Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saker att kolla innan du frågar. -behöver synpunkter nu.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DanielF
    replied
    Okej.. Skönt med lite feedback på mina funderingar, tack!
    Jag sitter dagligen och plöjer igenom mängder med trådar&inlägg, allt för att slippa ställa frågor som redan har besvarats ngn annanstans, kollar div mek/instruktionsfilmer på youtube osv. Allt detta är sjukt nyttigt för mig som faktiskt har noll erfarenhet av mc sedan tidigare.

Har full förståelse för att man lätt tröttnar på att läsa renoveringstrådar som behandlar samma saker om&om&om igen, särskilt om man har skolat in sig på dessa bitar sedan lång tid tillbaka, att läsa om kolvbyten för hundrafemtielfte gången blir nog lite av ett sömnpiller.. Jag kan relatera till detta på samma sätt som när jag läser om tex ett kamremsjobb på en gammal hederlig Volvo 2/7/940, som jag själv har gjort ett antal ggr! :)

Det jag ser som en fördel för mig själv är att jag får just mina (jo, en smula ego..) tankar&funderingar samt svar, samlade på ett&samma ställe. Inbillar mig att det ska sporra mig i att jobba vidare med mitt lilla projekt med samma entusiasm som man hade när man började riva ner skiten! Hehe :)

Hursomhelst, så har jag bestämt mig för att starta en liten blysam tråd kring mitt projekt, men kommer nog förmodligen samtidigt att posta i andra trådar/göra separata trådar där det känns lämpligt. Som jag ser det, så är ju det viktigaste att man får ett bollplank och lite nyttiga svar/teorier/pekpinnar/vägvisare, för att slippa ramla ner i dom största fällorna!
    Jag är hellre ödmjuk och erkänner mina brister, än försöker framställa mig som en världsmästare. Oavsett kategori/ämne!! :)

Leave a comment:

• krokodilen73
    replied
    Originally posted by Pelle View Post
    Om man nu är ute efter hjälp, så skulle jag nog säga att skriv i befintliga alt. gör en ny tråd för specifika frågor när det behövs. En "renoverings-blogg" tröttnar folk på att läsa (om det inte är en udda hoj) och du kommer märka att du får bättre svar genom att gå ut ifrån garaget och fråga första människa du träffar...
    Hehe jag trodde nästan Pelle pikade mig då min 500AF tråd innehåller en del generellt "bloggande".

/Christer

Leave a comment:

• Pelle
    replied
    Originally posted by NuclearX View Post
    Inte alls enig, mysig läsning om projekt och renoveringar. Det är mycket vanligt på andra forum med en garagedel folk använder som beskrivet ovan.
    Håller med dig, läser ett antal hojbyggar-bloggar dagligen, men, en tråd om ett kolvbyte på säg en EXC250F -09a kanske inte drar till sig så många läsare som kan svara på en eventuell fråga, medans en dito om säg en IT175 från 1983 drar ögonen till sig. Men det kan oxå bero på att det är få som startar trådar om sådant, kanske p.g.a. att manualerna har blivit mer lättillgängliga, vad vet jag...

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Originally posted by ekky7 View Post
    Meksidan verkar vara nere. Var det igår med.
    Kolla nu!

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Det är helt okej att göra egna renoveringstrådar/mekdagböcker!

Leave a comment:

• NuclearX
    replied
    .......En "renoverings-blogg" tröttnar folk på att läsa (om det inte är en udda hoj) ...
    Inte alls enig, mysig läsning om projekt och renoveringar. Det är mycket vanligt på andra forum med en garagedel folk använder som beskrivet ovan.

.... du kommer märka att du får bättre svar genom att gå ut ifrån garaget och fråga första människa du träffar...
    Mycket möjligt att du har rätt här, men det förändrar inte MIN åsikt om renoveringsbloggar/projekttrådar.

Leave a comment:

• Pelle
    replied
    Om man nu är ute efter hjälp, så skulle jag nog säga att skriv i befintliga alt. gör en ny tråd för specifika frågor när det behövs. En "renoverings-blogg" tröttnar folk på att läsa (om det inte är en udda hoj) och du kommer märka att du får bättre svar genom att gå ut ifrån garaget och fråga första människa du träffar...

Leave a comment:

• ekky7
    replied
    Originally posted by DanielF View Post
    Hallå!

Efter att ha läst spaltvis med inlägg&trådar här på forumet, så börjar det bli dags för mig att själv posta lite inlägg, främst med lite frågor&funderingar..

