Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-takt vs 2-takt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

4-takt vs 2-takt

Tjena!

Har hört en massa bra om 300cc 2t (då framförallt EC300), bra botten och mycket mos högt upp! Är lite sugen på att prova 2t i endurospåret, har dock lite funderingar om vilket som är det billigaste valet samt vilket som kräver minst mekande!

Så för att ge det hela lite substans: på 100h vad kostar slitagedelar (olja mm) till en 4t respektive en 2t om man då ser till framförallt större modeller?

Och stämmer det att 2t är mer lättmekat i motorn? Har ingen större erfarenhet av det förutom 200 mil på en Gasgas SM 125 där det endast byttes olja och liknande småsaker (enligt servicerekomendation)

Är ute efter en bra hoj som inte är allt för dyr i drift. Byta olja var 5:e timme etcetc blir dyrt i längden trots ett bra pris på oljan jag kör med.

Så lite mek i motorn som möjligt är även en fördel då jag har begränsade mekmöjligheter i garaget.

Blev långt men hoppas att någon orkar besvara mina frågor :)
    Har just nu en KTM 4t
    /Jakob

Edit: Borde lagt frågan i hojvalstråden, miss av mig. Flytta den om det är så att den hör hemma där.

EDIT: Den eviga frågan får (förslagsvis) här en egen tråd./Mattsson
    Last edited by Mattsson; 04-29-2009, 09:55 AM.

2 taktare är iallafall mer lätt mekad i motorn. Sen så brukar väl inte 4 takt vara så dyrt bara man sköter om grejerna, desto dyrare med tex ras på en 4 taktare.
    -YAMAHA-

Comment

En 250/300 2t är billigare i drift än din 525a ... Speciellt när de har gått 150h o de är renoveringsdags
      Ktm exc 300 -02

Comment

Men 2t måste väll ändå komma med nackdelar också? Ja, om man bortser från att tändstiften blir körda rätt snabbt och allt blandaoljaochbensin så verkar det ju bara vara positiva saker. just 300:an med bra botten osv, lättmekat, billigt, lägre vikt, skiljer tex ca 12 kg mellan EXC 300 och 525. Hur kommer det sig då att inte alla harvar runt med 2t? och som ni sa, billigare vid ett eventuellt ras. Hur lång tid kan man t.ex. köra på en kolv på en 2t gämnfört med en 4t? Det är väll dessutom färre delar som behöver bytas ut i en 2t-motor med tanke på avsaknaden av ventiler etcetc.

/Jakob

Comment

därför att en 4t är mer lättkört än 2t. vågar säga att alla sänker sina varvtider om dom byter till 4t. (kör själv 2t men det beror på att jag inte skulle ha råd att äga en 4t)
          tjenare, kör en suzuki rm 125 03 :D

Comment

Originally posted by Schnils View Post
            därför att en 4t är mer lättkört än 2t. vågar säga att alla sänker sina varvtider om dom byter till 4t. (kör själv 2t men det beror på att jag inte skulle ha råd att äga en 4t)
            Ok det stämmer säkert! men som sagt 300:an verkar vara ett bra alternativ rent ekonomiskt och även den 2t som mest liknar en 4t.

Har lite funderingar om vad som gör att priset på en GG300 är så pass mycket lägre än en KTM300? Nypriset är betydligt lägre på GG:en och på beg.marknaden ligger en 05-06:a ungefär lika prismässigt sätt som en ktm från 01-02. GG:en har ju ändå riktigt bra komponenter...

Har lite dåliga erfarenheter av just GG då mycket småsaker har varit dåligt som elsystem och mycket som "lossnar". KTMen har varit bättre på alla dessa punkter vilket gör just en exc300 mer lockande. Tyvärr väldigt ont om sådana beggade

Comment

4T är betydligt mer lättkörda än 2t och förlåtande i alla situationer. Att inte fler kör 2t beror förutom det på några olika saker enligt min mening.

2t ryktas vara på utdöende pga av avgaskrav, japsen fasar ju ut mer eller mindre...(eller utvecklar inte)

4t har varit på modet en längre tid och det är där allt händer. MX på SM-VM nivå är bara 4t och där är de helt enkelt snabbare. Vilket i min mening beror på dåliga regler...2t cc mot 4t cc. Kolla bara in en CRF150 på en sandbana mot en CR85.... OK, 4t har även ett längre effektregister över varje växel så det inte bara hk.

4t låter fräckare. Jo det har faktiskt betydelse. Mer stake i ljudet helt enkelt...

Jag gick själv tillbaka till 2t (som många andra) främst för att jag tycker de är roligare att köra!!
              2-stroke für alle

1996 RM80
              2007 RM250
              2005 RM500

Comment

Själv så gick jag från 4 takt till 2 takt. Tycker att 4 taktarna är roligare eftersom man har så mycket botten och mellan att andvända. Vanliga fall på en 2 taktare måste man varva skiten ur dom för det ska hända någe (Inte alla men vissa). Dock så är 2 taktarna oftast lättare och snabbare att skruva med om man ska byta kolv eller liknande. Medans 4 taktarna måste man mer eller mindre ha gått raketforskar utbildning innan man kan röra någe :P. Men sköter man fyrtaktarna så brukar inte fel uppstå :)

Så vilket man väljer av 2 eller 4 takt är snarare en smak sak :/
                Skit signatur! Bara åt he med allt.

Comment

Originally posted by Znoogle View Post
                  4t låter fräckare. Jo det har faktiskt betydelse. Mer stake i ljudet helt enkelt...
                  Nja, jag tycker nog att en två taktare låter fräckare. Jag valde 2-taktare av två anledningar. Jobbigare mek med 4 takt och att det är dyrare(inköp av hoj).

