Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 200 exc, Kopplar inte ur.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

KTM 200 exc, Kopplar inte ur.

Hojen kopplar inte ur ordentligt, KTM 2t med hydraulisk koppling.
    Den kopplar ur tillräckligt mycket för att kunna lägga i en växel och stå still med motorn igång. Men man kan inte lägga i växel och knuffa hojen med motorn avstängd.
    Jag har luftat kopplingen genom att trycka olja nedifrån och upp med en spruta.
    Det löste inte problemet.
    Har även bytt olja i växellådan i kväll. Till 15-50W enl instruktionsboken, (Castrol).
    Vet att det kan vara vanskligt att få bort ev. luft i den hydrauliska kopplingen.
    Vad kan det annars vara för problem? Taskiga mellanskivor i kopplingen?
    Har inte någon direkt erfarenhet av att meka hoj så jag är tacksam för tips.

mvh Per
    Bättre lyss till den kolv som sprack än att aldrig ha startat en båge.

Ofta är det ju luft precis som du säger men det finns även några andra klassiker: Utslitna lameller, skeva mellanskivor, hack i kopplingskorgen är väl det vanligaste. Börja med att kolla skivorna, mät upp dem och jämför med vad det står i boken att de ska vara.

Comment

Precis som muster så gissar jag på skeva stålskivor eller utsliten kopplingskorg. Hade en 200 som betedde sig som du beskriver din, och korgen var helt kass på den (typ som bilden). Köpte en Barnett korg med rostfritt stål i fingrarna som går att byta ut om dom någonsin blir utslitna, och kopplingen blev som en dröm. Fick ett sjukt mjukt ingrepp. Rekommenderas! (billigare än original var det oxå...)

Click image for larger version

Name:	141_0711_03_z+pro_secrets_clutch_inspection+clutch_basket_ears.jpg
Views:	1
Size:	28.0 KB
ID:	836760

Comment

Ok, tack för tipsen. Jag ska testa och lufta en gång till. Hjälper inte det så plockar jag isär kopplingen och mäter och kollar upp allt.
        mvh Per
        Bättre lyss till den kolv som sprack än att aldrig ha startat en båge.

Comment

jag hade det problemet på min 250sx, korgen va för hårt åtdragen av han som hade cykeln innan.. den satt som berget. testa det!

Comment

Plocka isär kopplingen.
            Torka av lamellerma och skivorna.
            Slipa av eventuella kanter på kopplingskorgen
            Skruva ihop skiten och testa , den funkar nog fint...

(Kolla även lamellerma och skivorna att de ser bra ut)
            Last edited by Randonörd; 11-06-2012, 09:47 PM.

Comment

Originally posted by Phastie View Post
              Köpte en Barnett korg med rostfritt stål i fingrarna som går att byta ut om dom någonsin blir utslitna, och kopplingen blev som en dröm. Fick ett sjukt mjukt ingrepp. Rekommenderas! (billigare än original var det oxå...)

[ATTACH=CONFIG]68130[/ATTACH]
              Phastie, vart fick du tag i Barnett-korgen?

Jag vet inte hur illa det ska vara för att anses vara utslitet men jag tog isär och kollade min, det syns märken, de känns knappt men ändå. Jag har nyligen bytt hela lamellpaketet för att kopplingen knappt kopplade ur på slutet. Med nytt lamellpaket vart det faktiskt knappt bättre. De gamla lamellerna hade gått nästan 100 timmar så det kändes ju som att det var orsaken, men tydligen inte bara. Jag kollade och hydrauliken klämmer isär lamellerna flera milimeter så luft i hydrauliken torde vara uteslutet va?

Comment

PÅ INTERNET!!1!

Nädå, bara för att det är du Fegge så grävde jag upp link och allt! Fast det är ju till en 300 xc -10, men jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda till Husan...men bäst att kolla upp själv. Extrapris var det oxå!

Det man åker på att göra är ju att borra bort nitarna från den gamla korgen så man kan flytta över drevet för primärdrivningen till den nya korgen. Oxå en bra ide är att byta ryckutjämnarna som sitter där bakom samtidigt (fanns oxå hos oemcycle men det var inte barnett som gjorde dom...del 26 här http://www.ktmshop.se/index.php?part...5&c=C125483210).
                Lyfter hydrauliken tryckplattan så funkar ju den biten. Om det är "bitmärken" i korgen så kommer lamellerna ligga kvar på samma ställe eftersom märkena i korgen hindrar dom från att gå upp mot tryckplattan, precis som att man slirar på kopplingen fast tryckplattan är mycket högre. Samma effekt när stålskivorna är skeva.
                Men om märkena knappt känns så borde det funka bra - en nödlösning är ju annars att fila bort topparna på korgen så att lamellerna kan vandra fritt.
                Last edited by Phastie; 11-08-2012, 03:31 PM.

Comment

PÅ INTERNET!!1!

Nädå, bara för att det är du Fegge så grävde jag upp link och allt! Fast det är ju till en 300 xc -10, men jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda till Husan...men bäst att kolla upp själv. Extrapris var det oxå!

Det man åker på att göra är ju att borra bort nitarna från den gamla korgen så man kan flytta över drevet för primärdrivningen till den nya korgen. Oxå en bra ide är att byta ryckutjämnarna som sitter där bakom samtidigt (fanns oxå hos oemcycle men det var inte barnett som gjorde dom...del 26 här http://www.ktmshop.se/index.php?part...5&c=C125483210).
                  Lyfter hydrauliken tryckplattan så funkar ju den biten. Om det är "bitmärken" i korgen så kommer lamellerna ligga kvar på samma ställe eftersom märkena i korgen hindrar dom från att gå upp mot tryckplattan, precis som att man slirar på kopplingen fast tryckplattan är mycket högre. Samma effekt när stålskivorna är skeva.
                  Men om märkena knappt känns så borde det funka bra - en nödlösning är ju annars att fila bort topparna på korgen så att lamellerna kan vandra fritt.
                  Thanx man! :)

Jag vet ju inte om det är korgen än men man måste ju vara snabb att agera om så är fallet. Jag tycker det är konstigt hursomhelst. Var din korg kraftigt naggad? skulle jag gissa så har jag jack i storleksordningen nån 10-dels millimeter, men det kanske räcker?

Comment

Ja min korg var sopslut, ungefär som bilden som jag la upp.

Men om du bytte hela lamellpaketet (stålskivorna oxå) så är det ju inte så mycket annat som kan vara fel. Kraften gå ju fortfarande igenom kopplingen fast du lyfter tryckplattan
                    Andra fel som jag kan tänka mig är att en fjäder är av så att tryckplattan lyfter snett, att nållagret är skuret eller att M18 muttern klämmer åt kopplingskorgen men nu är det långt ner på listan över troliga orsaker...kanske fel olja...
                    Ta ur lameller och stålskivor och kolla om korgen snurrar fritt och inte drar med sig ingående axel.

Comment

Ta ur lameller och stålskivor och kolla om korgen snurrar fritt och inte drar med sig ingående axel.
                      Hmm, där kanske vi har nåt, nu tog jag inte ur varenda lamell, det satt en eller två kvar och då tyckte jag korgen roterade trögt. Eller det kanske det går sålänge nån lamell är kvar?

Comment

Klibbiga skivor med kall olja är ju inte direkt såphalt...men det är ju ett snabbt jobb att plocka bort hela paketet och kolla att det verkligen står rätt till.

Comment

Working...
                        X