Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-märket var inte TDC vad kan vara fel justerat?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by muts View Post
    Tack Boost!

    Känner ingen det här med två lägen på tdc men lika osäker varje gång på om jag ska ställa de när det är lite glapp i armarna eller när de är helt stumma? Boken nämner inte ens det står bara "on the compression stroke" eller liknande. Nu har jag ställt när det är lite glapp.
    Tdc efter att insugsventilerna stängt.

    Comment


      #17
      Originally posted by Busabergar´n View Post
      Tdc efter att insugsventilerna stängt.
      Tack så om man ska vara övertydlig stäler jag det på T-märket efter att inusg har börjat röra sig uppåt?

      Comment


        #18
        Kanske lite sent? Men jag har haft likande problem med en XL600r och XR600r Startar kall. Kanske inte jättelätt, men efter några sparkar.. Men nästan helt omöjlig att starta varm. XL:n fick jag aldrig ordning på, såldes tyvärr.. XR:en hade jag tillgång till en likadan XR att låna delar från.
        Provade byta allt i tänd-väg mellan maskinerna. Och den som var lättstartad, var det oavsett tändstift, tändspole, cdi. Tills jag bytte stator..
        Med ny stator, så startade den svårstartade lätt igen... Och skulle kunna sätta massor med pengar på att XL:en jag hade, skulle varit lättastartad med ny stator också..

        Comment


          #19
          Tack för tipset. Statorn mäter korrekt både varm och kall men det är mer eller mindre den enda delen i hela motorn jag inte har bytt eller renoverat så med tanke på hur mycket pengar och tid jag har lagt på hojen kan jag lika gärna prova att slänga på en ny stator också :)

          Comment


            #20
            ok vart inte mycket skruva under sommaren men idag tog det ny fart. Stoppade i en ny stator utan lycka samt testade 2 olika cdi boxar men symtomen kvarstår dvs svår att starta och dör så snart man ger gas och då menar jag verkligen på millisekunden. Känslan är att gnistan slocknar när det kommer något så när mer soppa i blandning. Blir även en och annan rejäl explosion i avgasröret när den inte vill starta. Alla tips på fortsatt felsökning mottages med öppna armar har nog byt alla delar som går snart...

            Comment


              #21
              Prova annat stift och blir de inte bättre så knacka ihop elektrådavståndet till ca 0,4 mm. De hjälper mot utblåst gnista om de är något knas med tändsystemet. Se till att de inte sitter iridium stift i den de ska vara vanligt billigt stift i den. Iridiumstiften är lynniga så man kan få alla möjlig problem med motorn alt från missningar och svårstartat.
              Rätt tdc är när alla ventiler glappar kolven ska stå i topp så du kan kolla med en skruvmejsel eller pinne ner i tändstiftshål att kolven är i topp. De är inte så noga med att kolven ska stå exakt i topp för man har bra många graders vingelmån så bry dig inte att tdc är någon grad hit eller dit fel.
              Ang förgasaren så undrar jag om hojen har org luftburk helt orörd dvs inga extra hål in i luftburk eller någon gummitratt borttagen in till luftburk så den får mer luft? Har den vanligt skumfilter eller någ form av tygfilter typ KN filter?
              Är de en org cv förgasare på den dvs ingen vanlig trottelförgasare från xr600 eller liknade hoj?
              Är förgasaren rengjord speciellt lågfartsmunstycket?
              OBS när du ställer in ventilerna så dra aldrig motorn bakvägen för att hitta tdc för då kan autodecompen lösa ut. Fenomenet blir då att höger utblåsventil får svinstort spel för man ställer in spelet mot en aktiverad autodecomp. Men de hör man direkt då man startar motorn den de klapprar som f på ena utblåset de blir inga skador som tur är. Om du drar förbi tdc så dra runt motorn två varv till för att hitta rätt igen, backa som sagt aldrig!

              Comment


                #22
                Tack för tipsen Boost de är ovärdeliga nu när jag tycker jag testat allt jag känner till själv. Ska prova att trycka ihop stiftet. Har provat 4-5 olika stift alla av samma modell iof (ej iridium). Kollade att kolven var på toppen vid TDC när jag återmontrade efter renovering av cylinder,ventiler och byte av kolv. Vad gäller luft så är just nu ett K&N konisktfilter monterat med en "Mikuni TM40 flatside" förgasare. Har samma problem med original cv förgasare och luftburk fanns ingen snorkel på luftburken.

