Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjädringstråden -den ende

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Fjädringstråden -den ende

    jag har aldrig satt mig in i detta med fjädring så tänkte köra igång med det nu. hur ställer man in sagen " Hänget " ? Bra svar från bra vetande / proffosionellt folk är välkommet!

    #2
    Jag är varken bra vetande eller professionell, men fullt läskunnig så jag kan ge dig tips om sidor som förklarar det du behöver veta.
    Du kan ju börja med all kolla på meksidan http://www.soe.se/mek/stotdampare/stotdampare.htm annars så finns det väldigt bra beskrivet här http://www.factoryconnection.org/ind...bde6fcb0b9bb23

    Kolla handboken till din hoj för mer exakta uppgifter.
    Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

    Comment


      #3
      hehe tur du är läskunnig inte alla som är det . Kollade lite på några amerikanska sidor men förstår mig ej på deras inc och allt.

      Comment


        #4
        i mkt korta drag å tips.
        mät cykeln på pallen.(dvs en punkt på cykeln till mitt på hjulaxel,)
        tag bort pallen utan förare, ca 2,5 cm.
        sätt dig på cykeln. 9-10 cm .
        har du för lite häng på cykeln när du inte sitter på cykeln men rätt häng med förare måste du byta fjäder. o visse versa..
        mkt kort o lite flummigt. men rätt.

        denna beskrivning kan göras mer exakt å kompliserad beroende på hoj mm mm mm mm mm mm mm. så klaga inte. gör ni som ovan så blir de inte fel.
        Last edited by jtl100; 07-31-2007, 09:41 PM.

        Comment


          #5
          Skall man börja fram eller bak när man ställer in chassit?
          för om gaffeln är för hård borde den ju 'hänga' mer bak när man sitter på hojen, eller?

          Vidare, var skall man sitta? Funkar det att stå på fotpinnarna? det borde ju ge en mer konstant mätningpunkt
          Titanförstärkt gashandled sedan 15/5 07
          http://www.rawmetalmedia.com - crossbilder och annat i Västerås med omnejd

          Comment


            #6
            nej om gaffeln inte komprimerar så gör inte de nått, vikten på bak V fram ger ändå samma utslag, sitt långt fram mitt i "böjen" , utan att överdriva å sitta på tanklocket, ta hjälp av ngn som mäter så vikten e konstant, om du står eller sitter har ingen betydelse, då vikten på däcken ändå e samma , så sitt..
            ha all utrustning samt full tank..
            om cykeln inte komprimerar fram så fixa de först, kolla efter luft i gafflarna, se så dom e parralella mm,
            Last edited by jtl100; 08-13-2007, 07:51 PM.

            Comment


              #7
              Hur bör en endurofjädring ställas in för att funka så bra som möjligt på crossbana? Är det bara vrida upp kompression och retur till max i princip? Kör till 99% på crossbana, och nu när min YZ är pajj så får man glida runt på en EXC istället. Har knappt rört fjädringen på den, men som sagt, kanske är dags att börja experimentera lite med det där, och hur bör en endurofjädring då ställas in för att funka som bäst på crossbana?

              Comment


                #8
                EXC på crossbana

                Fram brukar jag enbart skruva in kompressionen (dvs hårdare), typ 3-4 klick från standard (standard är 20 klick ut på min, brukar köra typ 22 klick ut vid enduro och då 16-17 klick ut cross), kompressionen är skruven i botten på gaffelbenen
                Bak gör jag samma sak på kompressionen (dvs skruven i toppen).

                Retur brukar jag lämna orörd.
                Skruvar man för mycket så tycker jag inte maskinen blir i balans längre och fungerar sämre.
                Var noga med hänget bak bara, det statiska hänget skall på min vara 35mm och jag känner skillnad om den är 40mm.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Lilja View Post
                  kompressionen är skruven i botten på gaffelbenen
                  Det är inte alltid säkert, på min honda cr250 -04 är compen uppe vid styret, iaf står det så vid skruven, "comp".

                  Comment


                    #10
                    kompressionen är skruven i botten på gaffelbenen

                    Helt rätt att det kan skilja på olika gafflar, jag menade till KTM EXC där det iallfall sedan 03 är så, men det är alltid bäst att följa instruktionsboken till resp. hoj

                    Comment


                      #11
                      OT: Finns även hojar där man ställer komp i ena benet och retur i andra.
                      Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

                      Comment


                        #12
                        Lånar tråden lite för en fråga. Om man nu behöver byta fjädrar i gaffel och stötdämpare, vilket ska man satsa på orginal (KTM exc 450 -06) eller något annat fabrikat? Hur stor skillnad gör det egentligen att byta till anpassade fjädrar? Är det värt pengarna??

                        Comment


                          #13
                          [/quote]Hur stor skillnad gör det egentligen att byta till anpassade fjädrar? Är det värt pengarna??[/quote]

                          Jag citerar Anders Eriksson som var instruktör på ett enduroläger jag var på.

                          "Den absolut viktigaste åtgärden för att få till en bra fjädring är att köpa fjädrar som är anpassade till din vikt". Ställ sedan in ett korrekt häng.
                          rodrickblomdahl@gmail.com || 070 270 35 65 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

                          Comment


                            #14
                            Ja, jag antar att man måste ha rätt fjäder för att få allt att fungera ihop.. Såå, ska man gå efter tabellerna när man ska ha fjädrar eller? Jag har kikat på race techs fjädrar och på ktms orginalfjädrar (med starkare fjäder) vilket ska jag egentligen välja? Ktms är ju billigare men funkar dom sämre eller??

                            Comment


                              #15
                              hittar inte i boken, kan någon skriva rätt häng på en kxf 250 - 04? tack:)

                              Comment

                              Working...
                              X