Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ryckig gång Aprilia Pegaso

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ryckig gång Aprilia Pegaso

Har problem med min Pegaso650-00. Den går och rycker lite vid flytkörning runt 3000rpm, har kollat ventilspel/tömt tanken och fyllt på ny bensin/bytt stift och dränerat förgasarna. Så fort man accelererar så går den som en klocka. Ngn som har bra tips???

Det är jättevanligt. 1. Fixa cdi resistorn. 2. Rengör lågfartskretsen med tryckluft
    Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Samma problem...

Jag har också en Aprilia Pegaso 650, en -96:a. Den beter sig likadant som din, mattej - ryckig gång på mellan 3000 och 4000 varv, känns som att den motarbetar sig själv liksom. Jag har gjort rent förgasarna med olika medel, bytt tändstift, etc, men det blir ingen som helst skillnad.
      borsiin, när du skriver "Fixa cdi resistorn", menar du då byta cdi-boxen, eller vad? Kan man felsöka en sådan pryl, och reparera den på nåt vis?

//Mirre

Comment

Nej din CDI är hel men pga avgaskrav så ändras förtändningen vid dessa varvtal på cruiselast. Detta ger ryckig gång. Detta ordnas genom att man stoppar i en resistor mellan två kablar som ändrar tändkurvan. Denna plugg följde med cykeln när den var ny men många slängde den. Går då att ersätta med hembygge. Vilka kablar och motståndets storlek har jag inte i huvudet men googla pegaso resistor mod eller något.

Sen mår nästan alla pegaso bra av att öppna bränsleskruvarna ett halvt varv.

Comment

Originally posted by borsiin View Post
          Nej din CDI är hel men pga avgaskrav så ändras förtändningen vid dessa varvtal på cruiselast. Detta ger ryckig gång. Detta ordnas genom att man stoppar i en resistor mellan två kablar som ändrar tändkurvan. Denna plugg följde med cykeln när den var ny men många slängde den. Går då att ersätta med hembygge. Vilka kablar och motståndets storlek har jag inte i huvudet men googla pegaso resistor mod eller något.

Sen mår nästan alla pegaso bra av att öppna bränsleskruvarna ett halvt varv.
          Jag blir nästan gråtfärdig av lycka - äntligen något användbart att gå på! Som jag har letat... Och nu har jag dessutom hittat det som heter "Spark advance resistance" vilken som original är på 4,7K Ohm men även finns i 10K Ohm (och kallas "power"...) Många Peg-ägare vittnar på nätet om att byta till denna gör underverk och den kan köpas t.ex. här:
          http://parts.ducatisanantonio.com/p/...AP8124206.html
          vilket jag ska göra.
          Här finns en bra/rimlig förklaring till historien bakom eländet också:
          http://www.apriliaforum.com/forums/s...-(Pegaso-2001-) - börja gärna på inlägg #13

Nu ska här testas! TACK så länge, borsiin, för informationen!!!

Comment

Borsiin: SOE at its finest.
            Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
            950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Tack för svaren: Nu ska det beställas motstånd :)

Comment

10 kOhm motstånd monterat - hojen som pånyttfödd! *jippi!*
                TACK!!!

Comment

Tänk så mycket pengar och tid du sparade på att slippa lämna in till verkstäder som ändå inte kan....

Donera en slant via länken i min signatur.

Comment

Originally posted by borsiin View Post
                    Donera en slant via länken i min signatur.
                    Gjort!

Comment

Har precis köpt min första Aprilia Pegaso, och upplever samma problem som övriga, ryckig gång vid ca 3000 varv.
                      Måste ju självklart testa detta med CDI resistorn, men jag har svårt att hitta exakt vart den sitter, om min nu över huvudtaget har någon!
                      Är det någon som kan hjälpa till med en lite mer utförlig beskrivning på detta, om vart man hittar den och hur den ska monteras.

Tack på förhand !

Comment

Originally posted by Quildrian View Post
                        Har precis köpt min första Aprilia Pegaso, och upplever samma problem som övriga, ryckig gång vid ca 3000 varv.
                        Måste ju självklart testa detta med CDI resistorn, men jag har svårt att hitta exakt vart den sitter, om min nu över huvudtaget har någon!
                        Är det någon som kan hjälpa till med en lite mer utförlig beskrivning på detta, om vart man hittar den och hur den ska monteras.

Tack på förhand !
                        Plocka av sadeln och vänster sidokåpa så sitter den där.

Comment

Bytt CDI resistorn till 10kohm, med tyvärr så går den lika dant som tidigare :(
                          Vid gaspådrag så tycker hela cykeln, och swingarmen liksom hoppar upp och ner, precis som att fjädringen skulle vara kass, vilken den inte är!!

Tacksom för hjälp kring detta!

Comment

Originally posted by Quildrian View Post
                            Bytt CDI resistorn till 10kohm, med tyvärr så går den lika dant som tidigare :(
                            Vid gaspådrag så tycker hela cykeln, och swingarmen liksom hoppar upp och ner, precis som att fjädringen skulle vara kass, vilken den inte är!!

Tacksom för hjälp kring detta!
                            Då är det dags för förgasarrengöring.

Comment

Nybliven ägare av en pegaso cube 650 89a.
                              Rycker vid flytgas . Rivit förgasarna och ultraljudstvättat. Köpt nytt motstånd....
                              Inget hjälper. NÅGOT besviken efter allt jobb med den....
                              Någon ?
                              Lättstartad och inga knallar eller nått som andra haft med dessa maskiner...

Comment

Working...
                              X