If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
jag har aldrig satt mig in i detta med fjädring så tänkte köra igång med det nu. hur ställer man in sagen " Hänget " ? Bra svar från bra vetande / proffosionellt folk är välkommet!
i mkt korta drag å tips.
mät cykeln på pallen.(dvs en punkt på cykeln till mitt på hjulaxel,)
tag bort pallen utan förare, ca 2,5 cm.
sätt dig på cykeln. 9-10 cm .
har du för lite häng på cykeln när du inte sitter på cykeln men rätt häng med förare måste du byta fjäder. o visse versa..
mkt kort o lite flummigt. men rätt.
denna beskrivning kan göras mer exakt å kompliserad beroende på hoj mm mm mm mm mm mm mm. så klaga inte. gör ni som ovan så blir de inte fel.
nej om gaffeln inte komprimerar så gör inte de nått, vikten på bak V fram ger ändå samma utslag, sitt långt fram mitt i "böjen" , utan att överdriva å sitta på tanklocket, ta hjälp av ngn som mäter så vikten e konstant, om du står eller sitter har ingen betydelse, då vikten på däcken ändå e samma , så sitt..
ha all utrustning samt full tank..
om cykeln inte komprimerar fram så fixa de först, kolla efter luft i gafflarna, se så dom e parralella mm,
Hur bör en endurofjädring ställas in för att funka så bra som möjligt på crossbana? Är det bara vrida upp kompression och retur till max i princip? Kör till 99% på crossbana, och nu när min YZ är pajj så får man glida runt på en EXC istället. Har knappt rört fjädringen på den, men som sagt, kanske är dags att börja experimentera lite med det där, och hur bör en endurofjädring då ställas in för att funka som bäst på crossbana?
Fram brukar jag enbart skruva in kompressionen (dvs hårdare), typ 3-4 klick från standard (standard är 20 klick ut på min, brukar köra typ 22 klick ut vid enduro och då 16-17 klick ut cross), kompressionen är skruven i botten på gaffelbenen
Bak gör jag samma sak på kompressionen (dvs skruven i toppen).
Retur brukar jag lämna orörd.
Skruvar man för mycket så tycker jag inte maskinen blir i balans längre och fungerar sämre.
Var noga med hänget bak bara, det statiska hänget skall på min vara 35mm och jag känner skillnad om den är 40mm.
Helt rätt att det kan skilja på olika gafflar, jag menade till KTM EXC där det iallfall sedan 03 är så, men det är alltid bäst att följa instruktionsboken till resp. hoj
Lånar tråden lite för en fråga. Om man nu behöver byta fjädrar i gaffel och stötdämpare, vilket ska man satsa på orginal (KTM exc 450 -06) eller något annat fabrikat? Hur stor skillnad gör det egentligen att byta till anpassade fjädrar? Är det värt pengarna??
Ja, jag antar att man måste ha rätt fjäder för att få allt att fungera ihop.. Såå, ska man gå efter tabellerna när man ska ha fjädrar eller? Jag har kikat på race techs fjädrar och på ktms orginalfjädrar (med starkare fjäder) vilket ska jag egentligen välja? Ktms är ju billigare men funkar dom sämre eller??
Comment