Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vart köpa delar vid renovering av stötdämpare.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vart köpa delar vid renovering av stötdämpare.

Håller på att renovera min stötdämpare som börjat läcka olja men har funkat bra i 3år. Köpte en begagnad Öhlins dämpare på ebay till min Suzuki DR800, fick med manual till den. Där står det att den är till en DR750 Big årsmodell 88-89 och att stötdämpar nummret är SU 9350. Har sökt på SU 9350 utan någon framgång men hittat att den ska vara av Öhlins modellen S46ER1.

Jag har tagit isär nästan allt och tömt den på olja och gas. Det som bara fattas nu är delarna som ska värmas för att få bort, men vill först fräsa till såna där klämverktyg av aluminium som sätter fast dämparen i skruvstycket med innan jag går vidare.

Nu till själva frågan. Vart köper man packningar billigast och vilka måste man byta?

Det jag har sett med en gång är att packboxen/radialtätningen längst ner på tätningshuvudet/seals head är uttorkad och sprucken. Så räcker det med att köpa ny packbox/radialtätning? Har hittat att SKF har tätningar till tätningshuvud/seals head (se bild) i så fall vart hur hittar jag SKF Seals Head Service Kit till min Öhlins dämpare? Mistänker även att man måste ha ett nytt tätningshuvud/seals head för att SKF Seals Head Service Kitet ska passa?

Last edited by Soppatorsk; 12-08-2016, 04:34 PM.

Har fått isär allt utom rebound ratten, den som är på bilderna. Är det någon som vet hur man gör?

Här nere ser man hur det ser ut när den är delad (bilder från nätet)

Attached Files

Comment

Jag renoverade en liknande Öhlinare i somras, jag minns inte exakt men de där halvorna "ska" gå och dela på. Men jag fick inte isär dem utan fick gänga den över pinnen som löper genom dämparen. Denna dämparen hade inte klickjusteringen i metall som du visar här utan den var helt i plast.

EMX säljer SKF-prylarna här i Sverige så hör med närmsta återförsäljare, annars ring till Öhlins det gjorde jag när jag lackade ur och inte hittade ett lager en gång!
      Last edited by snoogans; 02-16-2018, 06:38 AM.

Comment

Har hittat SKF Seals Head på http://bemd.se/chassidelar/fjadring/...skf-seal-head/
        Ska höra med han nästa gång jag är i Östergötland

Löste det med lite våld och hjälp av en sidavbitare . Satt limmad runt den delen som är på bilden, Så jag fick bort den halvan jag ville ha bort som gummi läppen var trasigt på.

Last edited by Soppatorsk; 02-16-2018, 01:57 PM.

Comment

Ring en Öhlins handlare och uppge koden på din dämpare (SUxxx). Då kan du förhoppningsvis beställa alla delar till din dämpare. Dock kan dom tjura och inte vilja sälja lösa delar utan hävda att dom bara ska servas av auktoriserade service centers.
          Last edited by Crower; 02-17-2018, 08:13 AM.

Comment

Originally posted by Crower View Post
            Ring en Öhlins handlare och uppge koden på din dämpare (SUxxx). Då kan du förhoppningsvis beställa alla delar till din dämpare. Dock kan dom tjura och inte vilja sälja lösa delar utan hävda att dom bara ska servas av auktoriserade service centers.
            Okej. Men vill kolla först om SKF tätningshuvud/seals head passar min dämpare eftersom den verkar bättre än Öhlins original.

Comment

Behöver man byta glidbussningarna om dom ser bra ut? (Den på bilden) All teflonbeläggning är kvar på dom så då är det väl ok, Någon som vet?

Sen behöver väl man inte Öhlins röda och vita monteringsfett? kostar ju hur mycket som helst. Hur är det med Öhlins oljan? kostar ju inte så mycket så kanske lika bra att köpa den?

Comment

Med lite sökande hittade jag att Omega 77 röda fett är det som Öhlins använder, Så jag köper det i stället. Så ska bara hitta det vita fettet också.

Info: http://www.megalubricant.com/pages/p...er-11.php?p=30

http://smorjteknik.se

Comment

Bra research!
                  Då var det det vita fettet kvar då.
                  Öhlins olja är samma som statoilolja.
                  / Blutor

Comment

Originally posted by Blutor View Post
                    Bra research!
                    Då var det det vita fettet kvar då.
                    Öhlins olja är samma som statoilolja.
                    Fick se att det finns två konsistenser på Omega 77, NLGI 00 och NLGI 2. Så man undrar ju vilken man ska ha?

Det vita fettet är säkert också från Omega. På länken kan man kolla vilka färger dom olika fetterna har, Så kan man hitta dom vita och kanske höra av sig till Smörjteknik.se

Länk: http://www.advancewellube.com/index.php/omegalubricants

Hur vet du att Öhlins oljan är samma som statoil oljan?

Comment

Dels är det samma förpackning, med olika etiketter. Dels har jag en kompis som jobbat på öhlins som sa det.
                      / Blutor

Comment

NLGI 2 är den vanligaste konsistensen på smörjfett dvs den sitter kvar på t.ex lagret. Funkar på hjullager mm. ..00 är lite mer flytande och används mer i t.ex slutna kärl eftersom den rinner.

Originally posted by Soppatorsk View Post
                        Fick se att det finns två konsistenser på Omega 77, NLGI 00 och NLGI 2. Så man undrar ju vilken man ska ha?

Det vita fettet är säkert också från Omega. På länken kan man kolla vilka färger dom olika fetterna har, Så kan man hitta dom vita och kanske höra av sig till Smörjteknik.se

Länk: http://www.advancewellube.com/index.php/omegalubricants

Hur vet du att Öhlins oljan är samma som statoil oljan?

Comment

Finns det någon speciell anledning till att ni letar efter exakt rätt olja och fett? Min erfarenhet är att det spelar rätt lite roll, bättre att man servar ofta istället för att vara så petig, gäller ju mycket annat än bara dämpare.

Jag har testat rätt några olika oljor i WP- och Kayabadämpare och kan inte påvisa att jag märker någon direkt skillnad. Nu sist skickade jag i hydraulolja ifrån LE-lubricants, funkar alldeles utmärkt!

När det gäller fettet så kan man ju vara lite selektiv och skippa entrepenadfettet, jag har inte testat Omega77 men det ska enligt andra vara bra skit. Jag har använt Maximas blåa för tätande ytor och Kayabas O-ringsfett inne i dämparna.

Comment

Vilken olja från Statoil är samma som Öhlins? Har du källa på det?

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                              Finns det någon speciell anledning till att ni letar efter exakt rätt olja och fett? Min erfarenhet är att det spelar rätt lite roll, bättre att man servar ofta istället för att vara så petig, gäller ju mycket annat än bara dämpare.

Jag har testat rätt några olika oljor i WP- och Kayabadämpare och kan inte påvisa att jag märker någon direkt skillnad. Nu sist skickade jag i hydraulolja ifrån LE-lubricants, funkar alldeles utmärkt!

När det gäller fettet så kan man ju vara lite selektiv och skippa entrepenadfettet, jag har inte testat Omega77 men det ska enligt andra vara bra skit. Jag har använt Maximas blåa för tätande ytor och Kayabas O-ringsfett inne i dämparna.
                              Var av en slump att jag hittade Omega 77 när jag googlade på ohlins grease alternative. Sen när jag hittade att det var Omega 77 dom använder blev jag sugen på om jag även kunde hitta Öhlins vita fett .

Comment

Working...
                              X