                Det som förbryllar mig lite i tändningen är att tändspolen bara får ström via CDI-boxen kan det stämma? På andra hojar jag fixat med har spolen haft konstant ström och istället jordat när det är dags för gnista. Kan jag mäta att spolen för tillräckligt stark ström?

                /Mats

                Comment


                  #23
                  Ok du har provat flera tändstift då är nog inte problemet tändstift. Om du provat org förgasare utan org luftburk så förstår jag at den blev svårstartad och stupig. Den förgasaren kräver org filter och orörd luftburk för att funka bra.

                  Ang tändspolen så är de rätt den får bara ström från cdi. Jag har nog en xr650 tändspole till salu om du vill prova annan tändspole den passar rakt av. De har faktiskt hänt mig en gång i livet att en tändspole va semiväck så hojen en tt 600 betedde sig liknade din.

                  Ang förgasaren så ska de funka med tm 40 men de är viktigt att bestyckningen är rätt på lågfart för att den ska gå fint på tomg. Och accpumpen måste ställas in väldigt exakt för att få bra gassvar. Om accpumpen står fel stuper den på gasen som du beskriver.
                  Jag kan rek bra utgångsläge på munstycken som bör ge hyfsad funktion.

                  Lågfartsmunstycke allt mellan 22 och 30 funkar man får skruva en hel del på bränsleskruven för att få stabil tomg. Har man runt 30" i lf så skruva in bränsleskruven nästan helt eller i värsta fall helt inskruvad. Har du runt 22" skruva ut den till 1,5 varv som utgläge och jobba därifrån. Jag skulle påstå att runt 24" är bäst storlek.
                  När du skruvar på bränsleskruven så börja långt utskruvad typ 3-4 varv och ha hojen på så låg tomg som möjligt, skruva in skruven ett kvarts varv åt gången till du hör att tomg ökar i varvtal. Från detta läge skruva ut den ett kvarts varv då har du rätt inställd lågfart och hojen blir lättstartad varm som kall. När du hittat detta läge på bränsleskruven så sätt låg tomg med tomgångsskruven, ju lägre tomg desto mer lättstartad blir den men håll dig runt 1500-1700varv för bra oljetryck.

                  Högfartsmunstycket storlek bör vara runt 135-140". Har du mindre än 135 blir den stupig på gasen! Trottelnålen sätter du som utgläge runt mitten clipsspår. I de flesta fall har de slutat med att den går bäst väldigt mycket sänkt nål typ max sänkt men de beror på vilken nål som sitter i. Prova alla lägen där maskinen går som finast i jämn fart 50/70/100kmt. Du kan även köra på ex 3an växel i jämn fart runt 4000-5000varv och då eftersträvar du jämn fin gång utan ryckighet då är nålen på rätt höjd.

                  Ang accpumpen så kolla att accpumpsstrålen sprutar soppa (ej ingensatt) och är riktad in mot insuget och lämplig storlek på de munstycket är 40-50" helst 40". Med 40" så kan du skruva på rel mycket accpumpning dvs lång pumptid utan att den dränker sig. Sitter det ett 60-70" munstycke så måste pumptiden kortas ner markant och man måste vrida strålen snett in i förgasarväggen,, den blir enormt svårinställd då. OBS ställ accpumpen så den inte slår till omedelbart från tomg när du rör gasen,,,ställ den så att du hissar trotteln typ 5mm innan accpumpen slår till! Ställ typ 3mm glapp mellan plastarmen som slår till accpumpsstången. Om den slår till från tomg får du surgurgel vid krypkörning på 1-3ans väel på låga varvtal mde märks mest vid krypåka i skogen och stadstrafik. Lämplig stråle från accpumpen med 40 munstycke är en ganska lång stråle som passerar troteln med flera cm förutsatt att du gasar till snabbt. Kortare stråle än så ger stupningar!
                  Om den inte ger någ stråle alls så gå igenom accpumpens kolv och slipa av den med fint sandpapper så den löper snorlätt i cylindern slipa även ur pumpcylindern en aning. Rengör även accpumpsmunstycket för de slår igen lätt. Känn även så pumpstången löper lätt i borrhålet för den och kolla att den inte är krökt!

                  Pma om du vill köpa tändspolen!!
                  Last edited by Boost III; 09-30-2018, 07:42 PM.

