Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polyestertråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Polyestertråden

Jag och några kompisar har börjat prata om att prova göra något i glasfiberarmerad polyester, en kylvinge, en tank eller nått annat.
    Det finns garanterat folk som redan tänkt detta och ni kan därför lära oss en hel del.

Rent generellt kan man nog säga att det är båtbyggarna som kan detta. Men jag vill testa så...

Det lilla vi forskade fram igårkväll är detta:

http://www.soe.se/mek/plast/plast.htm <-- Meksidan, hur bra som helst!

http://www.paper-wings.org/tutorials...iberglass.html <-- om inte annat så är den rolig.

http://www.mp3car.com/vbulletin/fabr...ibreglass.html <-- Fleecetricket

Vad vi tänkt nyttja:
    Polyester på burk Biltema, ser inte ut sådär i butiken, finns i flera storlekar.
    Härdare Biltema.
    Glasfiberväv Biltema.
    Edit: Se bilden.

Ide på genomförande, i stora drag.
    Ta en del man vill duplicera.
    Göra en mall på den.
    Polyestra och glasfibra mallen.
    Klart.

Hur gör man mallen?(formen/mallen/detmanpolyestrarpå/whatever)
    Vi har hittat 2 olika sätt.
    1. Papiermache modell.
    2. Fleecetricket.
    3. Frigolit. För att göra tex en helgjuten tank eller nått sådant. Tas bort med aceton eller något som "äter upp" frigoliten sedan.
    Egna tankar som inte har testats eller funderats klart på.
    4. Plexiglas. <-- Med värme forma efter originalet. En kompis har även vilda tankar på att göra genomskinliga kåpor...
    5. Fogskum. <-- Tror dock vi måste få tag på något liknande som inte expanderar. Förslag?

Dom första 2 alternativen har vi läst fungerar.

Papiermache kan man göra enligt hemliga recept på internet. Men det enklaste är tapetklister och pappersremsor som man bygger sin mall med.
    Någonting mellan originalet och papieren kan vara att föredra men jag det borde gå att tvätta med varmt vatten då tapetklister enligt utsago är vattenlösligt.

Fleecetricket får ut på att på originalet sätta aluminiumfolie, därefter spänna ett fleecetyg (tex en IKEA-filt, tack damen!) utanpå och pensla polyester på denna och därefter gå vidare.

En konkret fråga jag har är:
    Om jag får för mig att göra en tank, hur gör jag då öppningen med lock? Tankarna går till att plasta dit en rörstump eller något. Men hur får man dit gängor? Ett alternativ är att såga va en flaska med stort hål och plasta dit. Tex en nalgeneflaska om det fäster.

Detta gör vi/jag för att det ev är kul, inte för att tillverka dom snyggaste sakerna som finns.
    Attached Files
    Last edited by Lynd; 03-16-2009, 04:48 PM. Reason: Glömde.

Innan ni öppnar någon av burkarna, fixa en riktig skyddsmask !!! Det är inte
    några leksaker till kemikalier. Biltemas polyester har jag själv använda med
    gott resultat där hela tricket sitter i uppruggning av gammal yta och rengöring, nu kommit ni kanske inte ha några gamla ytor. Tanklocket kanske är bäst att plasta in kanske pipen på en 10 liters soppadunk...

Snälla använd därför avsedd mask samt handskar. Exets svärfar (båtbyggare) var ingen vacker syn när någon bara öppnade en epoxy tub på 10 meters avstånd.

Gipsmodeller kan också funka på mindre detaljer.

Aceton är mycket bra för rengöring.

EDIT: KUL ide !! Vi väntar med spänning på första bildsekvensen på en avgjuten frontkåpa !!

/Håkan

Comment

Originally posted by Håkan Månsson View Post
      Innan ni öppnar någon av burkarna, fixa en riktig skyddsmask !!! Det är inte
      några leksaker till kemikalier.

Tanklocket kanske är bäst att plasta in kanske pipen på en 10 liters soppadunk...

Gipsmodeller kan också funka på mindre detaljer.

Aceton är mycket bra för rengöring.

EDIT: KUL ide !! Vi väntar med spänning på första bildsekvensen på en avgjuten frontkåpa !!