Jag står i startgroparna med att renovera min motor (samt även se över resten av cykeln) och har aldrig gjort ngt liknande. Har lusläst mycket här på forumet samt även på andra ställen, men är fullständigt övertygad om att det kommer dyka upp ett helt gäng med frågetecken under renoveringens gång.
    Så min fråga är väl egentligen vad som anses vara bäst, att posta frågor i redan befintliga trådar eller är det okej att jag startar en egen "renoveringstråd" där jag kan samla mina frågor, foton, funderingar och få förhoppningsvis lika många vettiga svar..!?

Vad anses vara mest lämpligt..? Tänkte att det är bättre att jag frågar först, istället för att "göra om, göra rätt"! :)

Hojen är en KTM 525EXC -06 som har gått dryga 200 timmar. Köpte den i våras och har åkt omkring på den under sommaren&hösten, men vill gå igenom den fullständigt inför nästa säsong!

Vill förövrigt passa på att nämna att ett forum med så här sjukt mycket samlad kunskap, är GULD värt för oss med mindre (eller noll) erfarenhet sedan tidigare, och för det bockar jag och bugar tacksamt!! :)

-- Daniel

Jag har lite samma tankar som du har. Och ibland känns det till och med jobbigt att dra upp gamla trådar och nya känns det som man kapar från trådskaparens, med sina egna problem. Det borde finnas ett underforum här i Mek & Teknik delen där vi alla kan ha Mekdagböcker. Där kan man lägga ut bilder, berätta vad man gör och fråga om hjälp, när det handlar om en renovation för som du säger det är oundvikligt att stöta på problem. Jag har själv plockat ner min motor just nu och jag har säkert 15 frågor jag behöver hjälp med, men vill inte tränga mig på i nån tråd och jag vill inte skapa en ny för "småsaker".

Leave a comment:

• DanielF
    replied
    Hallå!

Efter att ha läst spaltvis med inlägg&trådar här på forumet, så börjar det bli dags för mig att själv posta lite inlägg, främst med lite frågor&funderingar..

Jag står i startgroparna med att renovera min motor (samt även se över resten av cykeln) och har aldrig gjort ngt liknande. Har lusläst mycket här på forumet samt även på andra ställen, men är fullständigt övertygad om att det kommer dyka upp ett helt gäng med frågetecken under renoveringens gång.
    Så min fråga är väl egentligen vad som anses vara bäst, att posta frågor i redan befintliga trådar eller är det okej att jag startar en egen "renoveringstråd" där jag kan samla mina frågor, foton, funderingar och få förhoppningsvis lika många vettiga svar..!?

Vad anses vara mest lämpligt..? Tänkte att det är bättre att jag frågar först, istället för att "göra om, göra rätt"! :)

Hojen är en KTM 525EXC -06 som har gått dryga 200 timmar. Köpte den i våras och har åkt omkring på den under sommaren&hösten, men vill gå igenom den fullständigt inför nästa säsong!

Vill förövrigt passa på att nämna att ett forum med så här sjukt mycket samlad kunskap, är GULD värt för oss med mindre (eller noll) erfarenhet sedan tidigare, och för det bockar jag och bugar tacksamt!! :)

-- Daniel

Leave a comment:

• Pelle
    replied
    Som ho´ den däringa Mattsson sa...
    Originally posted by Mattsson View Post
    Precis!

Observera alla att allt inte är klart, men nu har SOE tagit steget in på 2011-talet!

Leave a comment:

• ekky7
    replied
    Meksidan verkar vara nere. Var det igår med.

Leave a comment:

• swedolf
    replied
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Leave a comment:

• cybbe
    replied
    hehe

jo det vet jag, men det ändrar ju inte varken rubriken eller typsnittet.
    Det var inte alls meningen att klaga , utan bara att talom en anledning att den sidan kanske inte syns så väl som ni vill, meksidan/mek guider.
    Förbättringar är väll alltid bra.

sen hade det varit kul med pdf mekar filer som man kunde ladda ner o skrivaut så man kan tamed detta till garaget,lite svårt o släpa med datorn ibland.

ha det bra.mvh johan

Leave a comment:

• S-näs
    replied
    Originally posted by cybbe View Post
    Texten i menyn är liten och inte superlättläst,många har kanske som jag hög upplösning på skärmen och saker blir plottriga att läsa om typsnitten är konstiga.

Ha det bra Mvh johan.
    Håll in ctrl och scrolla med musen, så ökar man storleken på texten i ditt webläsarfönster!

//J

Leave a comment:

• cybbe
    replied
    meksidan

Texten i menyn är liten och inte superlättläst,många har kanske som jag hög upplösning på skärmen och saker blir plottriga att läsa om typsnitten är konstiga.

Sen kanske det ska heta MEK GUIDER iställer så man vet vad det är om man är ny.
    Jag erbjöd mig även göra mekguider av de befintliga som gick att ladda ner och skrivaut( pdf format), men fick inget svar.

Ha det bra Mvh johan.

Leave a comment:

Working...
X