Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt KTM 500 EXC Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Projekt KTM 500 EXC Turbo

    Har tidigare varit här och frågat om lite detaljer inför mitt projekt att turbomata min KTM 500:a

    Varför turbo kan man ju fråga sig?
    Kör med min hoj en hel del på vintern med min egenhändigt byggda kopia av Timbersled Mountain horse. Band går tungt och den så pigga 500:an skulle gärna behöva mer kraft.
    Givetvis kommer många fråga sig om hållbarheten efter så stor effektökning.
    Någon måste ju vara först att prova, eller hur?


    Lägger upp lite bilder på projektet såhär långt. I slutet ser ni resultatet av bromsbänkskörningen när allt var mappat och klart

    Resultatet blev över förväntan. Landande på 96,86 hk vid 0,7 bar jämfört med standard 55,6 hk, bakhjulshästar alltså.

    Lägger upp lite bilder från projektet.

    Kör på bakmonterad turbo. Enklast eftersom avgaskrök inte behöver modofieras. Allt kommer att ersätta originalljuddämparen. Dessutom utjämnar en lång krök de avgaspulser som är negativt vid turboladdning av encylindriga motorer.



    Man måste lösa smörjningen av turbon. Löste detta genom att beställa ett oljefilterlock från en KTM 690. Tyvärr passade inte filtret från 690:n utan fick borra hål i filtret, flytta över packningen. Är inte riktigt nöjd med locket eftersom banjoanslutningen kommer precis mot ena bulten till motorn. Ska skissa på nya lösningar.


    När det var monterat kontrollmätte jag oljetrycket. Drygt 3 bar vilket innebär att tyrbon får bra smörjning. Mitsubichi har en rekommendation på minst 2,6 bar om jag minns rätt.



    Största jobbet var att utforma plenumet. Försöker att utjyttja utrymmet till max. Började med att bygga en modell i trä för att sedan tillverka ett i 2 mm aluminiumplåt. Gjorde ett uttag för stötdämparen ävern om jag inte kommer att använda den med bandkittet monterat. Bromsning går nämligen bara att göra på rullande landsväg


    Plenumets volym landade på gissningsvis 4-5 liter. På den triangelformade delen ska BOV-ventilen monterad, även kallad dumpventil.


    Kommer att köra med piggyback bränsleinsprutning, alltså samma typ spå på Tnytron. En extra EFI-box styrd av laddtryck kommer att genom en extra spridare i plenumet leverera extra bränsle. Kommer alltså inte att röra originalsprutet. Kör med Bosch blåa spridare. Spridarhylsan svetsas på ett rör som mynnar utanför plenumet.


    Här ser ni bränsleröret. Extra EFI-boxen kopplas förstås till spridaren



    Här ser ni spridarhylsan som mynnar precis vid insugstratten i plenumet



    Eftersom effekten kommer att nära fördubblas måste kopplingstrycket dubbleras. På KTM 500:an sitter tallriksfjäder. Beställde ytterligare en och la denovanpå. Fick montera 1,5 mm spacerbrickor för att komplencera den tjockare tallriksfjädern



    Svarvade en förlängningshylsa på oljepåfyllningslocket. I sidan av denna kommer oljereturen från turbon att anslutas.



    Här ser ni oljeledningen från oljefiltret till turbon.



    Lindade avgasband runt hela avgasröret. Förhoppningsvis kommer man slippa elda upp byxsbenet mot röret. Tror dessutom att men får lite mer effekt och respons på turbon.



    Inte vacker hållare av den provisoriska intercoolern. Blir att montera en mindre när bandsatsen åker på.



    Bromsning hos MCXpress.
    Resultatet var lovande redan från början. Dryga 84 hk vid blygsamma 0,55 bar.
    Erik kollar på lambdamätaren för att sedan få till rätt mappning.



    Så var vi klara med bromsningen. Kan säga att resultatet var över förväntan! Satte nästan på pricken den teoretiska effekten. Det betyder att grejerna lirar ihop mycket bra. 96,86 bakhjulshästar vid 0,7 bar. Jag tror inte jag kommer att köra med detta laddtryck utan det blir nog snarare 0,6 bar. Tyvärr är fjädern i wastegateklockan för styv att den inte går att släppa mer. Dessutom är avgasporten till wastegaten för liten och kan inte släppa ut tillräckligt för att begränsa trycket. Är förmodligen de kraftiga avgaspulserna som orsakar detta. Ska slipa upp hålet 2-3 mm så ska det nog vara ordnat. Nu blir det att försöka anpassa kåpor och infästningar så det liknar något. Möjligen kommer tryckröret krocka med rörramen men det ska nog gå att ommodifiera.


