Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventilspelstråden - den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Janko View Post
    Helt 100% säker på att spelet har minskat efterhand på min VinkelHusa och även på min Husa650.Vippan och kammen slits inte i samma takt som ventilen slår "sönder" sätet med följd att ventilen kryper sakta uppåt och spelet minskar.Inte helt ovanligt att man hör talas om hojar som det har slarvats med och plötsligt har 0 spel.
    Jag hoppas att det är så som du säger. Det är just det lilla hoppet som gör att jag inte schimsar om min (som ligger på max spel) utan bara kollar lite mellan varven. Fast det verkar så stabilt så det blir längre och längre mellan kontrollerna.
    Får väl kolla om sisådär 100 timmar igen, antar jag. Man ska ju inte meka sönder pryttlarna...

Cheeers / Fabbro Dannjel

Comment

Ska jag ha annat ventil spel med en hotcam?
      Xr600r. Orginal är det väl 0.10 in och 0.15 ut?

Comment

Allmän fråga angående ventilspel

Tja ar en liten allmän fråga angående ventilspel. Rör inte min cross utan en god väns. En Honda CRF250R -2005

Vi var hos ett lokalt mc företag för att fråga angående kontrollera ventilspelet. Fick Som svar att så läge crossen går som den ska, är lättstartad behöver man inte kontrollera dom. O hans cross startar första eller andra kicken kall. Och är relativt lättstartad varm sålänge han inte får motorstopp få kan den va lite segare.

Han täta om ventilkåpan så då va ja snabb o kolla spelen lite snabbt.

Inte supernoga mätt men avgas låg över 0,4 ena lite mer över 0,45 och insug låg runt 0,23-0,3

Vad kan hända när spelet ligger så pass högt? Crossen går som den ska.

/mvh

Comment

Ingen expert men tror det slits snabbare, kör på och bytt vid tillfälle skulle jag säga.

Comment

Ventilspel

Tickar den inte så är ju allt bara frid och fröjd men shimsa om vid tillfälle så kanske den går ännu bättre. Tickar den där emot så är det risk för ökat slitage och bör åtgärdas.

Comment

@Mickius:

Byt verkstad. Uppenbarligen ska de bara serva gräsklippare - på sin höjd.

Spelet ska var enligt tillverkarens spec- varken mer eller mindre.
              0.4 låter tokhögt.

För stort spel stjäl effekt då ventillyftet minskar. Samt kan orsaka slitage på kammen.
              Last edited by Kolja; 08-14-2014, 01:11 PM.
              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Slitage kan även öka ventilspelet när tex vipparmsrullar börjar ge sig.
                I drive because i enjoy it.

Comment

Originally posted by Kolja View Post
                  @Mickius:

Byt verkstad. Uppenbarligen ska de bara serva gräsklippare - på sin höjd.

Spelet ska var enligt tillverkarens spec- varken mer eller mindre.
                  0.4 låter tokhögt.

För stort spel stjäl effekt då ventillyftet minskar. Samt kan orsaka slitage på kammen.
                  Som sagt inte min cross. Min är jag petnoga med. Men ska snacka med killen o förklara att det bör fixas hans spel. Tack ni alla som svarat på frågan!

Comment

Hej har en Kawasaki kx450f 2010 och jag undrar om någon har koll på hur ofta man ska kolla spelet på ventilerna?!
                    eller finns det ingen speciell tid för det ? Mvh Jimmy

Comment

Tjena!!

Tänkte få lite svar på frågor.

1. Vilket ventil spelet gäller på en ktm 525 sx 03.?
                      2.vilket ventil spel gäller på ktm 525 exc 03?

Tacksam för svar!
                      .trevlig helg!

Comment

Vad ska spelet vara på en ktm 525 sx /exc 2003?

Comment

Originally posted by warmachine View Post
                          Tjena!!

Tänkte få lite svar på frågor.

1. Vilket ventil spelet gäller på en ktm 525 sx 03.?
                          2.vilket ventil spel gäller på ktm 525 exc 03?

Tacksam för svar!
                          .trevlig helg!
                          Samma spel gäller alla RFS motorer, enl. flera sidor jag sett rekommenderar dom 0.12mm på både insug o avgas, låter lite skumt i mina öron, brukar vara 0.05 mer på avgasen.
                          så någon ktmguru får svara för det men kan iaf säga att alla rfs motorer har samma spel oavsett exc,sx 450,525

Comment

Någon vänlig själ som har tillgång till toleranserna för ventilspelet som gäller för KTM 350 exc-f 2017 och kan delge detta.

Tack på förhand. / Björn

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Comment

Hej.
                              Har letat efter måttet till ventilspelet på Honda XR250 -92.
                              Verkar vara det enda som intenet inte har att erbjuda. Kanske finns det nån på forumet som har koll?

Comment

Originally posted by Herero View Post
                                Hej.
                                Har letat efter måttet till ventilspelet på Honda XR250 -92.
                                Verkar vara det enda som intenet inte har att erbjuda. Kanske finns det nån på forumet som har koll?
                                På nyare maskiner typ 95- kör man 0,10mm in 0,12 ut. De tidiga 89-92 satt de onödigt tight mått 0,05mm in och 0,08mm ut. De va samma visa på xr 400 och 600 de va svintighta mått på de tidiga modellerna för att senare 90 - bli 0,10 in och 0,10-0,12 ut.
                                Kör på 0,10 in och 0,10 eller 0,12 ut så riskerar du inte bränna ventiler och du kan köra längre tid mellan ventiljusteringar.

Saxat från usa forum early model .02in inlet and .03 exhaust spec or the later .04 inch inlet and .05inch exhaust
                                Last edited by Boost III; 10-16-2018, 07:25 PM.

Comment

Working...
                                X