Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-märket var inte TDC vad kan vara fel justerat?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Tror jag börjar med att tabort det på befintlig för att se om det gör någon skillnad sen kan man kosta på ett byte. Vad gör jag med den fjädrande delen i toppen alltså den lilla "knappen" som kan fjädra upp och ner? Lämnar jag kvar den eller tar bort?

    Comment


      #32
      Originally posted by muts View Post
      Tror jag börjar med att tabort det på befintlig för att se om det gör någon skillnad sen kan man kosta på ett byte. Vad gör jag med den fjädrande delen i toppen alltså den lilla "knappen" som kan fjädra upp och ner? Lämnar jag kvar den eller tar bort?
      Ja de är billigaste alt. Den fjädrande lilla pinnen rakt under decompen antar jag att du menar?,,,, den tar du bort. Men som sagt innan du tar bort decompen kolla att att kammen står rätt (timing). Du kan ju ha i åtanke att batteriet måste vara av bästa tänkbara sort och inte lilla minsta gammalt/halvtrött för att den ska starta utan decomp! Om du måste köpa nytt så köp ett Yoasha amg batteri för de har grymmast start amp (cca) och håller bäst i längden.
      Om den skulle bli trögstartad utan decomp så kan du mont ventilkåpa från xr600 då kan du utnyttja den manuella decompen för att hjälpa igång startmotorn.

      Comment


        #33
        Precis den pinnen jag menade. Har ett lithihum batteri på 240cca i en annan hoj som inte behöver så bra batteri jag kan flytta över. Tack för tipsen och hjälpen nu kommer det nog ta några veckor innan jag hunnit fixa detta.

        Comment


          #34
          Det går även att kapa bort den lilla "flärpen" på vipparmen till höger avgasventil som autodekompen trycker på. Då kan man låta den sitta kvar på kammen men funktionen från den uteblir.

          Comment


            #35
            Originally posted by Stektfläsk View Post
            Det går även att kapa bort den lilla "flärpen" på vipparmen till höger avgasventil som autodekompen trycker på. Då kan man låta den sitta kvar på kammen men funktionen från den uteblir.
            Nu far du efter den manuella dekomp som xr 600 har som går ut till höger genom ventilkåpan. Autodekomp slungas ut mot vipparmen på samma ställe som kamloben lyfter ventilen dvs inte mot någon flärp till höger i kåpan. NX 650 har tyvärr ingen manuell dekomp de hade varit bra för att hjälpa igång startmotorn när man tar bort autodekompen.

            Autodekomen trycker ju endast ut ventilen direkt på samma vippa som kamloben trycker imot

            Comment


              #36
              Törs man kapa flärpen med vipparmen kvar i topplocket?

              Comment


                #37
                Då så då åker kammen ur :)

                Comment


                  #38
                  Originally posted by muts View Post
                  Då så då åker kammen ur :)
                  Ja och ta bort hela autodekompen så kommer du även få en tystare gång på köpet.
                  när du pressar lös autodekompens kamkeda drevhållare så gör de i stort skruvstycke eller press av annat slag. Jag skrev tidigare avdragare men de är ett helvete att hålla på med och de är lätt att dra sönder ett öra på kamdrevshållaren med vinglig kloavdragare.
                  Last edited by Boost III; 10-12-2018, 02:43 PM.

                  Comment


                    #39
                    Kommer inte riktigt hur det ser ut men som jag fått för mig så måste jag ta bort delen där man skruvar fast kugghjulet som även det är dit pressat? Sen ska man kunna pressa ur dekompanordningen åt det hållet?

                    Comment


                      #40
                      Originally posted by muts View Post
                      Kommer inte riktigt hur det ser ut men som jag fått för mig så måste jag ta bort delen där man skruvar fast kugghjulet som även det är dit pressat? Sen ska man kunna pressa ur dekompanordningen åt det hållet?
                      Ja du pressar lös drevhållaren den sitter som berget så du måste ha ett kraftigt stort skruvstycke eller hydralpress. När den delen är borta så ramlar formligen dekompen lös. Glöm inte svetsa igen oljehålen på kammen bara. Och du behöver inte märka upp drevhållaren för den passar bara på ett ställe på kammens splines. Jo förresten märk upp vart drevhållaren sitter på kammen för jag kan minnas fel!

