Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha WR -tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Yamaha WR -tråden

Har en WR450 -03 och har skaffat ett FP-slipon och funderar hur jag ska grundinställa förgasaren med munstycke och nål mm. Har sökt på olika forum men inte hittat något.

Såg i någon tråd förrut att man kan flytta kamaxeln ett snepp för att få yz-ans inställning (isåfall, åt vilket håll) och undrar om det är korrekt eller bara nått påhitt, låter skumt iaf.

Tills du har koll på begrepp o blandning med förgasaren så ge fan
    i kamtimingen. Det är en lite väl dyr leksak att rasera. Har inte haft
    någon 450 men väl WR426an. När jag tog bort snorkeln o slängde
    dit crossdämparen så fick jag gå upp ett snäpp i huvudmunstycke
    och nålen höjdes ett halvt steg med bricka. Även tomgångsmunstycket
    ökades på ett snäpp för att få den att starta lite lättare o slippa de
    värsta smällarna.

Jo du kan ställa om kammen för att få den lite vassare likt YZ. Du
    kan även ställa om tändningen så blir de identiska har jag för mig.

Skall du köra is eller ?

/H

Comment

Att YZ och WR har olika inställningar på avgaskammen är inget rykte, kolla tex på nedan länk för info :
      http://www.thumperfaq.com/cam_timing.htm

Hurvida du ska bestycka är väl lite svårare att säga. En regel brukar väl vara att gå upp lite i storlek när man sätter på effektdämp. Men du märker väl på gången av maskinen om det skulle behövas, hur tändstiftet ser ut samt om den skjuter tex.
      Själv har jag inte behövt byta något munstycke varse beroende på årstid eller ljuddämpare.

Comment

Vill bara ha en "grundinställning" på förgasaren som jag skrev så att jag har något bra att utgå ifrån men det låter lite lite med ett snäpp på huvudmunstycket i mina öron efter det jag läst och hört om andra modeller, men jag säger inte att det inte stämmer.

Det där med kaminställningen ska jag försöka läsa igenom (ursämst på engelska). Jag kommer köra mest gata och bana (motard) men självklart enduro och is också, dvs det mesta. Nackdelen om jag ändrar kamtiden är just att den blir sämre som enduro och mer högvarvig = mer slitage.

Comment

Folk brukar inte gå upp så mycket i bestyckning. 48/170 verkar vara en vanlig kombination med öppet avgas, eller så köper du ett JD Jet Kit.

För att få YZ-timing vrider du avgaskammen en kugg medurs, sett från vänster sida av hojen när du tittar på kamdreven. Vrider du den en kugg moturs blir hojen slö, men ingenting går sönder. Den automatiska dekompen kommer inte längre att fungera så hojen blir väldigt hårdkickad. Startmotorn kommer fortfarande orka starta motorn. Vill du behålla dekomp-funktionen kan du köpa en YZ-kam, kostar knappt 2000 kr tror jag.

Comment

Originally posted by wr-persson
            Folk brukar inte gå upp så mycket i bestyckning. 48/170 verkar vara en vanlig kombination med öppet avgas, eller så köper du ett JD Jet Kit.

För att få YZ-timing vrider du avgaskammen en kugg medurs, sett från vänster sida av hojen när du tittar på kamdreven. Vrider du den en kugg moturs blir hojen slö, men ingenting går sönder. Den automatiska dekompen kommer inte längre att fungera så hojen blir väldigt hårdkickad. Startmotorn kommer fortfarande orka starta motorn. Vill du behålla dekomp-funktionen kan du köpa en YZ-kam, kostar knappt 2000 kr tror jag.
            Klockrent svar, precis det jag va ute efter :D. Man behöver inte ändra nålen eller luftflödesskruven? Vad är ett "JD Jet Kit" och vad kostar det? Kammen kommer jag troligtvis inte ändra men bra att veta att möjligheten finns.

Comment

Det funkar säkert med andra kombintioner också. Kolla till exempel på den långa tråden http://www.thumpertalk.com/forum/sho...d.php?t=230021.
              Vad ska man säga? Det måste vara en fantastisk motor som klarar alla sorters bestyckning och smaken är som baken vad som är en bra kombination.

JD Kit är http://jdjetting.com/
              Det är nålarna man betalar för. Profilen är special.
              EMX verkar sälja samma sak http://www.emx.se/pages/EMX_prod/JD_jetting.htm

Du kan lämna blandskruven och nålen i standardlägena och justera dom senare om du inte är nöjd med hur motorn svarar på gaspådrag.

