Announcement

Collapse
No announcement yet.

- Projekt Grisracern - Kx250cc 1994

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    - Projekt Grisracern - Kx250cc 1994

    Tjena alla ni kunniga därute, nu får ni hjälpa en halt med sin. Jag är ny på forumet och så även inom ämnet cross/Enduro. Jag är grön i dubbel bemärkelse och sedan Grisen är en gammal Kx250cc 1990 så får ni gärna bläddra uppe i arkivet om tips. Varning här kommer även dyka upp flera "dumma frågor" men jag hoppas att ni har överseende med det ;)

    Målet är en grusracer som går bra och som jag kan motionsåka på.

    Status just nu: Demontering!

    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355986431.750745.jpg
Views:	1
Size:	84.1 KB
ID:	870059
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355986490.494931.jpg
Views:	1
Size:	94.6 KB
ID:	870060
    Last edited by Rookie2013; 04-02-2013, 10:58 PM.

    #2
    Jag hakar på direkt eftersom jag stött på problem ;(
    När jag köpte grisen i förra veckan hoppade kicken ur emellanåt vilket jag nu försöker åtgärda. Någon här på forumet som kan utröna vad det beror på?
    Jag tömde den på olja för att se hur kuggen mår och enligt mig ser de på axeln bra ut men kugget den ligger an mot verkar sitta lite löst.

    Kickaxeln - Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355986831.229428.jpg
Views:	2
Size:	60.5 KB
ID:	837113

    När jag kikar närmare på själva axeln anar jag en styrning/hål på dess topp o vetter in mot motorn och i kåpan ett spår, saknas det något här måntro som gör att den hoppar ur spår?

    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355986991.008610.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	837114
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355987020.699032.jpg
Views:	2
Size:	74.4 KB
ID:	837115

    Sedan ytterliggare en dum fråga, hur får jag bort bulten som håller kopplingskorgen, håller på o bli vansinnig här?
    Hittar ingen låsbricka eller något som jag kan hålla emot med.

    Nästa fråga: Hur får jag bort styrstolpen/den som fäster ram o gaffel, tänkte lacka om ramen till originalfärgen istället för den saggiga vita som nu sitter på. Toppbulten under styret var ju lätt men sen då? Hur gör jag sedan?

    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355987330.276332.jpg
Views:	1
Size:	70.3 KB
ID:	837116
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355987352.981671.jpg
Views:	1
Size:	86.4 KB
ID:	837117
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355987390.824572.jpg
Views:	2
Size:	78.2 KB
ID:	837118

    Tack på förhand!
    Last edited by Rookie2013; 02-25-2013, 05:42 AM.

    Comment


      #3
      Börja med att beställa en sån här: http://www.repairmanual.com/online/o...99924-1168-04/
      Lossa sedan bultarna som håller fast gaffelbenen i kronorna..

      / Tommi
      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

      Comment


        #4
        Här sitter felet till att kicken kuggar. Du får slipa till kuggen så dom greppar bättre i varannClick image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355986991_0086101.jpg
Views:	1
Size:	86.8 KB
ID:	837119

        Comment


          #5
          Nu är min engelska mer än halt och ytterliggare en anledning till varför jag vänder mig till forumet och er expertis, den tekniska engelskan är noll.

          Någon fler som kan bidra med något i frågan?

          Comment


            #6
            Slipa ner, hur?

            Comment


              #7
              Ta isär kugget så ser du

              Comment


                #8
                Ok, plockar isär kugget! Lägger upp bilder löpande..

                Viktigt att tilägga är, när jag kickade förut så bet den inte alls, kändes som inget fanns där. Drog man lite i axeln utåt så bet den. Alltså kuggade den inte över utan snarare missade...

                Comment


                  #9
                  Satt det ingen fjäder längst ut på axeln när du tog av kåpan?

                  Comment


                    #10
                    Nix, ska det sitta en fjäder där?

                    Comment


                      #11
                      Denna satt ju där!

                      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1355998967.488124.jpg
Views:	2
Size:	60.5 KB
ID:	837120

                      Men ingen annan fjäder!

                      Comment


                        #12
                        Ser på bilderna att du har fjädern som ska trycka ihop kuggen så inget saknas. Sen när man kickar en gammal hoj med slitna kickdrev är det viktigt att man verkligen ser till att dom kuggat i riktigt innan man trycker till. Jag gjorde så här. Tryck ner kicken lätt en liten bit. Släpp upp den sakta så hör du när den kuggar i riktigt.

                        Comment


                          #13
                          Ok, givet men samtidigt missade den gravt tidigare. Kör man fast i en lergrop vill man ju kunna kicka som folk, skjuta igång den orkar man knappast. Då är ett nackskott bättre;)
                          Ramen ska blästras imorgon och har nu bytt samtliga packningar i länkage/sving så jag ska klura lite till. När jag tittar närmare på kickaxeln så saknas det en bricka mellan den lilla fjädern och själva kuggen som klickar. Kan ju vara så att fjädern fastnar i axeln och drar ur den på tillbakavägen(det finns ju en stoppklack längst in). För sitter inte axeln i helt då får inte kugget något att greppa tag i.

                          To be continued....imorgon

                          Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1356014232.937432.jpg
Views:	2
Size:	74.4 KB
ID:	837121 - klacken till höger som låser axeln.

                          Strippad;)

                          Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1356014297.062539.jpg
Views:	1
Size:	64.5 KB
ID:	837122

                          Tack för hjälpen med framgaffeln!
                          Last edited by Rookie2013; 12-23-2012, 01:09 PM.

                          Comment


                            #14
                            Matnyttigt här: http://forum.soe.se/showthread.php?3...ighlight=KX250 ?
                            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                            Comment


                              #15
                              ;) - Känns som om vi är fler som köpt Japanska kvalité. Tackar Matsson!

                              Comment

                              Working...
                              X