                      Comment


                        #41
                        Något tipps på hur man pressar ur den med ett skruvstycke? Har vad jag anser är ett riktigt rejält skruvstycke men finns säkert grövre. Kan be en polare som har hydralpress på jobbet om hjälp annars. Men helst vill jag ju kunna fixa det själv på en och samma dag.

                        Comment


                          #42
                          Originally posted by Boost III View Post
                          Nu far du efter den manuella dekomp som xr 600 har som går ut till höger genom ventilkåpan. Autodekomp slungas ut mot vipparmen på samma ställe som kamloben lyfter ventilen dvs inte mot någon flärp till höger i kåpan. NX 650 har tyvärr ingen manuell dekomp de hade varit bra för att hjälpa igång startmotorn när man tar bort autodekompen.

                          Autodekomen trycker ju endast ut ventilen direkt på samma vippa som kamloben trycker imot
                          Det gör jag inte alls, det är en extra flärp som autodecompen går emot, nu har jag ingen bild på vipparmen men om man kollar på den så ser man.
                          Bild på "flärpen" https://thumpertalk.com/uploads/mont...8119403167.jpg
                          Last edited by Stektfläsk; 10-13-2018, 08:29 AM.

                          Comment


                            #43
                            Originally posted by Stektfläsk View Post
                            Det gör jag inte alls, det är en extra flärp som autodecompen går emot, nu har jag ingen bild på vipparmen men om man kollar på den så ser man.
                            Bild på "flärpen" https://thumpertalk.com/uploads/mont...8119403167.jpg
                            Oj fan du har rätt my bad den hade jag förträngt jag mins den nu när du visar bild jag har inte hållit på med den här motorn på 18 år. Då kan ts välja att slipa bort den klacken istället för ta bort dekompen de är tekniskt sett enklast och billigast att ersätta om inte startmotorn skulle orka starta motorn. En ny lyftarm kostar ca 500kr i sverige om den nu finns att köpa forfarande? Nackdelen med att slipa bort klacken är att dekompen fortfarande kan rassla. Jag skulle valt att ta bort dekompen.

                            Comment


                              #44
                              Originally posted by muts View Post
                              Något tipps på hur man pressar ur den med ett skruvstycke? Har vad jag anser är ett riktigt rejält skruvstycke men finns säkert grövre. Kan be en polare som har hydralpress på jobbet om hjälp annars. Men helst vill jag ju kunna fixa det själv på en och samma dag.
                              De gäller att skruvstycket klarar längden på kamaxeln för den är ju rätt lång! Hur du ska pressa lös den finns säkert många olika metoder men jag letade åt ett rör som passade slickat över kamloberna och tog stopp mot kamdrevshållaren. Fyrkantsprofil kvadratisk eller rektangulär funkar också de kan ev var än bättre än runt rör. Röret måste såklart sticka ut några cm från kam änden på motsvarande sida drevhållare för att de ska kunna trycka lös hållaren. Jag rek att du far till kompisen med hydralpress för då kan du ta ett så långt rör att du kan pressa loss hållaren i ett svep. I skruvstycke lär du inte få in ett rör som är såpass mycket längre att de kan pressa loss hållaren och jag tror inte ens du får in kammen i ditt skruvstycke. Jag har ett monster skruvstycke från 30-40 talet!!

                              Men obs jag hade ju fel om flärpen på främre lyftare så du kan välja slipa bort den också då slipper du fibbla med dessa prylar. Men som sagt de finns fördelar med att ta bort dekompen motorn blir knäpptyst och man får lite mer oljetryck/flöde till kamloberna då man svetsar igen oljeborrhålen för dekompen.

                              Comment


                                #45
                                Nu är "örat" avsågat fick göra det med armen kvar i hojen då jag inte lyckades lossa på skruven som håller vipporna. Hojen vart otroligt mycket mer lättstartad och det vart ett mycket dovare ljud i avgasröret. Motorn vill fortfarande inte varva om man inte är extremt försiktig med gasen men nu misstänker jag att det är en bränsle/luft fråga. Gick över hela motorn med startgas för att kontrollera att den var tät vart ingen reaktion mer än om jag sprutade in startgas i luftfiltret, jag förväntade mig att den skulle öka i varv men inställt så stängs den av direkt. Så nu vill jag tro och hoppas att den får för mycket soppa.
                                Last edited by muts; 10-14-2018, 05:53 PM.

                                Comment

                                Working...
                                X