Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM och djupt slitage på stötdämparen!?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM och djupt slitage på stötdämparen!?

Tjenix,

Tänkte slå till på en KTM men hittade av en slump ett filmklipp på Youtube om slitage på stötdämparen. Tydligen har KTM vetat om detta i flera år men vägrar att göra något åt det, utan man kallar det "normalt slitage".

​​​​​​Jag tittar nu på Husqvarna i stället då man där kör med länkage, men det svider lite att köpa en då det är KTM som äger märket. Känns fel att ge företaget mina pengar när man ignorerar ett fel som kan få katastrofala följder.

Vad anser ni KTM-ägare om detta? Har ni detta "slitaget"? Anser ni att det är okej?

/Z

Japp slits lätt där. Är väll en miss i konstruktionen men också väldigt lätt att förhindra. Sätt bara ett buntband eller en fälgvikt mellan gummiflärpen och svingen så är risken borta.
    Click image for larger version  Name:	6EC5AA9E-EA43-4C55-8B1E-6CA4670FB10E.jpeg Views:	0 Size:	239.3 KB ID:	1001205

Comment

Konstruktionen på exc modellerna har funnits över 20 år... Jag skulle säga att mycke har säkert me att göra var man kör... Olika lera har olika inverkan på hur de slits.. Mer sand sliter mer..
      Visst kan man göra olika mods om man är orolig för slitage. .Finns även en powerparts del som ktm säljer...
      Jag har kört hundratals timmar me olika exc modeller å inte haft de problemet me slitaget. .

Comment

Vad är det för power parts del som finns att köpa?

Comment

Originally posted by hekke View Post
          Japp slits lätt där. Är väll en miss i konstruktionen men också väldigt lätt att förhindra. Sätt bara ett buntband eller en fälgvikt mellan gummiflärpen och svingen så är risken borta.
          När jag köper en hoj för över 110,000 kr så vill jag inte behöva åtgärda konstruktionsmissar. Tråkigt att KTM inte gör något åt det. Nåväl, får bli Husqvarna... eller så tittar jag på Beta som också kör med länkage.

​​​​​
          Originally posted by Engen View Post
          Vad är det för power parts del som finns att köpa?
          Tror han syftar på neopren-skyddet 59504090050.

Click image for larger version  Name:	pho_pp_mon_59504090050_mr_neoprene_pds_protector__sall__awsg__v1.jpg Views:	0 Size:	374.8 KB ID:	1001209

Comment

KTM är väl inte de enda som gått ifrån länkaget, man lär väl få en bättre "respons" på fjädringen utan länkaget.

Comment

Originally posted by Zegast View Post
              När jag köper en hoj för över 110,000 kr så vill jag inte behöva åtgärda konstruktionsmissar. Tråkigt att KTM inte gör något åt det. Nåväl, får bli Husqvarna... eller så tittar jag på Beta som också kör med länkage.
              Om det lilla problemet får dig att helt rata Ktm exc så kommer du nog bli besviken på Husqvarna också. Som JPT skriver så beror det nog på flera faktorer om det ens ska börja slitas där och är man orolig så är det väldigt enkelt löst.

Har du hört om bakramen i plast på Husqvarnorna :-O

Click image for larger version  Name:	BFDC111D-B087-49D3-BA36-F71B7436A9CF.jpeg Views:	0 Size:	153.7 KB ID:	1001213 Click image for larger version  Name:	5CE2032C-0EA6-44CA-89AC-4FE43F4DE548.jpeg Views:	0 Size:	118.7 KB ID:	1001216
              Last edited by hekke; 05-05-2021, 12:06 PM.

Comment

Vill man ha lite mer bling än buntbanden finns ju sån här också... PDS Swingarm Saver Protector For KTM 150 250 300 XCW XC-W TPI Six Days 2017-2021 | eBay

Comment

Originally posted by Zegast View Post

Det är troligtvis inte åtgärdat för av några olika anledningar. Bland annat verkar det inte påverka alla hojar, utan bara vissa. Sen är det kanske inte en helt trivial grej att råda bot på. Visst, dom hade ju kunna levererats med ett plastskydd. Men du får ju detta att låta som ett ENORMT problem som är en deal-breaker, och det är det verkligen inte - eller borde inte vara det i alla fall.

Originally posted by JPT View Post
                  Konstruktionen på exc modellerna har funnits över 20 år... Jag skulle säga att mycke har säkert me att göra var man kör... Olika lera har olika inverkan på hur de slits.. Mer sand sliter mer..
                  Visst kan man göra olika mods om man är orolig för slitage. .Finns även en powerparts del som ktm säljer...
                  Jag har kört hundratals timmar me olika exc modeller å inte haft de problemet me slitaget. .
                  Dom två senaste generationerna KTM har faktiskt varit lite mer utsatta för detta. Vet inte vad det beror på. Men det är som sagt en extremt lätt fix.

Originally posted by LasseA View Post
                  KTM är väl inte de enda som gått ifrån länkaget, man lär väl få en bättre "respons" på fjädringen utan länkaget.
                  Vilka andra har gått ifrån länkage?
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004