Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finns det olika avstrypta bränslemappar till KTM?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Finns det olika avstrypta bränslemappar till KTM?

Som jag förstått levereras hojarna från fabriken med godkänd avgasrening och anpassad bränslemap programmerad i ECU:n.
    Återförsäljarna brukar valigtvis montera bort detta och ladda in en ny avstrypt map.
    Finns det olika versioner av den avstrypta mappen?

Anledningen att jag frågar är att jag och min polare bygger något så udda som turboladdade snowbikes baserade på KTM500. Ni kanske har sett min byggtråd här.
    Våra hojar är identiska men levererade av olika återförsäljare.
    Min hoj har visat sig inte lira bra då ECU:n lämnar konstiga extra insprutningspulser som stör ut mitt extrasprut till turbon. Misstänker att min bränslemap har någon form av emmisionsinställning som orsakar detta.
    Polarens hoj som levererats av en annan återförsäljare har däremot funkat klanderfritt.
    Lånat en Vortexbox och då går hojen utmärkt. Detta styrker mina misstankar att jag har en annan bränslemap inprogrammerad i standard-ECU.
    Kan min återförsäljare laddat in en annan programvara jämfört med vad andra använder?

Jag har funderat lite på det där och vill minnas att man av miljöskäl sprayar soppan under en del av vevaxelvarvet och sedan ger man en liten dutt vid "rätt" tillfälle för körbarhet. Detta trick skulle man då enbart göra under emissionskontrollerade delar av registret.

Och ni triggar väl på spridaröppning så då får extrasprutet spunk och tror att det varvar dubbelt mot vad det gör i verkligheten.

Min erfarenhet av piggyback är mest negativ. Kan man så skulle jag välja en fristående ECU som hanterar allt. Det finns ju ett gäng bra ECU some kan styra dubbla injektorer och kompensera för laddtryck. http://www.maxxecu.se/products/mini
    Är ett exempel på svenskt företag med vettig kundservice som har en kompetent produkt på området.
    Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Ja, det är precis extrapulserna i bränslemappen som stör ut extrasprutet.
      Samtidigt måste jag säga att piggyback har funkat fantastiskt bra, bara den kan läsa korrekta varvtalssignaler.
      Tilltalas av enkelheten med piggyback då man slipper ändra originalsprutet och endast fokusera på extrabränslet.
      Ser att många jänkare väljer standalonesystem på turboskotrar. Installationen är mer krävande och fordrar en ommapning av allt. Osäker om man uppnår bättre prestanda/körbarhet med detta.

Det som känns märkligt är att olika återförsäljare verkar ladda in olika avstypta mappar. I vårt fall är detta uppenbart då min inte funkar medan polarens hoj lirar bra. Hojarna har levererats av olika återförsäljare.

Lösningen på mitt problem är enkel genom att byta till en Vortexbox. Tyvärr känns det onödigt att behöva köpa en box för 7000kr om man istället kunde fått en annan bättre avstypt map inprogrammerad när nyhojen levererades....

Comment

Men har du en kompis med fungerande mapp så släpa cykel och extra ecu till en handlare som får läsa av vilken mapp som är vilken och lägga in den som fungerar.
        Last edited by borsiin; 02-23-2019, 10:04 AM.
        Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Working...
        X