                  Comment


                    #24
                    Tackar för den instruktionen blir till att skriva ut och ta med till garaget ska ha både 40,50 och 60 munstycken så hoppas jag valt något annat än 40. Allt funkade som det ska på förgasaren kommer dock inte ihåg hur jag ställde in det hela då det gjordes i jan-feb.

                    Tändspolen hoppas jag är schyst då jag köpte en ny när jag tog över hojen för 5år sedan och har nog gjort max 1mil sen dess :)

                    Än en gång stort tack för att du tog dig tid att skriva en så pass detaljerad beskrivning.

                    Comment


                      #25
                      Mysteriet fortsätter.. Nu sitter 25 och 140 i förgasaren och acc strålen är nerskruvad att komma in sent. Men problemet verkar inte vara bränsle relaterat efter div test med startgas. Hade med mig en "riktig" mekaniker så vi gick igenom allt jag gjort utan att hitta att jag skulle gjort något dumt. Men vi kom fram till lite funderingar och observationer som jag slänger ut här så får vi se vad nästa steg blir.

                      Den startade lätt första 10-20 minuterna men dog fortfarande på minsta gas men efter det var det näst intill omöjligt att starta. Testade flera batterier för att säkerställa att vi inte dragit ur strömmen.

                      Vi upplevde det som att ventilspelet förändrar sig mellan starter det tillsammans med fyndet att krysskilen på svänghjulet gått av vid något tillfälle fick oss att undra hur svänghjulet är konstruerat är det en solid del eller är magneten och "hålet" olika delar så det skulle kunna hoppa?

                      Har provat två CDI boxar som båda tänder en gnisttestare men den nyare av de två som inte är Honda original ger ingen gnista om man provar med stiftet. Skiljer det mellan olika årsmodeller?


                      Vet inte om vi inbillade oss att det startade lättare om vi höll för avgasröret kan det vara möjligt? Trodde bara det var tvåtaktsmoppar som vill ha motstånd för att starta..

                      Summering av bytta delar och test som gjorts(felet har aldrig ändrat sig):

                      - 2 olika förgasare testat
                      - Sen bytet till TM 40 förgasare är luftburken borta
                      - Bytt samtliga elkablar
                      - 2 CDI testat
                      - Bytt pickup
                      - Ny stator
                      - 2 Tändspolar testat
                      - Ny tändhatt
                      - Flera olika stift testat
                      - Renoverat cylinder och ventiler på verkstad
                      - Ny kolv och ringar
                      - Nytt 2-1 avgasrör från arrow
                      - Ny kamkjedja, sträckare och guide

                      Comment


                        #26
                        Ok mina misstankar går nu mot atuodecompen typ att den aktiveras random. De är tyvärr nästan omöjligt att hitta fel på dem men en indikation är om höger utblåsventil är helt tight i tdc när man ska ställa ventiler speciellt när den är svårstartad. Kolla ventilspelet på den ventilen när den är som mest svårstartad!! OBS du får aldrig vrida motorn bakvägen i rotationsriktningen för att hitta tdc. Om du missar tdc måste den vridas runt framåt två varv för att hitta tdc igen. Backar man motorn kan autodecompen slå ut och då ställer man den ventiler för glapp. De brukar bli ett jäkla tickande om man gjort de misstaget. Hade de varit en xr 600 skulle jag rek ta bort autodecompen och startat den med manuella decompen. Men nx 650 har ju ingen manuell decomp så autodecompen måste funka för jag tror inte startmotorn orkar starta den annars. Du kan förmodligen ta kammen från 600 motorn om decompen sitter kvar på den kammen alt flytta över hela decompen till nx kammen. De är säkraste sättet att veta om decompen funkar eller ej att helt enkelt byta ut den. Jag ska kolla om jag har någ xr kam med decomp.

                        Men kolla även två saker till innan byte av decomp. Om krysskilen gått sönder igen och om kammen står rätt i timing för de låter även som dessa fel.

                        Comment


                          #27
                          tack för tipsen. ganska säker på att krysskilen är hel kollade på den förra helgen när sidokåpan var av för att sätta dit ny stator. Ska lyfta och kolla kam igen. Det enda jag kollat på vad jag tror är autodekompen var att den lilla "pinnen" med fjäder kunde fjädra upp och ner utan att fastna.

                          Bara för att dubbelkolla att jag inte gör något enkelt fel så när du säger virda motorn åt rätt håll så ska jag snurra mot framhjulet?