Comment

Såg i en länk under en annan aktiv tråd här just nu att -03an (och framåt antar jag) inte går att vrida kamen på så sätt som tidigare modeller. Är nog läsvärt om du funderar på mer effekt.
                http://www.thumperfaq.com/yz_timing.htm

Kanske var detta wr-persson var inne på, han kanske har erfarenhet av att det funkar trots det de skriver på sidan...(ja, förutom de-copmen då)...

Comment

Ok, Thomas du har en poäng där.

Jag ändrar mig och tycker att Ekström ska köpa en YZ-kam isf att laborera med WR-kammen om han vill testa YZ-timing.

Jag har kollat din länk, speciellt under "update for 2003 model." Informationen gäller för en 250, men det är ju möjligt att det gäller även för en 450.
                  Jag känner ingen som kör YZ-timing med WR-kam och kan verifiera att det funkar. Jag har å andra sidan inte ens ryktesvägen hört någon som pajat sin motor på det sättet.
                  Själv har jag erfarenhet av anti YZ-timing, dvs avgakammen avancerad en kugg. Motorn gick felfritt men var slö och hårdkickad.

Läser man vidare i din länk så verkar det som det bara är längden på dekomp-pinnen som skiljer WR från YZ. En snikvariant kan vara att bara byta den om det går isf att köpa en helt ny kam.

Comment

Det är lungt, jag kommer inte ställa om eller byta kammen eftersom motorkaraktären blir fel för mina användningsområden. Det där förgasarkittet verkar ju bra men det va lite dyrt så det blir vanlig traditionell ombestyckning istället. Lägger hällre pengarna på olja och bensin och nöter bana. Mycket bra länkar till trådar också, tack för det.

Comment

Bestyckning WR450 2005 Vinter/sommar vem vet vad funkar?

Hej hej WR450 2005 grund bestyckningen sommar/Vinter vad är det som gäller 48/170 går man upp hur mycket på vintern?

Byter man lyft munstycket med?

Från +5 gradet spökar den.....5

Endast tagit ur gnist skyddet ur bakre kanonen och givetvis barnspärren =trottel stoppet i förgasaren.

50/172 även 50/188 lika väl som 155/45-50 har jag testat verkar som med mera även 188 som låter jätte stort han svarar bätte på gasen men bluddrar i mitten registret lite så gissar att nålen skulle flyttas ( ALT lågfart munstycket+ blandskruven vilket jag inte får till som sig bör) , men nålen är ju inte som det brukar ett snäpp bara någon som vet hur man bör göra?

Kanske är 48 bättre på lågfarten då?

Skall prova det snarast samt k sprit :)

Orginal på min är 45/165 vilket verkade vara snålt även på sommaren tyckte jag det verkade, kommer från varma karlifornien hojen.

Men verkade vara sama bestyckning i Europa.

Många frågor svara gärna på det ni kan vill åka medan bra vinterföre finns // Skogsvrål till alla

Comment

Yamaha WR -tråden

Har letat runt på forumet för att få reda på fakta och omdömme om denna hojj som var man verkar äga, men sällan skriver något om. För att underlätta för mig själv och andra som är intresserade av enduromodellen från Yamaha tänkte jag starta en tråd där sådant diskuteras, (hoppas jag är först, annars får jag ödmjukt skrota tråden och fortsätta i någon annan)

Först och främst skulle jag vilja ha reda på fakta om dessa, då främst 4-taktare (vill någon diskutera 2t-modellerna så funkar denna tråd också)

1. När kom WRn som LV-reggad direkt från fabrik?

2. När kom elstart på WR?

Dessa är några utav de frågor jag hoppas att få svar på. Om det nu inte är så att det finns andra bra trådar i ämnet så får ni gärna lägga upp dem här efterssom jag sökt men inte hittat!

Det var allt för nu // Johannes
                        Last edited by S-näs; 02-14-2007, 11:48 AM.
                        Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                        Gökuret KTM 350 SXF -12
                        Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

hej Johannes

Jag har haft en wr 400-98, bra motor och fjädring, för tung för mig. jag väger 72-74 kg. Kör nu min andra gasgas 300. Den passar mig utmärkt, låg tyngdpunkt och avslappnande stark med wild and crazy på topp.
                          Proud member #1 of BlåRök Mc

Comment

Originally posted by S-näs View Post

1. När kom WRn som LV-reggad direkt från fabrik?

2. När kom elstart på WR?
                            1. Ingen aning...
                            2. 2003

Ett skäl till att det inte skrivits så mycket om wr på detta forum (ja, förutom att de är perfekta och aldrig går sönder =) är kanske pga www.thumperfaq.com
                            Hojen alltså...

Comment

g

Inte går sönder, det är ju alltid en bra början...

Hittade 250in där dock så lyckades jag missa de större modellerna, kanske bara jag som är blind , tack iaf/J
                              Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                              Gökuret KTM 350 SXF -12
                              Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Working...
                              X