Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-takt vs 2-takt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Wraith View Post
    - 4-taktare är dyrare i inköp
    - 4-taktare är dyrare i underhåll
    - 4-taktare är markant mycket dyrare när något mekaniskt händer
    - 4-taktare har märkbart tröttare motor (en 125 2-taktare hänger med en 450 4-taktare)
    - 4-taktare är inte bara tyngre i rena kilo (roterande massan)

+ Ljudet (det enda som slår en skrikande 2-taktare vid varvstopp är en brölande 4-taktare vid varvstopp)

För mig är ljudet det enda som är bra med en 4-taktare. Det ultimata för mig hade varit en 500 2-taktare som låter som en 500 4-taktare.
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1415465133.068117.jpg
Views:	1
Size:	62.4 KB
ID:	845460

Comment

Originally posted by MADx View Post
      [ATTACH]79141[/ATTACH]
      Du vet väl att man kan argumentera för det man tycker istället för att kalla någon för dum/troll, men din mamma kanske inte lärde dig bättre?

Inget av det jag skrev är fel.

Comment

Naturligtvis är det olika för olika piloter men skillnaden för mig som provat KTM 400,200,300 och 350:
        2t är rolig att åka på. Lätt och smidig att svänga med och bära på när du kört fast.
        Lätta att meka med. Kolvbyte är gjort i ett nafs och jag renoverade hela min motor på 300:an utan problem.

4t (350) är kanske inte lika rolig när man busåker i skogen. Inte lika smidig när det svänger mycket. Den går dock riktigt stabilt jämfört med 2t. Stenpartier är en dröm att åka i nu. Inte alls lika fladdrig och vinglig i styret som 2t. Jag vågar slå på mer där det går fort. Effekten kommer ju mjukare med 4t så den är mer lättkörd.
        Billigare med soppa. Den drar bra mycket mindre soppa än 300:an.

Sen en fördel för mig är att jag åker fortare med 4t. Vet inte exakt men skulle tro att det går ca 10-15s/km snabbare i år än förra året.

Comment

Inget av det jag skrev är fel.
          Jodå
          - 4-taktare har märkbart tröttare motor (en 125 2-taktare hänger med en 450 4-taktare)
          Att 125:or(och övriga 2t)numer är degraderade till rundningsmärken på crossbanor världen över har knappast undgått någon som inte legat under en sten de senaste 10 åren.

Comment

Originally posted by Busabergar´n View Post
            Jodå

Att 125:or(och övriga 2t)numer är degraderade till rundningsmärken på crossbanor världen över har knappast undgått någon som inte legat under en sten de senaste 10 åren.
            Du verkar inte läsa vad jag skrev. Skrev inte att man inte kan vinna tävlingar med 4-taktare (beror på föraren) utan skrev att 4-taktare har märkbart tröttare motor (att en 125 2-taktare hänger med en 450 4-taktare) och det stämmer.

Sedan kan du läsa igenom denna tråden så ser du att över 80% som skriver i den själva erkänner att man kör 4-taktare eftersom man inte klarar av 2-taktare. Man har försökt men klarar helt enkelt inte av det. Man slänger gärna på Rekluse också på sina 4-taktare.

Det säger ju ganska mycket...

Comment

Häng med på en åttiomilasväng på en tvåtaktare, där det finns två tankstopp på vägen.. och berätta sedan för mig att jag skulle köra snabbare på en tvåtaktare på den sträckan.. 😄

Vad som är bättre beror mer på användningsområde, tycke och smak än siffror på papper och hur fort proffsen kör med olika maskiner.. jag ser många fler fördelar med fyrtakt än bara ljudet, men det är min personliga åsikt..

Comment

Medlem sen 8h och redan i djupa diskussioner luktar bråkstake!

Comment

Tycker vi kan skippa offtopic persolnighetsanalyser.. även nya medlemmar måste ju få yttra sina åsikter.. 😉

Comment

Tror inte att det har att göra med om man klarar av att åka 2t eller inte. Är nog mer vad som passar just dig bäst.
                    En del åker fortast på 2t och en del på 4t. Beror på förarn och inte hojen.
                    Alla 3 pallplatserna i min klass(motion) i sommarcupen åkte 4t. Totalvinnaren åkte oxå 4t.

Comment

Alla har olika smak så diskussionen vilken som är bäst känns lite onödig.....

Comment

Eller så kan man kolla in vad som går fortast i vm-sammanhang. Verkar ju funka rätt ok med 4-takt.
                        Eller ska vi dra till med lite konspirationsterorier om att 2-takt ändå är det som gäller ?
                        Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt.

Comment

Diskussionen känns onödig, men tråden finns ju.. 😉

Comment

Att handlar om den personliga preferensen och inget annat. Jag kör blårök i skogen eftersom jag är så mycket snabbare på en sådan.

Comment

Det är ju bara kärringar som kör 4-taktare så det är inte så konstigt att ni gnäller, kärringar som ni är. Ni kan kackla hur mycket ni vill men det ändrar inte faktumet att en 4-taktare bara kan tävla med en 2-taktare om den har mer kubik.

Finns ju en medlem här som har en bra signatur: "4-strokes are like tampons, every pussy has one."
                              Last edited by Dr Kolv; 11-12-2014, 12:14 AM.

Comment

Originally posted by Dr Kolv View Post
                                Det är ju bara kärringar som kör 4-taktare så det är inte så konstigt att ni gnäller, kärringar som ni är. Ni kan kackla hur mycket ni vill men det ändrar inte faktumet att en 4-taktare bara kan tävla med en 2-taktare om den har mer kubik.

Finns ju en medlem här som har en bra signatur: "4-strokes are like tampons, every pussy has one."

Åh mogna Morgan...... Du tänkte elda på diskussionen som bara ändå handlar om va olika personer tycker.....

Comment

Working...
                                X