har jag bara ställt in fjädringen dåligt????

    Leave a comment:


  • kkj
    replied
    Som nämndes här ovan om bränsleförbrukningen , så spelar det ju en roll om man är ute på en längre runda i skogen. Måste man tänka på då man åker 2-t

    Leave a comment:


  • Lawless
    replied
    Jag vill också bli medlem i klubben för innebördes beundran. Vem betalar jag medlemsavgiften till?

    Leave a comment:


  • jampe
    replied
    Börjar bli lite känsla av att min är längre och bättre än din och att man till varje pris måste försvara sin böjelse och övertyga alla andra att den man själv har är den rätta och allt annat är fel.
    Kör och njut av det du har och var inte rädd för att prova den andra sidan och skulle du ha haft fel i alla år och byter sida så var nöjd med ditt nya val och försök låta bli att racka ner på de som är kvar i det dåliga val du en gång gjorde ;- )
    Säger en inbiten flerfaldig Husabergägare som kört många hundra timmar någorlunda bekymmerslöst med gamla, 99-00 usla ständigt rasande motorer enligt kompisars vänners kusiner osv.... hörsägen :- )

    Leave a comment:


  • Robban R
    replied
    Originally posted by RacerMic View Post
    Jag har kört KTM 4-takt sedan 2004, pojken har kört 2-takt under samma tid. Mina 4-taktare har jag tankat och bytt olja, kollat ventilspel någon gång i bland. Sedan det kom shimsade ventiler har jag aldrig behövt justera ventilspelet heller. Pojkens 2-taktare har man fått söla med olja till bensinen, labba ofta med munstycken, packa om ljuddämpare (pga. oljan) och byta oringar i kröken, byta tändstift 30-40 st, byta kolvar, byta vevstakar och ramlager, de har skurit på både kolvar och vevstakar med helrenovering som följd, o.s.v. Efter 10 års tävlande kan jag säga att för oss så är servicekontot för 2-takt skyhögt mycket högre än för 4-takt.
    Intressant input även om jag inte riktigt har samma dåliga erfarenhet av 2t. Kör tex på samma tändstift sen 2010. Dock borde jag nog byta snart...

    Leave a comment:


  • RacerMic
    replied
    Originally posted by Robban R View Post
    Har du lust att utveckla det lite?
    Jag har kört KTM 4-takt sedan 2004, pojken har kört 2-takt under samma tid. Mina 4-taktare har jag tankat och bytt olja, kollat ventilspel någon gång i bland. Sedan det kom shimsade ventiler har jag aldrig behövt justera ventilspelet heller. Pojkens 2-taktare har man fått söla med olja till bensinen, labba ofta med munstycken, packa om ljuddämpare (pga. oljan) och byta oringar i kröken, byta tändstift 30-40 st, byta kolvar, byta vevstakar och ramlager, de har skurit på både kolvar och vevstakar med helrenovering som följd, o.s.v. Även värt att nämna att tvåtakt med förgasare drar dubbelt så mycket bränsle som min insprutade 350. Efter 10 års tävlande kan jag säga att för oss så är servicekontot för 2-takt skyhögt mycket högre än för 4-takt.
    Last edited by RacerMic; 11-20-2014, 01:41 PM.

    Leave a comment:


  • Robban R
    replied
    [QUOTE=vigg;636005]
    Vet fler med sprut som haft problem än förgasarfolk. Tror vår smutsiga miljö ställer till det för de känsliga spruten.
    Annars håller jag med dig delvis. 300 2-t har bättre botten än 250 2-t men inte som en 450.
    Men visst är det en billigare lyckad kompromiss!
    En 450 4-t i brötenduro är rätt jobbig!

    Själv kör jag (endast 1 gång i år ) en 250cc cross då jag även pysslar med en annan dyr motorsport som är prio 1 och då räcker inte pengarna till det jag vill ha.

    Ser inte heller det fantastiska med sprut. Jag har aldrig upplevt att förgasaren skulle vara ett problem. En endurohoj ska byggas så enkel som möjligt.