                          Comment


                            #28
                            Originally posted by muts View Post
                            tack för tipsen. ganska säker på att krysskilen är hel kollade på den förra helgen när sidokåpan var av för att sätta dit ny stator. Ska lyfta och kolla kam igen. Det enda jag kollat på vad jag tror är autodekompen var att den lilla "pinnen" med fjäder kunde fjädra upp och ner utan att fastna.

                            Bara för att dubbelkolla att jag inte gör något enkelt fel så när du säger virda motorn åt rätt håll så ska jag snurra mot framhjulet?
                            Autodecompen är som sagt komplicerad den ska inte vara aktiverad när motorn står stilla och inte heller just ner den startar till den ska bara slunga ut när man trycker på startmotorn och tills motorn tänder till så den måste funka perfekt. Jag kan inte ge några råd vad man ska kolla efter visuellt de är hopplöst veta om den funkar genom att bara kolla på den och inte ens om man skruvar isär den fattar man något. Hur va det hade du tillgång till en lös xr600 motor? Jag hade tyvärr ingen lös kam.
                            Ja du snurrar motorn mot framhjulet såattsäga den ska snurras samma väg som den snurrar under gång dvs moturs om du sitter ner på vänster sida och kollar på svänghjulet.

                            Autodecompen är som sagt komplicerad den ska inte vara aktiverad när motorn står stilla och inte heller just ner den startar till den ska bara slunga ut när man trycker på startmotorn och tills motorn tänder till så den måste funka perfekt. Jag kan inte ge några råd vad man ska kolla efter visuellt de är hopplöst veta om den funkar genom att bara kolla på den och inte ens om man skruvar isär den fattar man något. Hur va det hade du tillgång till en lös xr600 motor?
                            Ja du snurrar motorn mot framhjulet såattsäga den ska snurras samma väg som den snurrar under gång dvs moturs om du sitter ner på vänster sida och kollar på svänghjul Kolla in sprängskissen på autodecompen ,,,den är inte lätt att plocka isär kan jag lova de kommer spruta fjädrar och rullar pinnar åt alla håll skitsvår att plocka ihop igen. Man måste ha en avdragare för att få lös kamaxelns fäste som är påpressat på kammen,,de är därför jag rek en annan kam med autodecomp. Jag ser att en xr 600 kam passar bolt on.
                            Last edited by Boost III; 10-07-2018, 04:57 PM.

                            Comment


                              #29
                              Nej valde att inte plocka up xr600 motorn då jag var tveksam till att jag skulle kunna besiktiga den i min ram med en rimlig insats. När vi pratar autodecompen på kamen så är det den delen som kan röra sig och eventuellt går att demontera från kamen? 650L verkar flera jänkare kunna starta med startmotorn utan autodecompen får för mig att den är rätt lik NXen. Så funderar på att testa att ta bort autodecompen om det ens är möjligt? Eller behövs det en annan kam?

                              Comment


                                #30
                                Originally posted by muts View Post
                                Nej valde att inte plocka up xr600 motorn då jag var tveksam till att jag skulle kunna besiktiga den i min ram med en rimlig insats. När vi pratar autodecompen på kamen så är det den delen som kan röra sig och eventuellt går att demontera från kamen? 650L verkar flera jänkare kunna starta med startmotorn utan autodecompen får för mig att den är rätt lik NXen. Så funderar på att testa att ta bort autodecompen om det ens är möjligt? Eller behövs det en annan kam?
                                Ja decompen är de rörliga prylarna på kammen och 650L är samma motor som NX. Perfekt att startmotorn orkar utan decomp ta genast bort den skiten då för då blir den bara mer lättstartad utan decomp och mindre delar som kan skramla. Obs när du tar bort decompen så måste du svetsa igen ett eller två hål är det nog oljeborrhål på kammen. De är bara sätta en loppa i oljehålen som befinner sig i linje med autodecompen no big deal.
                                Eller skit i org kammen o köp en Hotcams så slipper du mässa med decompen eller svetsa och du får några fler hk på köpet, Den är rel billig och är bara att droppa i utan att behöva kolla några mått. Den säljs utan decomp de går inte ens mont decomp på den.

                                https://www.ebay.com/itm/Hot-Cams-St...wAAOSwB7JaxvKJ
                                Last edited by Boost III; 10-07-2018, 07:11 PM.

                                Comment

                                Working...
                                X