    Last edited by Håkke_B; 11-28-2012, 04:47 PM.

    #2
    Jävligt fräckt.... Kan ju undra om man behöver all den effekten, men kul grej iaf... Någon ska ju göra de då...

    Comment


      #3
      Grymt bygge! :D

      Comment


        #4
        Det här är kul läsning, mer sånt!!! Hoppas man får se lite filmer med bygget i action...
        Gilbert

        Honda
        CRF250-RX

        Comment


          #5
          Fint, blev ju en enkel och bra lösning på kopplingen som tur var!

          Den här vill jag se en högupplöst video på, när den förnedrar en massa skotrar i kritvit pudersnö...

          Comment


            #6
            Dj-ligt ballt!!!! Ser fram emot rapport från testkörning, både med hjul och band

            Comment


              #7
              Har byggt turbokittet enbart för vinteråkning. Plenum, intercooler och det mesta är ivägen när bakhjulet fjädrar ihop.
              Däremot funkar det bra med bandet efterssom den monteras stumt i hojen. Fjädringen har man i skoterboggin.

              Comment


                #8
                fyfan va helrätt!
                Även den starkaste måste ta i när han skiter
                "it's not about riding a fast bike, it's about riding a bike fast"

                Comment


                  #9
                  Coolt!!!!

                  Ge oss video med ljud asap!
                  Slide in - Burn out

                  Comment


                    #10
                    cooolt...!
                    långsving o skovelhjul för hillclimb sommartid ;)

                    Comment


                      #11
                      Wow, kul projekt! jag är ju 2-taktsnörd då, men sånt här gillar vi:=)! grattis till fina effektsiffror! Hoppas maskineriet hänger ihop bra nu också:=). 6Nm mer än min CR500:a:=).
                      Last edited by JohnnyMannen; 11-28-2012, 07:33 PM.

                      Comment


                        #12
                        Jag gratulerar även i detta forum till ett enastående bra jobb till både bandsatsen och turbobygget!!

                        Jag hoppas forumsläsarna fattar hur hur bra turbobygget funkar. Det tog mig 2 år att få lika bra/fint och effektfullt register som ditt.

                        Effekten vs turbotrycket är svinbra och speciellt på en enstånka. Många har turbomatat stånkor med värdelösa resultat typ 1 bars tryck och 10% högre effekt i värdelöst register.

                        Men ditt register funkar skitbra även till hjulåka asfalt som isåka

                        Comment


                          #13
                          Tack för all positiv feedback!
                          Är lika taggad som er att se den in action.
                          Tyvärr har jag ingen film att tala om vid bromsbänkkörningen.
                          Var själv imponerad över hur fint den gick. Inget smällande eller misständningar. Bara ett svagt vinande ljud där man hör hur motorn viner upp i varvtal.
                          Kanske lite besviken att man knappt hör turboljudet men pysandet gör sig påmind då man släpper på gasen.
                          Har börjat jobbet med att anpassa kåporna och plasten där luftburken satt. Räknar med att få kapa bort det mesta eftersom plenumet tar upp all plats.
                          Vill att den ska se ut så original som möjligt.
                          För er som vill se den med hjul och turbo kommer att bli besviken. Turbobygget är bara till för när jag kör med band. Det är inte konstruerat för att ha bakhjulet på plats. För den som vill bygga ett kitt tror jag säkert det skulle gå.


                          Har själv en 270 hästars turboskoter men jag tycker faktiskt att cross med bandsats slår det mesta i många lägen.
                          Vill ni själva bygga er ett kitt finns det en byggtråd i snowmobile.se forums projektplats. Kallar det för "Projekt snowbike Bergshästen". Har även ritningar för bl.a. laserskärning av sidorna till tunneln.

                          För er som vill se mig köra med bandkittet får ni hålla tillgodo med en enkel hjälmkamerafilm från i påskas.
                          Ingen höjdarproduktion men ni ser hur bra det går att köra i terrängen.
                          Min förra hoj var en -07 YZF450, dock utan turbo.
                          http://youtu.be/1rz_r10aaGQ
                          (Lyckas inte få filmen inbäddad på detta forum så ni får klicka på länken för att öppna i nytt fönster)
                          Last edited by Håkke_B; 11-28-2012, 09:08 PM.

                          Comment


                            #14
                            Kanske man skulle bygga sig en till nästa vinter och slänga ha på en större hoj, har ju tillgång till det mesta inom verkstadsutrustning. :D
                            Ser riktigt roligt ut!

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Håkke_B View Post
                              Tack för all positiv feedback!
                              Ifall du har planer att åka till Kvikkjokk med det där monstret, hojta till :)

                              Comment

                              Working...
                              X