Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inkörning ny hoj, rätt metod?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel och det verkar ju rätt logiskt.

    Men hur viktigt är det med vanlig olja istället för syntetisk?
    Om man ska köra in en motor som inte har våt koppling i samma bad som motoroljan som de flesta hojar har är de enkelt att hitta speciell inkörningsolja. Inkörningsolja är baserad på mineralolja och har överdrivet höga zddp halter. De är zink fosfor som är bra vid inkörning. Men höga halter av zddp kan ge slirande koppling så de finns inte någ bra inkörningsolja för hojar med gemensam växellådsolja o motorolja. Jag kör in på Kendall eller Bellray 20w50 för dem innehåller mycket zddp för o vara en våtkopplingsgodkänd olja. De finns säkert fler märken som innehåller mycket zddp för våt koppling.
    Byt oljefilter efter ca 15 mil och byt olja vid 100 mil till den olja som rek av tillverkaren. Byta filter vid 15 mil stod det i Hondas inkörnings rek på Xr650r och de är en bra rek som fler märken kör med för filtret blir fullt i metallspån fort.

    Comment


      #17
      Jag brukar precis som några föregående talare försöka köra väldigt varierat med mycket gas och motorbroms, men inte riktigt full gas, toppvarvning eller segdragning på låga varv.

      Många med LC4-motorn har ju haft problem med "blow by" efter att kört in den efter bok (dvs BARA lugn körning med låga varv). Det resulterar i att hojen drar rätt mycket olja samt får sämre effekt.
      Jag tror mer på att gasa/motorbroms mycket för att få bra tryck på ringarna. Min 690 drog 1dl på 250mil efter denna inkörning, vilket verkar vara mindre än de flesta skulle jag säga.

      Denna inkörningsstil har funkat kanon på de tre nya KTM-hojarna (2x 350 EXC samt KTM690E) samt två suzuki sporthojarna jag köpt nya och kört in. Den har även rekomenderats av mina olika handlare, vilket känns bra.

      Comment


        #18
        [QUOTE=JohnnyMannen;672905]Ja, såklart, men en kolv är ju inte rund och expanderar därför olika mycket på olika ställen så den behöver få växa och svalna för att få så bra passform som möjligt.[/QUOT


        Precis men var inte meningen att peka finger på något sätt, ville bara lyfta in lite fakta i övrigt.

        Ha de!
        Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

        Comment

        Working...
        X