Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-takt vs 2-takt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

450 4t till 250 4t

Jag kör motocross och jag överväger att byta från 450 4t till 250 4t. Jag tror jag vinner mer på att köra en hoj med mindre kraft och mindre vikt.

Jag behöver dock lite hjälp och information om vad ni har för uppfattning av skillnaden.. om det är någon poäng alls att byta ner eller om jag borde gjort det för längesen. vad är fördelar/nackdelar... jag är som ni märker rätt ny på motocross och vill lära mig så mycket som möjligt..

sen ska jag givetvis testa en 250 4t så fort som möjligt :)

Comment

Mindre kraft vet jag inte om det är, men kraft på ett annat sätt! Vi gjorde en test i helgen jag och polarn. Han åker Honda CRF 450 och jag CR 250. Stående start på lång grusraka, och han kom inte förbi, men i stort sett jämnt. Sen att köra är stor skillnad, tycker jag. 450:an har ju ett snällt register med mycket vrid i hela varvtalsområdet, men har vikten och hanterbarheten emot sig, tycker jag. Jag kan nog tycka att 450:an är snällare att köra, men du blir trött fortare på den än 250.an. Sen kräver ju 2-taktarn lite mer körteknik med sitt lite sämre bottenregister och lite mer jobb med växling och så. Jag gillar den låga vikten på 2-taktarna. Det känns stor skillnad på 250 2-takt och 450-takt. Jag älskar dom rappa motorerna också, plus den enklare motorkonstruktionen . Billigare och enklare att meka med.

Comment

Ser nu att jag har svarat på fel fråga! Men jag gillar min 2-taktare ändå!

Comment

haha, tack för inputen :)

Comment

Originally posted by riot View Post
            haha, tack för inputen :)
            Seså nu mr... Kom över till den rätta sidan! Köp en 2-takt!

Comment

Just det! Jag ska kolla på en till idag!

Comment

Originally posted by odontologen View Post
                Seså nu mr... Kom över till den rätta sidan! Köp en 2-takt!

men jag är för kass för att köra sånt! behöver bottendrag!

Comment

Originally posted by riot View Post
                  men jag är för kass för att köra sånt! behöver bottendrag!
                  Ähh, snick-snack. Du klarar dig fint!
                  Finns nog tillräckligt bottendrag i en 250 2t.

Comment

kan enbart hålla med, var bra mer botten i min 250 än vad jag hade förväntat mig innan ja köpte den :)

Comment

om man jämför mot en 450 4t?
                      4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

Comment

jag kör en crf 250 och kan bara säga att jag älskar den :P hur den beter sig när man kör, ALLT :D skit rolig hoj, går att köra lungt med och snabbt, bottendrag finns det gott om :D om det är något du undrar över så är det bara till att skriva =)

lycka till // jesper
                        Originally posted by Svekke
                        Eftersom gubben går och ser bra ut så behöver han ingen cross...

Comment

Har själv bytt från kx250f till kx450f och upplever att jag kör snabbare på den, helt enkelt mycket roligare.

Comment

Kompisen har en Yamaha 426a 01-och jag en Yamaha 250-03a givetvis fyrtakt.Vi brukar byta ibland med varandra och 426an går ju som ngt bättre men man har igen den lättare vikten på 250n i kurvtagningen.Han kör ngt bättre än mig men på tajta banor så har han inte en chans i kurvtagningen i gemfört med mig,Men vi är glada amatörer och jag ångrar inte mitt köp av 250.Däremot så ska kompisen byta till 250 efter att få kört min på bana.Och för en glad amatör som ändå inte nyttjar crossen mer än kanske 50-60% av kapaciteten så räcker det enligt mig med 250.Rätta mig om jag har fel.Hälsningar Martin

Comment

Jag gick från Yammaha Wr450 Till en KTM 300 s takt. Vilken skillnad! 300 Är grymt mycke smidigare, å det finns hur mycket botten drag som helst.

Men Det är ju enduro cyklar. En 250 4 takts cross med ett annat avgas system å om bestyckad förgasare går åkså jäkligt bra, och smidig. Men får ju köra på ett annat sätt, Varva mer, nästan lite åt 2 takts hållet..
                              Livet är för kort för att snåla bort!

KTM 300 EXC 2009
                              --------
                              Yamaha WR450F 2007 - Såld
                              Suzuki RMZ 450 2006 - Såld
                              KTM 450SXF 2004 - Såld

Comment

Originally posted by mangan View Post
                                Jag gick från Yammaha Wr450 Till en KTM 300 s takt. Vilken skillnad! 300 Är grymt mycke smidigare, å det finns hur mycket botten drag som helst.

Men Det är ju enduro cyklar. En 250 4 takts cross med ett annat avgas system å om bestyckad förgasare går åkså jäkligt bra, och smidig. Men får ju köra på ett annat sätt, Varva mer, nästan lite åt 2 takts hållet..
                                När ja åkte 250cc 2 takt så provade ja mina polares crfer en 06 o en 07a. ja blev förvånad o besviken hur mycket man va tvungen att varva dom. 4 takt för mig är bottendrag. så det blev en crf450 för mig o kära nån vilket vrid monster det är.
                                4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

Comment

Working...
                                X