Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bergshästen GEN 3 Ännu en ny variant av bandsats till endurohojen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Bergshästen GEN 3 Ännu en ny variant av bandsats till endurohojen.

    Har genom åren konstruerat byggt några olika bandsatser till endurohojen.
    Riktigt roligt hobbyprojekt som varmt kan rekommenderas. Dessutom fantastiskt roliga att köra!

    För varje bygge lär man sig något nytt. Det här är en evig produktutveckling där man förfinar och testar nya lösningar. Någon serieproduktion är inte aktuell även om vi i många avseenden försöker få det att se ut som "köpegrejer".
    Här en länk till projekttråden från vårt förra bygge GEN 2.
    http://forum.soe.se/showthread.php?5...ferrerid=14930

    GEN 2 börjar bli färdigutvecklad och det känns spännande att påbörja ett nytt bygge med lite nytänk i vissa detaljer. Gen2 turbohojen kommer jag behålla så det nya bygget blir på min sommarhoj.




    Har ännu inte kommit särskilt långt på projektet men förhoppningen är att få den klar för provkörning i början av mars.
    Startar tråden här och postar er lite bilder och tankegångar eftersom.
    Hoppas det kan inspirera andra att bygga sin egen Bergshäst ; - )

    Äntligen byggstart!
    Planen för GEN 3 blir fjädrad boggie snarlik vårt tidigare bygge GEN 2.6 men även med ytterligare ett fjädrat stag som tillåter banddelen att fjädra.
    Fjädringsvägen i detta stag blir ca 30 mm alltså väsentligt mindre än vad hojen normalt har. Resterande fjädringsväg tas ut i boggien.
    Den kommer inte ha en svetsad rörram utan istället en ihopbultad konstruktion av utskurna aluminiumdetaljer.
    Mellanaxeln är tänkt att flyttas fram något för att ge en mer kompakt konstruktion.
    Mattan kommer att bli kortare , d.v.s. mattlängd 3050 mm. Den kommer från C3 Powersports som använder denna på SnowYeti, ett bandkitt byggt av kolfiber.
    Mattan är lättare än en skotermatta och har avrundade kammar för att den ska kunna luta lättare på hårt underlag.


    Hojen som som bandkittet ska sitta på är en KTM 500 2015 sixdays.
    Den kommer motormässigt att modifieras med bigborekitt 590 cc samt med en dynojet mappningsbox. Turbo är helt klart det bästa och är supernöjd över effekten och vridet i den men känns onödigt mycket arbete att börja bygga turbokitt även på denna. Då känns bigbore enklare att montera även om den inte ens kommer i närheten av vad turbon levererar.

    Som tidigare byggen börjar vi med att ta fram boggiegeometrin.
    Pajalacad har visat sig vara en nödvändighet vid så avancerade simuleringar som dessa. Vi har sett att det är mycket viktigt att få in alla infästningspunkter rätt för att klara både mattspänning i fjädringsrörelsen och nyttja dämparnas fjädringsväg.

    Vi pallade upp hojen till rätt körhöjd så att alla mått och vinklar blir rätt.


    Lite skisser att grunna på innan vi kommer vidare....


    Vi har kommit fram till att vi kör med samma dämparlängd fram och bak 360 mm. Fjädringsvägen i boggien blir ca 250 mm. Fjädrande staget kommer ge en vinkeländring på tunneldelen med max 12,5 grader vilket ger en ytterligare fjädringsväg bak på ca 150 mm.

    Nästa steg är att börja rita och ta fram några fler testmockups, främst på ramdelen och länkaget för att se att allt kommer passa som planerat innan vi tar nästa steg.


    Stay tuned ...

    #2
    Väntar me spänning!!!!

    Comment


      #3
      Delar börjar anlända till det nya bygget.

      6-tänders 2,86" drivhjul från Timbersled. Hjulet i bakgrunden är 7-tand som vi kör på vår nuvarande bergshäst.
      Mindre drivhjul har både för- och nackdelar.
      Dom gör mattan mer tungrullad eftersom den tvingas runt en snävare radie. Färre tänder i ingrepp med större risk för överkuggning.
      Varför vi väljer att testa mindre drivhjul är för att kunna bibehålla, eller kanske t.o.m. lyfta drivaxeln trots en matta med högre kammar. Hela paketet är kompakt och det är ont om plats. Högre drivaxel ger iofs en brantare attackvinkel vilket i viss mån försämrar snögången men samtidigt högre markfrigång. Det tror vi överväger de nackdelar som mindre drivhjul innebär.

      140 mm bromsskiva är mindre än tidigare som även den gör mellanaxelns placering mer kompakt. Det är placeringen av denna som är den begränsande faktorn i hur mycket fjädringsrörelse man kan tillåta i banddelen innan den tar i plastdetaljerna bak på motorcykeln. Vi kommer i vilket fall som helst vara tvugna att kapa något i den nedre delen av "luftburken"

      Mino bromsok till en bakbroms på en KTM 85 kubikare. Bör matcha bra med hojens bromsgrepp. Tidigare ok har haft för stor volym och vi har varit tvugna att byta till ett grepp med större volym.

