Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ingen gnista. KTM Freeride 250r -16

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Ingen gnista. KTM Freeride 250r -16

    Jag tappade gnistan och behöver tips. Hojen tvär dog, den har gjort det tidigare men gått att starta om. Nu är den död. Har bytt tändstift, ingen skillnad. Har bytt tändspole, ingen skillnad. Vad har ni för tips? Vad kan jag mäta upp och hur ska jag göra? Hur kopplar jag ur stoppknappen så jag vet att den inte spökar? Tacksam för tips. /Henrik

    #2
    Stoppknappen drar du isär i första skarvkoppling då ska den ge gnista på 2014 maskiner ivf. Om de inte hjälper så prova också bygla de kablarna för säkerhets skull de kan ju ha ändrat till slutande för gnista.

    Kolla även under sadeln för på 2014 maskiner är de vanligt en vit kabel gnags av till voltregulatorn ganska nära kopplingsplinten.

    Picupp coil kan även va väck dock ovanligt ohm mät den ,,,osäker på ohm värdet men stabilt värde runt 100ohm tror jag?

    Annat vanligt fel är att tippsenorn hakat upp sig. Dra isär och koppla in den så nollas den och funkar igen. De kan såklart bli fel på dem men jag har för mig de är lite komplicerat att tjuvkoppla dem låna en av kompis om möjligt.

    Om de inte är detta fel så mät upp statorn som nästa grej. Sök värde på nätet och vilka kablar du ska mäta på, de står i verkstadsböcker också.
    Last edited by Boost III; 11-01-2018, 11:12 AM.

    Comment


      #3
      Har liknande fel på flickvännens 350 freeride 2014. Ger gnista men hör inte soppapumpen gå. Bytt säkring, provat tippsensorn på en annan ktm m samma sensor allt ok, bytt filter i snabbkopplingen. Har skaffat elschema så ska prova tvångsköra pumpen m extern spänning så om det inte fungerar så är pumpens säkerligen kass. Den har gått ca 100h. Vad mer kan vara. Bryter tippsensor både gnista och bränsle eller??

      Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
      Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
      www.fastlinephotos.se

      Comment


        #4
        Det var statorn.. Hittade värden på nätet och mätte. När jag öppnade såg jag även att bussningen där bendixdrev sitter mot blocket var trasig. Kanske flisorna från den kortslutit statorn.
        Nåja nu funkar det��

        Comment


          #5
          Snyggt! Bra att folk återkopplar efter de "hittat felet". Tråkigt att söka i trådar efter tips då de aldrig får ett avslut.
          Tummen upp mr_hman

          Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

          Comment


            #6
            Originally posted by Tolan View Post
            Har liknande fel på flickvännens 350 freeride 2014. Ger gnista men hör inte soppapumpen gå. Bytt säkring, provat tippsensorn på en annan ktm m samma sensor allt ok, bytt filter i snabbkopplingen. Har skaffat elschema så ska prova tvångsköra pumpen m extern spänning så om det inte fungerar så är pumpens säkerligen kass. Den har gått ca 100h. Vad mer kan vara. Bryter tippsensor både gnista och bränsle eller??

            Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
            Var det voltregulatorn? =)
            Vit KTM FE 350 2019
            ----------------------------
            KTM 350 EXC-F Six Days 2014
            KTM 300 EXC Six Days 2013
            KTM 450 EXC-R 2008
            Suzuki 450 RM-Z 2008
            KTM 450 EXC-R 2008
            KTM 250 SX/F 2007
            KTM 450 EXC-R Factory 2007
            KTM 450 EXC-R 2006
            KTM 250 EXC 2004
            KTM 250 EXC 2000
            KTM 200 EXC 2000

            Comment

            Working...
            X