    Leave a comment:


  • Robban R
    replied
    Originally posted by RacerMic View Post
    Och jag tycker precis tvärtom, 4 takt är i stort sett underhållsfri i jämförelse till 2 takt..
    Har du lust att utveckla det lite?

    Leave a comment:


  • vigg
    replied
    Originally posted by Pazuzu View Post
    Första filmen så missar han som kör 4-taktaren växlningen runt 0:06 men när han får till det drar han ifrån lätt trots att han inte drar ut på varje växel utan växlar långt innan man ska för att nyttja full effekt.
    Jag skrev att man har en mössa med en frisk 250 2-t mot en 450 4-t. Inte att den (2-t) är snabbare på något sätt.
    Originally posted by Pazuzu View Post
    Andra filmen visar ju att 4-taktaren kommer först till första kurvan (vilket en 4-taktare alltid gör) och det är sedan upp till föraren att hålla sin förstaplats. Tyvärr klarar han inte av det p.g.a dålig kurvteknik och växelföring i kurvorna. Han verkar få panik när någon närmar sig bakifrån.

    Vid 04:26-04:30 när 2-taktaren kör om så låter det som att han på 4-taktaren slutar gasa av någon anledning och det är det som behövs för att förlora. Han hade innan dessa loppet trots att han uppvisade nervösa särdrag.
    Nu menade jag inte detta som explicit vetenskaplig fakta ;)
    Men på ett ungefär så är de rätt lika prestandamässigt på denna crossbana. Båda förarna är rätt duktiga och det skiljer endast nån sek på ett varv.

    Leave a comment:


  • vigg
    replied
    Originally posted by Art Vandelay View Post
    Kör 2-takt 300 cc eftersom den har det bästa av båda världar. Vridet från en 4-takt 450 cc och attacken av en 2-takt 300 cc. Att man med på köpet får en lättmekad hoj som kostar småpengar om något går sönder eller behöver renoveras är ju bara plus i kanten. 2016 kommer insprut om man ska tro det man läser på nätet så då blir det ännu bättre för oss som kör 2-takt.
    Vet fler med sprut som haft problem än förgasarfolk. Tror vår smutsiga miljö ställer till det för de känsliga spruten.
    Annars håller jag med dig delvis. 300 2-t har bättre botten än 250 2-t men inte som en 450.
    Men visst är det en billigare lyckad kompromiss!
    En 450 4-t i brötenduro är rätt jobbig!

    Själv kör jag (endast 1 gång i år ) en 250cc cross då jag även pysslar med en annan dyr motorsport som är prio 1 och då räcker inte pengarna till det jag vill ha.


    P.s hur får jag igång smilys:na?
    Last edited by vigg; 11-15-2014, 12:07 AM.

    Leave a comment:


  • Art Vandelay
    replied
    Kör 2-takt 300 cc eftersom den har det bästa av båda världar. Vridet från en 4-takt 450 cc och attacken av en 2-takt 300 cc. Att man med på köpet får en lättmekad hoj som kostar småpengar om något går sönder eller behöver renoveras är ju bara plus i kanten. 2016 kommer insprut om man ska tro det man läser på nätet så då blir det ännu bättre för oss som kör 2-takt.

    Leave a comment:


  • Danne980
    replied
    Jag väljer 2 takt av dessa anledningar:
    Nostalgi -älskade ljudet av kompisarnas yz80 på 80-90 talet. Det är något speciellt med det ljudet.
    lättare att skruva
    Billigare vid haveri -skulle kännas surt att köpa en hoj för 20000 för att två veckor senare åka på ett motorhaveri. Med en fyrtaktare MYCKET surt.
    Sedan är det säkert så att jag tjänat några sekunder per varv med en 250f men jag tävlar bara med mig själv så det är inte så viktigt.

    Leave a comment:


  • vigg
    replied
    Skämt åsido. 2-t är ju helt överlägset. En 85cc drar ju en 450 4-t som skit.

    Leave a comment:


  • RacerMic
    replied
    Och jag tycker precis tvärtom, 4 takt är i stort sett underhållsfri i jämförelse till 2 takt..

    Leave a comment:

Working...
X