Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automatkoppling och rekluse: officiell tråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Automatkoppling och rekluse: officiell tråd

Hej, är det någon som provat automatkoppling på nån stor fyrtaktare (egetligen vill jag veta om KTM RFS). Revloc eller speciellt Rekluse som säljs av http://www.emx.se.
    Om man kickar på specifkationen på Rekluse så ser den ut att vara som gjord för RFS:en, så det inte behövs några större ingrepp för monteringen och du behåller kopplingshantaget.
    Är en automatkoppling något att ha, reaktioner?

Jag är också ganska nyfiken på detta. Har läst en del på amerikanska sidor/forum, och alla är odelat positiva. IOF så kör jänkarna nästan uteslutande med automater i bilar, så de har kanske inte kopplingen 'i blodet' (?), men jag tror ändå att det här kan va nåt.

Vem vet, om 20 år kanske vi skrattar åt den tiden då vi tömde våra vänstra underarmar i onödan vid endurokörning.

bge

Comment

Bara att crossväxla så slipper man jobba med vänsterhanden
      KTM 250 SX-F - 08 (Pink Edition)

Comment

Originally posted by Castillo
        Bara att crossväxla så slipper man jobba med vänsterhanden
        Det är inte att rekommendera att crossvxl:a en KTM RFS på 5:an och 6:an, fast då går det ju så fort att ingen DRZ kunnat hänga på!

Det är väldigt poppis i staterna med automatkoppling (till KTM) om man får tro div forum i alla fall. Jag tror att fördelarna är följande:

- Motorcykeln blir mycket mer lätthanterlig när det är trixigt och du måste ta det lungt utan att behöva kämpa med kopplingen
        - Du kan i stort sett inte bromsa stopp på motorn
        - Alltid perfekt kopplingsuppsläpp
        - Motorbromsen försvinner och din stora fyrtaktare uppför sig som en lite tvåtaktare
        - Automatkopplingen tappar inte orken armen och handen
        - Dessutom lär ju inte cykeln tjuvstanna när man läggern ner den (vurpar) (spela ju mindre roll när man är begåvad med elstart)
        - Sen verkar det ju coolt

Comment

At Rekluse we build innovative, high performance clutches for dirt bikes, adventure bikes, Harley Davidson motorcycles, and ATVs. Made in the USA. Shop Rekluse high performance motorcycle clutches.

Dom låser hårdare på höga varv än vanliga kopplingen gör. Det finns kanske anledning att tro att de olika motorernas evolution skett med konventionell koppling och att alla delar utvecklats samtidigt med och i samklang med vanliga kopplingen. Vad händer med din växellåda med tokhårt låst koppling om du inte har gummidämpning i bakdrevet eller fjädrar i kopplingskorgen som tar upp stötbelastningar? Något måste ge sig, vad? Å andra sidan låser dom lösare vid låga varv så det kanske jämnar ut sig?
          Köp, montera, kör ett tag och berätta hur det gick, tack.

Comment

Jo, om det funkar BRA så är det säkert kanon. Men motorbromsen vill man ju kunna använda!?
            KTM 250 SX-F - 08 (Pink Edition)

Comment

Jo, om det funkar BRA så är det säkert kanon. Men motorbromsen vill man ju kunna använda!?
              Håller med Castillo där.. Provat 4-taktare utan motorbroms (Hur nu DET går till..?? ) samt 2-taktare.. Håller på att smasha in i saker jämt.. Visst kan det vara jobbigt ibland, men oftast bra.. Funderade ett tag på automatkoppling, men om motorbromsen försvinner, vet i 17 om jag vill ha det..

// GGsVBM - Grinig Gnurf som Vill Behålla Motorbromsen....
              hoj hoj - oj oj

Comment

Originally posted by Gnurf
                Håller med Castillo där.. Provat 4-taktare utan motorbroms (Hur nu DET går till..?? ) samt 2-taktare.. Håller på att smasha in i saker jämt.. Visst kan det vara jobbigt ibland, men oftast bra.. Funderade ett tag på automatkoppling, men om motorbromsen försvinner, vet i 17 om jag vill ha det..
                Nackdelen med motorbroms är ju att kommer varesig du vill eller inte. Dom försöker ju få bort motorbromsen på MotoGP hojar också med diverse kopplingstrix. För att kompenser motorbromsen bruker dom i statern (va nördigt att skriva statern) sätta bakbroms i stället för kopplingshandtag.

