Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cylinderbultar sitter hårt!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Cylinderbultar sitter hårt!

Ja en dag i garaget har resulterat i en ny form utav rekord för mig.

Jag har förstört fyra lednycklar i dag! Tre stycken no-name-brand och en kamaza (stavning?) kamazan gick sönder fortast, huvudet sprak på en gång.

Hojen: Dominator 650

Nu till problemet: Cylinderbultarna/skruvarna sitter fast hårt! Har provar med massa 5-56 och liknande plus värme från en varmluft-pistol.

Vist de lossnade lite efter man värmt med varmluft-pistolen, problemet var att lednycklarna gick sönder innan jag fick loss bultarna tillräckligt, jag vågar inte riktigt fortsätta på de viset.

Hur mycket vågar man värma egentligen? