Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips från "däckkrängarproffs"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Behöver tips från "däckkrängarproffs"

Tja, behöver tips på hur jag får upp en besvärligt däck på fälgkanten vid montage, alltså "poppar" upp den. Har pumpad in 5 bar i en Mitas E09 framdäck till XRVn men ändå vill den inte krypa ut hela vägen runt. Vågar inte trycka in mera luft. Vad göras?

Såpa användas som glidmedel vid krängning av däcket.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Runt 5 bar är nog mitt max med, jag hade prövat att studsa däcket i Marken eller slagit på de med slägga för att få de att röra sig lite, diskmedel med vatten brukar fungera utmärkt,

Comment

Släpp ur luften och tryck däckkanten mot mitten, på med mer glidmedel och pumpa i luft igen och hoppas att det kryper ut ordentligt.
      Annars brukar däcket krypa ut efter att man kört en stund med 1,5 kg lufttryck.
      kjell.e
      Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

Comment

Mina 2 cent. är det ett TL däck så är det ju betydligt stelare än ett däck avsett för slang.

/Lasse

Comment

Tack för tipsen, har fått ut den ena sidan genom att släppa ut luften mera såpa och pumpa igen. Andra sidan kvarstår. Hoppar inte den ut nu så tar jag en tur med 1,5bar i.

Det var en TL däck, tänkte inte på det. Ska vara mer aktsam vid nästa beställning.

Salutations gravel brethren :)

Comment

w00t halvvägs, grattis till mig :) One down and one to go...

Comment

Jag hade samma bekymmer för ett tag sen. Köpte däckpasta på mekonomen och det gjorde susen.

Comment

Ett annat knep är att ta ut ventilen. Då går det fortare att få i luften och däcket kommer snabbare och (förhoppningsvis) lättare upp på kanten. Det blir liksom mera attack utan ventil!
                ​​

Comment

Som Engen säger ovan, och man kan även ta blåsmunstycket, istället för pumpmunstycket, högre flöde. Gör ibland skillnaden på andra slanglösa däck.

//J
                  Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                  Gökuret KTM 350 SXF -12
                  Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Det är skitenkelt om man vet hur man gör. Man tar bara ett spännband runt däcket. Såg det här knepet för 10-15 år sen på discovery channel synd bara att jag har glömt skriva om det tidigare.

Kolla på filmen hur man gör, funkar även bra på bil, åkgräsklippare hjul för det har jag provat med. https://www.youtube.com/watch?v=D8MFXZr36hs

Comment

Working...
                    X