Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högra styre till XR

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Högra styre till XR

Jag vill ha ett högra styre på min XR400 . Några smarta tips?
    KTM 450 EXC
    Honda NX650 Dominator
    Yamaha FJ1100
    Aprilia SR125

Gör enligt meksidan
    Eller köp en höjning för 200:- på Forsells motor eller dylik firma!
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Ah! Meksidan...

Det verkar ju rätt lätt. Thanks.
      KTM 450 EXC
      Honda NX650 Dominator
      Yamaha FJ1100
      Aprilia SR125

Comment

lättast är väl att köpa(eller ta några som ligger o skräpar) 2 överfall till styret och lägga dom upponer(felstavat) på så vis så har du höjt styret ca 2cm.
        Bäst i test!

Comment

Jag fortsätter själv med en fråga då jag just varit och provkört en XR400:a 99:a.

Är det någon som är runt 185 som har fått till ståendes körställning på den här hojen?
          Jag upplevde två svåra problem.

1. Som nämnts tidigare i tråden är styret alldeles för lågt (otroligt lågt jämför med min 250exc men även mot DRZ:orna jag just provkört).
          Själva höjden avhjälps ju relativt enkelt med vanlig höjare(fast väldigt hög) -som redan nämnts tidigare i tråden.

2. Styret sitt ju även väldigt nära knäna när man står, man får en väldigt skarp vinkel nedåt med armarna.
          Att det vid stående körställning blir så konstig vinkel gör ju att hela hojen känns vinglig, man måste ju nästan ha armarna mellan eller utanför benen.

Är det någon som har lyckas flytta fram styret såpass långt att det blivit "stabilt" och hur mycket i så fall?
          Risken är väll att det bli vingligt om man höjer och flyttar fram för mycket också.
          Det kändes som att geometrin var alldelse för dålig för att det ens skulle fungera.

Hur har ni som kört enduro med den gjort, vad är era erfarenheter?

(sedan en bonusfråga också, räcker det med tjockare olja i gaffeln och dämpare för att få lite stuns i stötdämpningen -eller krävs det omshimsning?)
          Kör "nån jävla moppegrej"! lol
          (™Geggamoja)
          http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Kan inte påstå att jag varken är lång (168 cm) eller på något sätt erfaren endurokille, men jag har rockets gamla XR400 med upp-och-fram flyttat styre.

Utan att mäta här och nu uppskattar jag att det är ca 2-2,5 cm upp och kanske 2 cm framåt.
            Mig passar det perfekt, stående körning så är cykeln stadig nog att man kan vara avslappnad men ändå känslig nog att styra med bara fötterna.

Däremot känns det som att jag skulle ha styret i knäskålarna om det inte var upp-och-fram. Det trots att jag är såpass kort.

Fjädring har jag inte petat på överhuvud taget, men jag vet att det finns massor av info på thumpertalk om XR400, där pekar dom flesta på att gaffeln är lite väl blek för tuffare körning.

Lite ot, men underbar motorkaraktär, min rullar utan plugg i slutröret och extra hål i luftburken (vet inget om bestyckningen) och den drar starkt från botten och har ett skapligt morr när det börjar varva.
            /Danne
            Version 1.3 med SR 400

Comment

Tjaba. Jag har nyss höjt styret med styrhöjjare (5cm) Det du måste göra är att dra om gaskablarna. Dom går ju på vänster sida om ramen original. Dra om dom så dom kommer på höger sida. Annars blir dom för korta :)
              Gas te he ras!
              Honda xr 400 -99

Comment

Sådana hära vore ju kanon:
                Lifetime Warranty Made in the USA 2" (51mm) Center-to-Center Rise Pivots Backward/Forward based on Rider Preference 7/8" Stem (22mm) Accepts 7/8" Handlebar (22mm) These risers will mount on virtually any machine that has a solid 7/8" tubular handlebar and open mounting area. NOT APPROVED for use on bikes with clip-on s

Comment

Working...
                X