      Mattan vi kommer använda är inte en nedkapad skotermatta utan en specialtillverkad för Yeti snowbike. Den har 2,5" kammar i mitten men den är svagt rundad på kanterna för att ge en bättre körkänsla på hårt underlag när man lutar.
      Den är en single ply och halvclippad vilket gör den några kilo lättare.

      Comment


        #4
        Bygget på vår nästa Bergshästkonstruktion GEN 3 står inte still.
        Vi jobbar för fullt med att slutföra designen och alla ritningar.
        Detta för att kunna beställa utskärning av alla detaljer.
        Den enda svetsning som fordras kommer bli armen i boggien. Resten kommer bultas ihop som ett jättelikt meckano av utskurna detaljer.
        Tror detta kommer förenkla och snabba på byggandet.

        Här en bild på den planerade länkagegeometrin för MTB-dämparen. Länkaget kommer ge ett utväxlingsförhållande på 1:1,8 vilket vi tror är tillräckligt för att minska belastningen på den lilla dämparen. Ger drygt 12 graders vinkelförändring på bandkittet vilket innebär nästan 290 mm extra fjädringsväg om man mäter vid den bakre boggieinfästningen.

        Comment


          #5
          Nu börjar vi nästan bli klara med alla ritningarna till GEN 3:an.
          Bara kvar att detaljgranska så allt blir rätt. Sedan kan vi beställa utskärning av alla detaljer. Tog lite tid att få alla geometrier på plats. Dessutom dubbelkolla att inte få några kollisioner på hojen såsom ljuddämpare m.m.
          Vi hade först tänkt oss 12 graders svingrörelse men insåg att länkagets utväxlingsförhållande blev i det fallet 1,6:1. Detta tror vi är aningen för lite för en så liten dämpare som denna. Vi valde utväxlingsförhållandet på 2:1 på länkaget vilket landade i 7,8 graders rörelse av banddelen vid 55 mm slaglängd på mountainbikedämparen. Dämparen har egentligen 63 mm slaglängd men vi vill lämna lite säkerhetsmarginal.
          Att svingrörelsen blev mindre än planerat ska knappast ha någon betydelse. Huvudsakliga fjädringen är ju i boggien och den extra dämparen ska främst jobba när extra fjädring önskas.

          Comment


            #6
            Jag skriver inte så ofta men jag följer bygget med intresse, älskar såna här "tekniktunga" byggtrådar.

            Tack för att du tar dig tid att skriva här.
            Har du spik?

            Comment


              #7
              Håller med KJD, dj-ligt intressant tråd!!!! Kul att du lägger upp så mycket bilder o txt.

              Comment


                #8
                Påbörjat svarvandet av drivaxeln till GEN3:an.
                Den är denna gång inte stål utan aluminium.
                Eftersom krysskil känns tveksamt på en aluminumaxel kommer vi välja flänsmonterade drev.
                Aluminiumkvalitén är 7075.



                Har skaffat en bättre svarv.
                Förra svarven funkade okej men kändes klen.
                Den nya är betydligt kraftigare. Väger 2,5 ton.
                Nya drivaxeln utgår från en 60 mm aluminumrundstång.
                Förra svarven hade 38 mm genomgång.
                Den nya har 80 mm genomgång vilket förenkar uppspänningen.
                Känns riktigt stabil och gedigen.

                Comment


                  #9
                  Drivaxeln klar. Bara kvar att borra och gänga skruvhål till det flänsmonterade drevet.

                  Fräste sexkantdelen med hjälp av rundmatningsbord och stöddocka.


                  En hel del material har svarvats bort om man jämför med utgångsmaterialet.

                  Comment


                    #10
                    Snittsigt! Tänk om man inte bara kunde skruva utan även kunde tillverka. Tänk vad världen skulle få se elände då. Du behöver ingen lärling under 20-30 års tid?;)

                    Man kanske skulle jag tag i en mindre svarv nu när man har fått bygglov på 80 kvm garage.

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by roberts View Post
                      Snittsigt! Tänk om man inte bara kunde skruva utan även kunde tillverka. Tänk vad världen skulle få se elände då. Du behöver ingen lärling under 20-30 års tid?;)

                      Man kanske skulle jag tag i en mindre svarv nu när man har fått bygglov på 80 kvm garage.


                      Du kan skola om dig å börja jobba på verkstad.... ;)

                      Comment


                        #12
                        Provmonterar lagerhusen på aluminiumdrivaxeln.


                        Comment


                          #13
                          Imponerande. Klart intressant läsning! Mer bilder!
                          Slide in - Burn out

                          Comment


                            #14
                            Boggieskenorna till GEN3. Vi kommer denna gång köra med en direktinfästning utan glidfuktion i den bakre infästningen. Vi såg i vår pajalacad att man klarar mattspänningen med kort matta.

                            Fasar kanterna mest för utseendets skull.

                            Comment


                              #15
                              Har fått hem dämparen till länkaget..
                              Vi har valt en av de kraftigaste Mtbdownhilldämparen vi lyckats hitta.

                              Dämparen har en låsfuntion. Vi tror att en låst dämpare ger bättre lössnöegensksper och en olåst bättre på led.
                              Detta reglage kommer monteras på styret som manövrerar låsfunktionen på dämparen.

                              Comment

                              Working...
                              X