Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tpi 250/300

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by dr-Linus View Post
    Vad för uppdatering? Map? I så fall vilken har du nu?
    Inte en susning va de är för map eller va de heter.. Mecken på MÖR sa att de finns en uppdatering till din hoj.. Fick den å hojen va klart piggare...

Comment

Originally posted by Feggeman View Post

Jag överväger att köpa nåt eftermarknads ECU, tex GET eller liknande, är det någon som har någon erfarenhet av tes GET ECU för 2t?
      Någon som har provat någon eftermarknds ECU ännu? Eller funderar på...

Comment

Originally posted by Feggeman View Post
        Någon som har provat någon eftermarknds ECU ännu? Eller funderar på...
        Har inte provat. Ska jag köpa något så väntar jag nog på den här http://www.powercdi.com/en.html

Comment

Finns en del info kring hur man kan justera tomgången med en justerskruv på spjällaxeln istället för att justera på bypassen som det är tänkt. Om man justerar upp tomgången på bypasskruven vet inte ECU:n detta och bränsleblandningen blir mager (medför typ "knackningar/spikningar", osäkert gassvar mm). Om man istället låter skruven för tomgång vara stängd och byter ut stoppskruven för spjällaxeln till en som faktiskt går att justera så påverkas ju spjällgivaren (TPS) av detta och ECU kompenserar med lite mer bränsle.

Finns lite filmklipp på detta ämne:
          https://www.youtube.com/watch?v=HiluDFCkn5w
          https://www.youtube.com/watch?v=m7D2LXE-3C0

Comment

I min umgängeskrets är det fyra personer, inklusive mig själv, som har TPI-hojar och ingen av oss har några som helst problem. Samma är det med andra som vi pratat med som vi träffat på träning och liknande. Hojarna går hur bra som helst. Krispigt och fint.

Jag köpte en *ELM327 OBD 2 Wifi Scanner för jag ville koppla upp mig mot hojen och se om jag fick några felkoder när jag gjorde den första "servicen" efter 1 timme. Inga felkoder och allt såg bra ut. Kopplar nu upp mig varje gång jag gör något med hojen bara för att kolla. Ni som upplever problem kan ju prova och se om det ni upplever beror på något som kanske genererar en felkod, vilket då gör det enklare att felsöka och åtgärda.

Till ELM327 behövs Lonelec KTM OBD2 Diagnostic Plug Adaptor som konverterar 16-pin till 6-pin samt valfri OBD 2-app, t.ex. Car Scanner ELM OBD 2 som är gratis. Allt som allt kostar det 400 kr.

*Wifi-modellen passar iOS bäst medan Bluetooth-modellen passar Android bäst.

Comment

Kan det där fungera till husabergs vinkelmotor tro?
              / Blutor

Comment

Originally posted by Blutor View Post
                Nu är jag inte hemma alls på 4-taktare men ser ingen anledning till att det inte ska fungera, så länge som du har rätt kablage.

Comment

Originally posted by Blutor View Post
                  Utgår ifrån att du köper hem grejer så kan jag också prova om det funkar.. :D
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

Comment

https://youtu.be/IcKDfjP8g9k

Lite bra tips att tänka på...

Comment

Originally posted by JPT View Post
                      https://youtu.be/IcKDfjP8g9k

Lite bra tips att tänka på...
                      4 av 5 saker han tar upp står i manualen, som alla bör läsa igenom men inte gör utan istället väljer att läsa på nätet, och en seriös handlare berättar för kunden att systemet är elektroniskt injusterat för standardfjädern och att denna inte skall justeras eller bytas ut, om nu kunden inte redan förstår det när hojen använder elektronisk oljeinjektion.

Läs manualen är mitt tips. Den finns av en anledning.

Comment

Originally posted by Maxen View Post
                        4 av 5 saker han tar upp står i manualen, som alla bör läsa igenom men inte gör utan istället väljer att läsa på nätet, och en seriös handlare berättar för kunden att systemet är elektroniskt injusterat för standardfjädern och att denna inte skall justeras eller bytas ut, om nu kunden inte redan förstår det när hojen använder elektronisk oljeinjektion.

Läs manualen är mitt tips. Den finns av en anledning.
                        La upp de för som du skriver så vill folk hellre läsa på nätet än manualen..

Comment

Originally posted by JPT View Post
                          La upp de för som du skriver så vill folk hellre läsa på nätet än manualen..
                          Var oklar i det jag skrev. Skyller på den sena timmen.

Det jag menar är att många tyvärr tar för givet att det som står på nätet eller visas på Youtube stämmer när det inte alltid gör det, och så går man efter dessa felaktiga tips och får problem med sin hojar och startar sedan trådar på forum där man skriver hur dåligt märket är som man kör.

Folk borde bli mer källkritiska och ställa sig frågan, ska jag följa råden som en främmande person ger eller ska jag följa det som står i manualen?

Nu i detta fallet stämmer tipsen du länkar till vilket är bra. Var inte ute efter "sätta dit" dig.

Comment

Nån som har testat någon eftermarknads-ECU eller liknande än? Jag har själv inte testat annat än att ställa upp tomgången med stoppskruven i spjällhuset. Ska prova att justera lite på avgasporten samt eventuellt prova annan fjäder. Hojen går överlag bra. Krispigt och fint som fan. Skulle jag bara köra vanlig enduro som Östra Open, Ränneslätt eller liknande så hade jag varit mer än nöjd (fast då hade jag kört 4-takt). Men nu är det inte så. Jag vill ha mer ork på extremt låga varvtal, jag vill att den drar direkt från tomgång.

Comment

Originally posted by dr-Linus View Post
                              Nån som har testat någon eftermarknads-ECU eller liknande än? Jag har själv inte testat annat än att ställa upp tomgången med stoppskruven i spjällhuset. Ska prova att justera lite på avgasporten samt eventuellt prova annan fjäder. Hojen går överlag bra. Krispigt och fint som fan. Skulle jag bara köra vanlig enduro som Östra Open, Ränneslätt eller liknande så hade jag varit mer än nöjd (fast då hade jag kört 4-takt). Men nu är det inte så. Jag vill ha mer ork på extremt låga varvtal, jag vill att den drar direkt från tomgång.
                              jag fick min hoj mappad med "Ljunggrensmappen" av återförsäljaren när jag hämtade ut min TPI 300 för en månad sen.
                              Ska ha mer botten och mindre topp än standard. Är grymt nöjd med den själv, sjukt stark tycker jag. Och lättkörd!

Comment

Originally posted by UbbeO View Post
                                jag fick min hoj mappad med "Ljunggrensmappen" av återförsäljaren när jag hämtade ut min TPI 300 för en månad sen.
                                Ska ha mer botten och mindre topp än standard. Är grymt nöjd med den själv, sjukt stark tycker jag. Och lättkörd!
                                Intressant, vart köpte du hojen? Har Ljunggrens motor tagit fram en egen map?

Comment

Working...
                                X