Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trögväxlad ktm 200 -09. Renovering?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Trögväxlad ktm 200 -09. Renovering?

Hej alla hjälpsamma själar.
    Har en 09 200 med ca115 timmar på mätarn. Välellådan funkar bra men känns lite odistinkt.Inte den där härliga mekaniska känslan som fanns tidigare Vad jag vet är vxllådan orörd. Cykeln hade 95 timmar på mätaren när jag köpte den.
    Har alltid kört Motulolja i denna cykeln utan problem , liksom flera ktm 2-taktare i mitt endurogäng.
    (Inga oljediskussioner tack)
    Vad tror ni det kan bero på? Något som brukar slitas?

Kör gamla reklusen på denna cykeln åxå.
    Pertan

fasnar den på växlarna, allså motstånd då du ska få den till en ny växel?
    troligen märken i växel väljaren om det är det, den är i aluminium och när pinnarna till växelgafflarna ligger och vibrerar i den så blir det gropar som gör att växlarna blir sega, lösning 1 är att polera bort groparna med lite ventilslip pasta och en dremel (har gjort det själv med bra resultat), lösning 2 är att köpa en ny som kostar 1000kr.
    bra att veta att på husaberg så har de rullar på pinnarna så man inte får detta problemet, varför man inte har gjort detta på ktm kan man undra.
    Det som inte dödar det härdar :)

Comment

Hej!
      Ja precis så känns det. Får gärna i friläge mellan växling 1'an till 2'an också. (Förutom mär man stannar & VILL hitta friläge)
      Ok matmor tack för hjälpen, ska kolla sprängskiss nu!
      Pertan

Originally posted by matmor View Post
      troligen märken i växel väljaren om det är det, den är i aluminium och när pinnarna till växelgafflarna ligger och vibrerar i den så blir det gropar som gör att växlarna blir sega, lösning 1 är att polera bort groparna med lite ventilslip pasta och en dremel (har gjort det själv med bra resultat), lösning 2 är att köpa en ny som kostar 1000kr.
      bra att veta att på husaberg så har de rullar på pinnarna så man inte får detta problemet, varför man inte har gjort detta på ktm kan man undra.
      Last edited by pertan; 01-19-2013, 10:24 AM.

Comment

Är det shifting drum , nr 12 som du syftar på?

Pertan

Originally posted by matmor View Post

Comment

Min var lite konstig på växlarna, så då kollade jag kopplingskorgen och i den var det hack så då tog jag och filade ner så det inte blev några hack och efter det är den som ny. :)
          Det var hack där lamellbitarna sticker upp, lite krånligt att förklara.

Nr. 28 (överkryssad) http://www.karlstrommotor.se/sv/rese...g=MOTOR&g=1467

Comment

Ok tack Alex får kolla kopplingskorgen först då!!
            Pertan

Comment

japp det är 12an i sprängskisen, koplings korgen blir väll att den blir konstig att koppla ur, aja båda två är i aluminium vilket är som gjort för att det ska bli skador på.
              om du ska fixa växel väljaren så får du klyva hela motorn vilket inte är så skoj.

Comment

Nä precis, är väl inte sådär toksugen att knäcka motorn, men a man's gotta do what a man's gotta do & nån gång ska ju vara den första osv,,,

Tackar för responsen!
                Pertan

Comment

kommer ju bara bli värre och värre om det är växel väljaren så de är som du säger, bara att riva isär och kolla upp det och fixa det.

Comment

Working...
                  X