Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-märket var inte TDC vad kan vara fel justerat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

T-märket var inte TDC vad kan vara fel justerat?

Håller på att försöka väcka liv i en gammal Honda Dominator som varit kass så länge jag haft den stående. Var grymt svårstartad så kollade hur kamkjedjan var justerad i förhållande till TDC och upptäcker att krysskilen saknades på svänghjulet så det var inte alls TDC när T märket visades utan det satt ganska rejält off om jag utgår från att krysskilen är rätt. Nu har jag åtgärdat detta och lagt på kammen enligt instruktionerna utifrån korrekt TDC och ställt ventilerna. Kontrollerade även TDC genom att känna i tändstifftshålet och det verkar korrekt.

Nu startar den lätt men klarar inte av att man varvar utan den skicka luft åt fel håll in i förgasaren. Så jag är lite fundersam att jag missar att kolla någon mer justering än ventilarena som också är beroende av vilket läge jag ställer kolven i? Någon som har förslag?

/Mats

Ta ett kompprov till att börja med . Är väl rätt troligt att någon av ventilerna fått sig en smäll om den stod så mycket fel.
    Mvh David
    Husaberg fe570 - 09

Comment

Tack för svar vi stod faktiskt och kliade oss i huvudet och funderade på vad en dålig ventil skulle kunna ge för symptom. Kompen var ok för flera år sedan när jag tog över den men det var iof innan jag visste att det var så pass mycket fel på den så är nog läge att göra om:)

Comment

Du kan inte ta kompprov på en NX 650 och inga andra 600+cc maskiner heller för autodecompen öppnar en utblåsventil när man kickar eller kör startmotor!
        Men i detta fall låter de troligt med krökt ventil i både insug som utblåsventiler.

Comment

Bägge insugsventilerna läckte. Så toppen åker in på renovering nästa vecka. Cylindern får åka med också då två av de gängade hålen i blocket mot själva cylindern är halva dvs är inte gängat upp mot cylindern utan bara luft sen kommer själva "röret". Jag kan inte avgöra om detta är normalt men då allt annat på hojen jag synt varit paj så är det nog inte normalt. Börjar misstänka att de här pilsnerna med tillhörande pizza jag betalde för hojen var en bättre affär för säljaren än mig:)

Comment

Originally posted by muts View Post
            Bägge insugsventilerna läckte. Så toppen åker in på renovering nästa vecka. Cylindern får åka med också då två av de gängade hålen i blocket mot själva cylindern är halva dvs är inte gängat upp mot cylindern utan bara luft sen kommer själva "röret". Jag kan inte avgöra om detta är normalt men då allt annat på hojen jag synt varit paj så är det nog inte normalt. Börjar misstänka att de här pilsnerna med tillhörande pizza jag betalde för hojen var en bättre affär för säljaren än mig:)
            Ang gängorna i blocket vid cylinderfot så ska två av gängorna ha styrhylsor därför går inte gängorna i topp på de hålen. Kolla även om de fattas styrhylsor till toppen för den ska ha två stycken också.

Comment

Originally posted by Boost III View Post
              Ang gängorna i blocket vid cylinderfot så ska två av gängorna ha styrhylsor därför går inte gängorna i topp på de hålen. Kolla även om de fattas styrhylsor till toppen för den ska ha två stycken också.
              Tack alla styrhylsor är på plats. Gängorna saknas inte uppåt utan hålen är borrade så nära kanten av alu(?)delen som har flänsar att en del av hålet inte har någon vägg mot själva cylinder väggen. Ska hämta delarna från garaget imorgon så då kan jag knäppa en bild så kanske det går att förstå vad jag försöker skriva.

Comment

Tack alla styrhylsor är på plats. Gängorna saknas inte uppåt utan hålen är borrade så nära kanten av alu(?)delen som har flänsar att en del av hålet inte har någon vägg mot själva cylinder väggen. Ska hämta delarna från garaget imorgon så då kan jag knäppa en bild så kanske det går att förstå vad jag försöker skriva.
                Ok nu förstår jag och de ska vara så.

Comment

Nu har har jag varit förbi motorrenoveringen med top och cylinder. Behöver 4 nya ventiler. Sen var cylindern rejält repad och hade sjunkit ner samt att den inte var plan. Så behövs en hel del jobb samt nya ventiler, ny kolv och ringar samt sen tidigare har jag konstaterat att det behövs en ny kamkjedjeguide.

Har möjligheten att bara ge upp denna motor och ta över en XR600 motor från samma tid som blivit över i ett försäkringsärende. Den gick bra väldigt nyligen innan allt som var lätt att skruva bort stals.

