Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-takt vs 2-takt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Limpan_92 View Post
    2-takt är mer lättmekat än 4-takt. och om du skulle få ett ras på en 2-taktare så blir det inte alls samma pengar som en 4-takt.
    ett rejält ras på en tvåtakt kan kosta 5-7000 att reparera och en 4-takt 10-20000:- om man lämnar in på firma!
    Tycker 2t renoveringspriset är duktigt snålt, renoverar man själv om man får ett fint ras hamnar man på 7000 och uppåt beroende på hur mkt man kan göra själv.

(Då räknade jag lite löst på ett stort ras innefattande byte av vevaxel, ramlager, vevlager, ny kolv, ny nicasil till cylindern, samt packningssats och enbart kostnad för att lämna in veven för isär och ihoppressning, ingen balansering.)

Comment

Originally posted by Busabergar´n View Post
      Det enda som tillkommer på 4t vid kolvbyte är ju att montera kamkedjan rätt vid hopmonteringen i princip,och det borde inte vara alltför svårt att lära sig för den normalbegåvade.Knappast skäl att välja bort 4t om det nu är det man vill åka(och det vill man ju såklart).
      Du får anse dig som en övermänniska eftersom du klarar av att följa anvisningarna i handboken.

End of sarcasm

Som du säger så är det inte skäl nog för att välja bort 4t, kan man byta kolv på en 2t bör man klara 4t. Följer man servicemanualen till punkt och pricka så klarar alla som har en gnutta vett att få dit kamaxelhistorian på rätt sätt...

Comment

Blir ju lite klubben av innebördes beundran här tycker jag. Bara att inse att det tillkommer mera risker och servicemoment med varje extra rörlig del! Sen om det är värt det är ju upp till var och en. Men ska man ha minimal service(på racemaskin) är det ju en större 2t som gäller.

Jag är nöjd med 2-t sånär som på kröken, den hade jag gärna varit utan.

Comment

Originally posted by snoogans View Post
          Bara att inse att det tillkommer mera risker och servicemoment med varje extra rörlig del! Sen om det är värt det är ju upp till var och en.
          Och är 2t för krångligt så kan man börja med innebandy istället.

Comment

Hade du inget bättre att komma med, hade man dragit det hårt så skulle man kunna se det som att du är slagen!

Comment

ja har kört mycket 2 takt o alltid kastat skit på 4 takt för att dom bara puttrar o skvättar lite grus. Min gamla 03 CR250 med HGS system o skit Tog minnsan en 450 RMZ lätt i acceleration.. om ja låg på rätt växel... o hade varv.. o hade bra grepp. hmm. när ja körde min CRF450 öppnade sig en helt ny värld. ja behövde genast inte ligga på varvstopp för att komma nån vart o körningen blev såå förlåtande och mera flyt i. Det blev helt enkelt roligare att köra. Ja tror att den som har roligast vinner. sen om det är en Yz80 eller crf450 låter ja vara osagt.
              4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

Comment

Originally posted by _Ekman_ View Post
                Ja tror att den som har roligast vinner. sen om det är en Yz80 eller crf450 låter ja vara osagt.
                Gillar ditt snack och din signatur.

Det är ju lätt att såna här diskussioner närmar sig religionskrig och det slutar ju sällan bra. Så nu undrar Jag om någon kan få fram effektkurvor på olika hojar? Jag tycker det skulle va roligt att titta på och jämföra olika takter.

Tjolahopp
                Proud Member #2 of BlåRök MC

Comment

Originally posted by m_ekroth View Post
                  Så nu undrar Jag om någon kan få fram effektkurvor på olika hojar? Jag tycker det skulle va roligt att titta på och jämföra olika takter.
                  Här finns ett par 2t grafer
                  http://www.jaydeemotorcycles.com.au/enginetune.html
                  Division de l'essence prémélangée

Comment

Hade du inget bättre att komma med, hade man dragit det hårt så skulle man kunna se det som att du är slagen!
                    Slagen?Jag har inga problem med kolvbyte i en 4t...

Comment

Okej, kul att veta! Men vad har det med vad jag skrev att göra?

Comment

OK håll er till ämnet !! Slänga käft kan ni göra någon annanstans än på
                        forumet.

/Håkan

Comment

Okej, kul att veta! Men vad har det med vad jag skrev att göra?
                          Att jag skriver utifrån vad jag tycker.Men jag kan ju referera till att du tycker att kolvbyte på 4t är krångligt nästa gång då.

Comment

Men allvarligt var får du allt ifrån, men du får tycka vad du vill om vad jag tycker är krångligt.

Men faktum kvarstår att flera delar ger mer att serva.

Comment

Påstår du att det är lättare att byta kolv på en 4takt än på en 2takt?

Jag har snudd på ingen riktig erfarenhet (läst om det osv men det räknas inte) av 4takt, så jag är neutral

Comment

Originally posted by Igge View Post
                                Påstår du att det är lättare att byta kolv på en 4takt än på en 2takt?
                                Nej,det kan jag inte minnas att jag skrivit någonstans.

Comment

Working...
                                X