Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventilspelstråden - den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Ventilspelstråden - den enda

    Tjena.

    Uppdaterade den kassa sidan om ventilspel. Nu med en vettig förklaring till Ottomotorn och ÖD och all det där.

    Synpunker och kommentarer tack.

    /Calle
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

    #2
    Suveränt!
    Har inte gjort det på LC4;an än med tanke på att allt jag hade var en Babelfish;ad (hrmpf, fint ord ) tysk beskrivning.
    Nu är jag inte ens i närheten av fundersam längre

    Tror att förklaringen av Ottomotorns arbetstakter är ett stort plus för de som inte är riktigt hundra på vad Övre Dödläge är eller hur man hittar det.

    Framförallt tror jag att många kommer vara tacksamma för att det nu finns en bra beskrivning på Svenska.

    För övrigt är det väl den enda kommenteren jag har är att du använder förkortningen, ÖD, långt innan du skriver ut vad det står för.
    Det kan vara läge att skriva in det i första stycket.

    Hmm, jo en sak till förresten, varför inte helt sonika markera ÖD i skisserna? Bara för att göra allt övertydligt menar jag :D

    /Oscar
    Enduro: '08 KTM 200EXC, '12 KTM 350 EXC
    Desert/Baja/Supermoto: '04 KTM 540 EXC
    Trials: 2001 Montesa 315

    Comment


      #3
      Kanske nåt om att motorn/bakhjulet bara bör dras åt 'rätt' håll.
      /u
      /u
      Utan tvivel är man inte riktigt klok.

      Comment


        #4
        Undrar varför lösning med skruv skulle vara bättre än shims som det står i texten innan bilderna? Med shims kan du ju köra 200 timmar utan att behöva justera, medan du på tex husa kan behöva justera var 15 timme.
        Hojen alltså...

        Comment


          #5
          Jag haren DRz 400 har kört 4000+ mil
          utan att behöva justera(byta schims)
          Nackdelen är att när det väl är dags att byta och det skiljer mycke då
          Är det förmodligen ventilsäten eller ventilen som blivit sliten

          men än sålänge inga tecken på det

          Som de säger suzukin är en evighetsmaskin

          Comment


            #6
            Originally posted by bollen
            Undrar varför lösning med skruv skulle vara bättre än shims som det står i texten innan bilderna? Med shims kan du ju köra 200 timmar utan att behöva justera, medan du på tex husa kan behöva justera var 15 timme.
            Jasså? Vad vet du om det Bara en handfull gånger som spelet verkligen varit utanför 0.1, annars alltid exakt när man kollar.

            Comment


              #7
              Tackar. Skall uppdatera när jag är hemma.

              Svårt att rita in ÖD1 då båda ÖD ser lika ut, men jag kollar.

              Shims verkar bra, men de behöver väl kollas lika ofta ändå?
              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

              Comment


                #8
                kan inget om shims men har fått för mig att de är skitdyra (själva shimsen alltså). stämmer det?
                » Thoughts and experiences from the life of a desert racer «

                Comment


                  #9
                  skrock Schimsen kostade ca 13-20 kr st

                  Ja man bör alltid kolla med jämna mellanrum Spelet

                  Comment


                    #10
                    Kan säkert skilja en del i pris på shims beroende på om dom sitter ovanför eller under tryckaren. I förra fallet går dom direkt mot kammen o måste vara av bra material o utförande, i andra fallet räcker det med att tjockleken stämmer o håller sig.
                    /u
                    /u
                    Utan tvivel är man inte riktigt klok.

                    Comment


                      #11
                      Ja det stämmer

                      Comment


                        #12
                        Helbra Calle!

                        Kollade in meksidan och läste nog dom flesta tips.
                        Tycker att det blivigt skitbra.
                        Gott om bildbeskrivningar och detaljerade instruktioner.
                        Bra oxå ang verktygen och hojköpsguiden!

                        Bra jobbat!
                        Väntar bara på något projekt som kommer ha bedömingen 5 i svårhetsgrad med motiviveringen "köp ny hoj".

                        "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

                        Comment


                          #13
                          Som jag uppfattat det med schims är att det blir ett mer exakt spel, som även håller sig längre. När man justerar med en skruv/mutter så kan det ändras lite snabbare till felaktigt spel, men är billigare och enklare att fixa till = bra till enduromoppar som ändå servas på ett annat sätt än gathojar (min åsikt).

                          Comment


                            #14
                            Den där skruven (som det står om i punkt 9) som skall finnas på KTM EXC för att låsa i ÖD? Var hittar man den?
                            KTM 400 EXC

                            Comment


                              #15
                              Här:
                              http://soe.se/phpBB2/files/P5080008.JPG

                              http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4857
                              --
                              Stefan
                              Livet är bara den ena jävla saken efter den andra

                              Comment

                              Working...
                              X