Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 sx startar inte på el-start, MEN på kick

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

525 sx startar inte på el-start, MEN på kick

Fasiken asså, 525:an startar ju fjäderlätt på kicken, men den har ju el-start så jag köpte flunkandes nytt varta-batteri tidigare i veckan. Är på 7ah, 110A och kraftigt.
    Var ett sånt man hällde i syran så laddade det över nån timme, kollade spänningen och den var som den skulle, 12.8 volt. På med kranen, chokade och tryckte glatt på den fina röda magiska knappen....gnägg-gnägg-gnägg...inte fan...en gång till...gnägg-gnägg-gnägg...hörde batteriet började tappa kräm, så jag dekompade några gånger manuellt och kickade istället...DÅ fan startade den med en gång... Lät den gå ca 5 min, tänkte den skulle få ladda lite iaf....stoppade och prövade igen, med varmchoken ute....gnägg-gnägg-gnägg....nu lät batteriet(startmotorn) ÄNNU tröttare och jag bara slutade...
    Kickade, brumbrum...självklart startade den med en gång!!

Är inget proffs på 4-stånka med elstart. Är det nåt spec att tänka på som jag missat???
    Verkstan som sålde batteriet sa det var MER än nog kräm i det till min cykel, för mig låter det bara som att det är för lite, startern får inte nog stark sväng på det för att starta låter det som....Ska väl ändå vara nog starkt det batteriet eller gör jag nåt fel????
    Last edited by nicklaslindqvist; 03-12-2010, 10:27 PM.
    "-Say what again. Say what again!! I dare you...I DOUBLE dare you, m...f. Say what one more goddamn time!!"

Koppla på startkablarna från bilen. Startar den då är något vajsing med batteriet, annars sitter det troligen i närheten av startmotorn.

Glöm inte att dra åt anslutningarna ordentligt!

//J
    Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
    Gökuret KTM 350 SXF -12
    Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Standard tipset när han inte startar på elen men på kicken brukar vara att ställa ventilerna, kan det vara dax kanske ??

Comment

Kan ju inget om strömtekniska frågor, men har köpt ett nytt batteri till crossbussen på 88Ah som står i garaget, fulladdat å klart...så du menar att det är safe att koppla på hojen till ett sånt batteri?? Inget som ryker eller får sig en smäll då?

Peo r: Ja, jag har nyss köpt cykeln, enligt tidigare ägare skall den kommit från service nyligt, enligt räknaren för 15 timmar sen. Så ja...om det är ventilerna det går på så bör jag ställa dom ja...men ska den starta så lätt på kicken och inte på el-startaren då asså?
        Last edited by nicklaslindqvist; 03-12-2010, 10:34 PM.
        "-Say what again. Say what again!! I dare you...I DOUBLE dare you, m...f. Say what one more goddamn time!!"

Comment

Det ska inte vara några probs, koppla på samma sätt som när du hjälpstartar en bil plus till plus, minus till minus (chassie)
          Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
          Gökuret KTM 350 SXF -12
          Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Min bror har exakt samma problem men inte jag på våra 525:or. Jag tror att det är autodecompen som strular i ditt och min brorsas fall. Jag ska plocka isär hans topp och och kolla hur autodecompfjädern ser ut vid tillfälle. Men det kan ju bara vara att du bor i Boden och att det är kallt som fan när du försöker starta hojen. Eller står den varmt?

Comment

Ladda batteriet minst 20 tim innan du kan lita på att det har fått full laddning. Helst med en elektronisk laddare typ ctek.
              Men testa med bilbatteri så inget annat är problemet. Var försiktig bara!

Comment

Skulle också gissa på autodecompen. Kan man inte prova köra på starten med "manuella" decompen försiktigt för o kontrollera om det blir bättre. OBS bara en idé är inte säker på att man kan göra så!!!

Comment

Om det skulle vara auto-dekomp som strular så lär den vara tung-kickad. Auto-dekomp är varvtalsberoende och påverkar lika mycket vare sig man använder kick eller startmotor. Dock kan man få bättre "hävarm" med kick o därför lyckas få runt motorn. Men det lär märkas.
                  Testa isåfall med att ta ur tändstiftet och dra runt motorn med elen, mät samtidigt över batteriet. Faller det under 12V så är batteriet för svagt.

Nu lät det som att batteriet bara var laddat någon timme, vilket inte är tillräckligt ens med sk torrladdade batterier. Att mäta spänningen på ett obelastat batteri är ingen bra metod.

Comment

Originally posted by Julleman View Post
                    Om det skulle vara auto-dekomp som strular så lär den vara tung-kickad. Auto-dekomp är varvtalsberoende...
                    Hur tänker du nu? Det finns en manuell dekomp som man använder när man kickar...Så när man kickar har man ju kolven i rätt läge om man gör rätt och autodekompen har inget med saken att göra.

Comment

Originally posted by carlo View Post
                      Hur tänker du nu? Det finns en manuell dekomp som man använder när man kickar...Så när man kickar har man ju kolven i rätt läge om man gör rätt och autodekompen har inget med saken att göra.
                      Varför ens bry sig om den manuella om man har en fungerande autodekomp?

Comment

Ja, peo har rätt. Om ventilerna behöver ställas så är det ett säkert tecken att den starta på kick men inte med elstart. 15 timmar sedan låter som dom behöver ställas.
                        KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by peo r View Post
                          Standard tipset när han inte startar på elen men på kicken brukar vara att ställa ventilerna, kan det vara dax kanske ??
                          Hur är det möjligt när både startmotor och ditt ben gör samma sak?

Comment

Det har jag inget bra svar på. Jag kan bara konstatera att när min hoj börjar bli tjurig att starta på elstarten men startar på kicken så ställer jag insugsventilerna så är problemet löst.

Det tar ju bara en kvart, så det är ju enkelt att testa om det hjälper.

Comment

Originally posted by Cyberhonda View Post
                              Hur är det möjligt när både startmotor och ditt ben gör samma sak?
                              Det beror på att benet ger den en "bättre" snurr, än vad startmotorn gör.
                              Husqvarna 258A - Husaberg FE450 x2

Comment

Working...
                              X