/Håkan

Du kostade mig just lite pengar till en skyddsmask... :)

Gips och aceton var bra tips.
      Har dock väldigt svårt att se att jag gör några avancerade grejjer...

Har gjort första försöket nu. Ska se om det blir ett mer genomtänkt inlägg till kvällen.

Comment

lättast är väll endå att smeta på släppmedel och sen plasta av orginal delen, då får ni en for ni gjuter invändigt i och därmed bästa resultat..
        skicka pm till matmor här på forumet han har jobbat 3år som plastare, både glas kol o diverse mer giftiga saker

ska leta upp sidorna jag fick som tips att läsa igenom på ett annat forum..

edit: http://glasfiber.info.se/
        Last edited by cykel_freak; 03-16-2009, 06:01 PM.
        -----------------------------------
        jag och stavning är som olja och vatten....

live slow and die old

Evolution stops when stupidity is no longer fatal.

If it isnt broken, take it apart to find out why not

Comment

Aluminiumroller.

Ett riktigt bra verktyg att använda då man plastar är en aluminiumroller. Är ju viktigt att få ut all luft ur väven och "mätta" väven med plast. Sen är en vanlig målarpensel, vilken billig skit som helst, bra att ha och dutta med i hörn osv.

Aluroller finns på tex biltema för 39.90 art nr 36-550.

Nöj er inte bara med en bra skyddsmask, sörj för god ventilation också.

Comment

Ej att förglömma så har numer biltema kolfiberväv också =), "ngt" dyrare, men men..

Har bara bra erfarenheter av biltemas polyester och väv.

Mvh Bjürne
            www.bajstema.se

Comment

polyestern på biltema kan ni inte bygga bränsle tankar med den kommer lösas upp och läcka skulle jag tro.
              sedan med skydd så är det välldigt viktigt, polyester är den plasten som är farligast att andas in ångorna i från, den är inte alls lika farlig som epoxy på huden, och ett tipps ät/drick inget undertiden ni kan få i er sakern som ni kan ta skada av.
              på plast yta: pluggen gör ni genom att vaxa ytan ni ska gjuta av sedan ha på teflon spray, va noga med att ytan blir blank och fin så de inte fastnar, sedan har ni på 2-3 lager med biltemas gellcote och låter det härda i mellan, sedan har ni på 2-6 lager med biltemas luddiga glasfiber matta med biltemas polyester våt i våt, härda i mellan lagrena, låt den efter ni är klara stå och härda i 1 dygn, nu så får ni försöka få dän pluggen från objektet ni gjutit av, smart att börja med en enkel sak och nu har ni eran plugg.
              nu har ni en plugg ni kan bygga på, ni vaxar bara plugen och har på teflon spray 2-3 lager och är noga att ni får det blankt och fint så det inte fastnar, ta biltemas vävda glasfiber matta nu och plyester och lägg 1 lager och va noga att ni får den helt våt och att det inte finns några luft bubblor mellan den och pluggen, låt det härda inan nästa lager, uprepa deta kanshe 10ggr eller tills ni upnått tilräklig tjoklek på saken ni bygger och va noga med att få bort all luft, låt det där efter härda i 1 dygn.

oj glömde en viktig sak ni får absolut inte ha silikon på ytorna ni ska gjuta av, på pluggen eller nära eller på era material, det kommer förstöra allt för er och ni kan lika väll skita i det om ni fått det på sakerna, väldigt svårt att få bort även med rätt lösnings medel.

börja med en kylar vinge är mitt tips för er och hoppas det går bra , inte så svårt eller hur ;)
              Last edited by matmor; 03-16-2009, 11:40 PM.
              Det som inte dödar det härdar :)

Comment

Kör hårt, här är mina favoriter i ämnet.

http://fiber.get.to/

http://www.addfibre.se/add/default.asp

Glasfiber handbok för nybörjare.
                http://www.bilforumet.no/how-to-foru...e-cjb-net.html

Ett hett tips är att inte göra det i garage som sitter ihopbyggda med huset, det luktar värre än ni tror.

Eftersom ingen har sagt det förr, ventilation, ventilation, ventilation, ventilation, ventilation, ventilation, ventilation, ventilation, ventilation o mera ventilation.
                Last edited by NuclearX; 03-17-2009, 07:28 PM.
                Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

Comment

Working...
                X