Rekluse påstår att dom inte skall ha högre kopplingstryck (på höga varv) än normat och därmed inte vara någon fara för växellådor och liknande.

Comment

Fördel också att du kan sätta bakbromsen där kopplingshandtaget satt innan.

Comment

Alltså, kan man skippa kopplingshandtaget helt då?
                    Om man står stilla med växel i, måste man göra som på automatväxlade bilen,
                    trycka in bromsen, så den inte kryper iväg, eller? :)

Låter leskigt att bli av med motorbromsen!

Men låter underbart att slippa tjuvstoppen, de kan trötta ut en totalt
                    Husqvarna TE510 -88
                    Husqvarna TE510 -87 (reservdelshög)
                    Husqvarna TC610 -99
                    Husqvarna Silverpil med 200cc (projekthoj)

Comment

Jag är ganska säker efter att ha läst det mesta (tror jag) om dessa automatkopplingar.
                      På ktm ska det gå att justera motorbromsen samt ingreppet på kopplingen.
                      Har för mej att det var lite olika beroende på modell.

Comment

Om man jämför med hur lättkörd MC 258:an (armehojen) så känns det mycket lockande att prova... Jag har själv inte kollat/ läst så mycket rörande detta så jag har ett par frågor som jag kanske kan få svar på

1: finns det till LC4 640
                        2: vad kostar det
                        3: har någon bytt kopling på både XR 600 och LC4:an => skillnad??
                        4: var köper man grejerna??

JW
                        Jag kom inte sist, Det var flera som bröt.....

hUSABERG 600, xtz 750......

Comment

De mest elementära grejorna då? Går det att slanga som vanligt? Gasa och bromsa samtidigt, som i skarpa kurvor på crossbana? Hur snabb är den? Man vill liksom inte förlänga reflextiden.
                          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Vad jag förstår (ni kanske har förstått för länge sen..) ....centrifugalkraften styr hur hårt lamellerna pressas ihop. Man ställer in verkan så att kopplingen slirar vid tomgång och sen är det bara att gasa för att kopplingsverkan skall komma.. släpper man gasen så slirar kopplingen återigen.. därav försvinner motorbromsen.. hojens karaktär lär ju ändras ganska radikalt med denna pryl. (Den totala tiden per körtimme då kopplingen slirar lär ju öka drastiskt så man får nog räkna med att byta lameller oftare)
                            Frågan är hur snabbt centrifugalkopplingen reagerar.. är den slö så lär hojen kännas som en 50cc scooter. Är den snabb så kan det vara rätt intressant.

Priserna verkade ligga runt $450
                            Fågelvägen är målet!

F.d. hojar:
                            DRZ-400S Saknar denna.. snyft!
                            XR650R Mördarmaskinen WAAH!
                            F650GS Dakar - 75mil på en dag, inga problem)
                            DR650SE Blub blub..
                            VFR800 Saknar denna.. snyft!
                            SV650S The beginning

Comment

Originally posted by Hagenblad
                              De mest elementära grejorna då? Går det att slanga som vanligt? Gasa och bromsa samtidigt, som i skarpa kurvor på crossbana? Hur snabb är den? Man vill liksom inte förlänga reflextiden.
                              Senaste (?) numret av 'RACE' hade en artikel om en automatkoppling.
                              Jag har inte kollat så noga på konstruktionen men rent generellt så borde du styra alla funktioner i kopplingen.
                              Justera in den så att den frihjular vid tomgång, sedan måste det gå att justera hur snabbt eller hur hårt den greppar vid gaspådrag.
                              Misstänker att man kanske får byta fjädrar eller vikter till kopplingsmekanismen
                              för att ändra karaktär på "ingreppet" vid gaspådrag.'

Edit: Tidningen Dirt Rider testade RevLoc kopplingen när den kom för 10 (?) år sedan & var grymt nöjda (trots priset)
                              Dom hade inga problem att göra alla dom vanliga sakerna.
                              ~~h00k3d 4 £if3~~

Comment

Working...
                              X