Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-takt vs 2-takt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Robban R View Post
    Har du lust att utveckla det lite?
    Jag har kört KTM 4-takt sedan 2004, pojken har kört 2-takt under samma tid. Mina 4-taktare har jag tankat och bytt olja, kollat ventilspel någon gång i bland. Sedan det kom shimsade ventiler har jag aldrig behövt justera ventilspelet heller. Pojkens 2-taktare har man fått söla med olja till bensinen, labba ofta med munstycken, packa om ljuddämpare (pga. oljan) och byta oringar i kröken, byta tändstift 30-40 st, byta kolvar, byta vevstakar och ramlager, de har skurit på både kolvar och vevstakar med helrenovering som följd, o.s.v. Även värt att nämna att tvåtakt med förgasare drar dubbelt så mycket bränsle som min insprutade 350. Efter 10 års tävlande kan jag säga att för oss så är servicekontot för 2-takt skyhögt mycket högre än för 4-takt.
    Last edited by RacerMic; 11-20-2014, 01:41 PM.

Comment

Originally posted by RacerMic View Post
      Jag har kört KTM 4-takt sedan 2004, pojken har kört 2-takt under samma tid. Mina 4-taktare har jag tankat och bytt olja, kollat ventilspel någon gång i bland. Sedan det kom shimsade ventiler har jag aldrig behövt justera ventilspelet heller. Pojkens 2-taktare har man fått söla med olja till bensinen, labba ofta med munstycken, packa om ljuddämpare (pga. oljan) och byta oringar i kröken, byta tändstift 30-40 st, byta kolvar, byta vevstakar och ramlager, de har skurit på både kolvar och vevstakar med helrenovering som följd, o.s.v. Efter 10 års tävlande kan jag säga att för oss så är servicekontot för 2-takt skyhögt mycket högre än för 4-takt.
      Intressant input även om jag inte riktigt har samma dåliga erfarenhet av 2t. Kör tex på samma tändstift sen 2010. Dock borde jag nog byta snart...

Comment

Börjar bli lite känsla av att min är längre och bättre än din och att man till varje pris måste försvara sin böjelse och övertyga alla andra att den man själv har är den rätta och allt annat är fel.
        Kör och njut av det du har och var inte rädd för att prova den andra sidan och skulle du ha haft fel i alla år och byter sida så var nöjd med ditt nya val och försök låta bli att racka ner på de som är kvar i det dåliga val du en gång gjorde ;- )
        Säger en inbiten flerfaldig Husabergägare som kört många hundra timmar någorlunda bekymmerslöst med gamla, 99-00 usla ständigt rasande motorer enligt kompisars vänners kusiner osv.... hörsägen :- )
        Följ inte den stig som leder någonstans.
        Gör istället en ny stig och lämna ett spår efter dig.

Comment

Jag vill också bli medlem i klubben för innebördes beundran. Vem betalar jag medlemsavgiften till?

Comment

Som nämndes här ovan om bränsleförbrukningen , så spelar det ju en roll om man är ute på en längre runda i skogen. Måste man tänka på då man åker 2-t

Comment

Lånar tråden.. Osäker om det ska diskuteras på fjädringstips eller 2-takt vs 4-takt.
              Men har kört 2 takt(HVA 300 -14) i sommar, har haft 4-takt sedan 2005 o inte kört 2-takt på 10 år..
              Körde ränneslätt igår o blev förvånad över att alla stenar känns så otroligt mycke mer i styret än då jag kört 4-takt. Inte de små stenarna(kattskallarna) utan de större stenarna skickade mig som en flipperkula runt banan., stannade o justerade fjädringen flera ggr men fick inget flyt över stenen.
              Kan tillägas att min hemmabana är mest sand o stalp, så över stalpen på rännet gick 300:an som en dröm.
              4-takten gick mer som ett "tåg" över stenen o har aldrig slitit så med stenen som iår på ränneslätt.. Tidigare år har det bara flutit på.. Märktes även på mina varvtider att jag hade dåligt flyt...,
              Är det annan körteknik med 2-takt över sten eller har jag bara ställt in fjädringen dåligt????

Comment

Större gyromassa i en 4t, inbyggd balans kan man säga.

/J
                Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                Gökuret KTM 350 SXF -12
                Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Working...
                X