Ser inte så många skillnader så tänker att den bultar rakt in i ramen? Kommer jag kunna använda min Mikuni förgasare med accpump som suttit på dominatorn misstänker att den är lite större men går det att flytta insugsgummit från dominatorn?
                  Last edited by muts; 12-21-2017, 05:12 PM.

Comment

[QUOTE=muts;668884]Nu har har jag varit förbi motorrenoveringen med top och cylinder. Behöver 4 nya ventiler. Sen var cylindern rejält repad och hade sjunkit ner samt att den inte var plan. Så behövs en hel del jobb samt nya ventiler, ny kolv och ringar samt sen tidigare har jag konstaterat att det behövs en ny kamkjedjeguide.

Har möjligheten att bara ge upp denna motor och ta över en XR600 motor från samma tid som blivit över i ett försäkringsärende. Den gick bra väldigt nyligen innan allt som var lätt att skruva bort stals.

De går finfint med 600 motorn den enda lilla modd du behöver göra är att fila hålet för ramfästet ovanför toppen någon mm ovalt för 650 cylindern är högre/längre slag.

Comment

[QUOTE=Boost III;668900]

De går finfint med 600 motorn den enda lilla modd du behöver göra är att fila hålet för ramfästet ovanför toppen någon mm ovalt för 650 cylindern är högre/längre slag.
                      Tack! Var precis sådan info jag ville få. Bortsett från kicken som jag ok med kommer jag märka några större skillnader på en XR motorn som skulle motivera att lägga ut pengarna på att åtgärda min nuvarande motor? Den hojen har jag främst tänkt att använda som en lite roligare hoj att pendla till jobbet med 1,5mil och nöjes åka lite på helgen.

Comment

[QUOTE=muts;668903]
                        Originally posted by Boost III View Post

Tack! Var precis sådan info jag ville få. Bortsett från kicken som jag ok med kommer jag märka några större skillnader på en XR motorn som skulle motivera att lägga ut pengarna på att åtgärda min nuvarande motor? Den hojen har jag främst tänkt att använda som en lite roligare hoj att pendla till jobbet med 1,5mil och nöjes åka lite på helgen.
                        Nej de finns inga fördelar med nx650 motorn förutom 50cc mer och startmotor. Men du kan förmodligen flytta över startmotorn och alla drev samt el för laddning också. Statorn från nx650 passar nog bolton på xr motorn och då funkar laddningen och kopplingsplintar passar så sikta på att byta stator till nx statorn.

Comment

Vart ingen XR600 pga att jag inte var säker på att det skulle gå igenom en besiktning.

Så försöker fortfarande få liv i 650 motorn. Gjorde allt som motorrenoveringen
                          rekommenderade dvs ny kolv, nya ventiler + renovering av cylinder och topp. Utöver det så bytte ja kamkjedja,spännare och guide.

Sedan tidigare har jag bytt avgasrör,förgasare,pickup, tändspole samt har två cdi-boxar allt utan minsta påverkan på problemet.

Men det vill sig fortfarande inte:(

Kall startar den hyfsat lätt och kan sen stå på tomgång 25min utan problem dock dör den om man drar för fort på gasen. Efter dessa 25 min är det ett rent lotteri om man lyckas starta eller ej.

Det enda jag vet som är uppenbart fel är att kopparpackningarna mellan topp och krök inte sitter i då jag inte hade nya vid montage. Kan det verkligen påverka så mycket?

Nu har jag helt slut på idéer vad jag ska felsöka vidare så alla tips mottages med öppna armar. Är ju snart inget kvar av den hoj jag tog över för 5 år sedan:)

Comment

Är du säker på att du ställt ventilerna i rätt tdc läge dvs när alla ventiler är stängda de sker ju varannan gång kolven är i topp. De låter nämligen som ventilerna har för tight ventilspel för då startar dem kall men inte varm.
                            De låter även som statorn har en lindning som är av för då beter de sig såhär. Mät statorn kall som varm,,,,,, Kolla om den har gnista när den inte startar varm om den inte har det så är den till 90% statorn. Kolla in statorer på ebay där är de billiga.

Comment

Tack Boost!

Känner ingen det här med två lägen på tdc men lika osäker varje gång på om jag ska ställa de när det är lite glapp i armarna eller när de är helt stumma? Boken nämner inte ens det står bara "on the compression stroke" eller liknande. Nu har jag ställt när det är lite glapp.

Har kollat statorn tidigare dock bara iskall. Ska göra det igen när den är varm jag har gnista hela tiden. Tycker dock det är svårt att avgöra vad som är en stark gnista finns det några knep?

/Mats

Comment

Working...
                              X