Men det är goare och köra när man kan ligga och bränan runt på lägre varv.
                  -YAMAHA-

Comment

Originally posted by Schnils View Post
                    Nej, det där kan jag inte hålla med om rakt av. Min erfarenhet är att det beror väldigt mycket på typ av bana (förrutom personlig körstil).

Jag bytte från 4-takt till 2-takt eftersom jag kör mycket trånga, knixiga banor med mycket sten och rötter. Det sänkte mina varvtider avsevärt på den typen av banor. Jag upplever 2-taktarn som mycket smidigare på dessa banor. Man kan t.ex. ändra spårval mitt i en kurva, åka mycket mer på kanter etc. med 2-taktaren. 4-taktarn har en mycket större gyroeffekt i kurvor vilket medför att det går åt mycket kraft att byta spår (om det går alls).

Skulle jag köra mycket öppna banor, åkrar m.m. skulle jag byta tillbaka till 4-takt igen. I denna typ av terräng är 4-taktarn bättre eftersom jag upplever den som t.ex. stabilare i kurvor samt motorbroms som hjälper till m.m.

När det gäller totalekonomi är 2-taktarn avsevärt billigare. Och dessutom mer lättservad. Lägre inköpspris, billigare oljor (om man köper bra kvalitet i både fallen), inga byten av oljefilter eller ställande av ventiler. På de mindre tvåtaktarna är det visserligen relativt täta kolvbyten men inte på storkubikarna. Min 300 EC kommer att gå ca 120 h innan jag byter kolv (enligt återförsäljarens rekommendation).

Nackdelar med 2-takt enligt min erfarenhet är blåröken, kladdet att blanda olja samt att de inte alls är lika roliga att köra i öppen terräng/åkerar som en 4-taktare. 2-taktare har ju även rykte om sig att vara lite hetsiga och sprättig men det är åtminstone inte fallet med 300 EC. Tvärt om.

I slutändan är valet 2-takt/4-takt ofta som AlmostOriginal säger, dvs. en smaksak.
                    Det finns ingen gräns

Comment

Man kan i princip sitta här och dra den ena fördelen med den andra. Det är ju aldrig fel att prova sig fram ;) I värsta fall så får man köpa 2 hojar om man inte kan hålla sig till bara en
                      Skit signatur! Bara åt he med allt.

Comment

Apropå kladdet med olja, har aldrig separat oljesmörjning slagit igenom på mx- och endurohojar?

Kan 4-taktsanhängarna acceptera extravikten av en startmotor borde 2-taktsgänget kunna ta separat smörjning.
                        Grönt är skönt.

Comment

Kladdet med oljan är så pass marginellt i det stora hela så det är bara onödigt att sätta dit en sak till som kan börja krabba. Börjar det dessutom då krabba så kan det ställa till det OTROLIGT mycket medans en startmotor är ganska ofarlig. Så det är inte riktigt jämförbart.

Sen att GG ska ha sämre kvalité än KTM håller jag inte med om, min har gått felfritt sånär som på en vattenpumpspackning nu i nästan 100h. Allt annat har varit slitdelar som man får byta på vilken hoj som helst. Ang. elsystemet så är det exakt samma som KTM använder så det borde du inte ha några problem med, det enda som jag vet att man bör göra är att ventilera svänghjulskåpan om du byter till ett starkare elsystem typ electrex 3-fas, då detta har betydligt mera värmeutveckling. Denna mod har jag gjort och är det någon som undrar över hur så kan jag posta bilder på det.
                          Last edited by snoogans; 06-17-2007, 01:00 PM.

Comment

Många intressanta svar och åsikter!
                            Men som några har skrivit, att det blir mer och mer populärt mer 4t och att 2t är påväg att försvinna, stämmer detta? Detta borde innebära att andrahandsvärdet borde sjunka grymt mycket om man ex. köper en ny!

Jag kör mycket enduro på knixigare/stenigare banor och är därför väldigt lockad av den låga vikten. Blanda olja ser jag inte som något större problem, löste det ganksa lätt på 125:an

Är det däremot någon som har någon aning varför det skiljer sig så pass mycket i pris mellan ec300:an och exc300:an, som jag frågade i ett tidigare inlägg?

Är det värt att satsa på en sprojlans exc med elstart eller vågar man köpa en ec från 05-06? Dessa ligger ju på nästan halva nypriset om man kollar på olika annonssidor! Verkar som 2t sjunker hyfsat så mycket i pris när man senare ska sälja iväg den?

/Jakob

Comment

Originally posted by J525 View Post
                              Är det värt att satsa på en sprojlans exc med elstart eller vågar man köpa en ec från 05-06? Dessa ligger ju på nästan halva nypriset om man kollar på olika annonssidor! Verkar som 2t sjunker hyfsat så mycket i pris när man senare ska sälja iväg den?
                              Uppfattar inte att 2t sjunker %uellt mer än 4t. Ekonomiska risken med att köpa beg är ju större med 4t då renovering är mångdubbelt dyrare.(förvisso har jag inte haft några större problem med mina äldre stånkor)

Köpte min exc300 i vintras i Lübeck av BVZ. Marcus Kehrs fjolårsmaskin -06 för bra pris och nyskick (helrenoverad). Är inte jättesugen på elstart då min startar av en smygfis....=). Var egentligen ute efter en exc250 men vafan, 50cc till gör ingen ledsen. Hade inte tvekat för en GG heller men jag har bra erfarenhet av mina KTM.
                              2-stroke für alle

1996 RM80
                              2007 RM250
                              2005 RM500

Comment

Working...
                              X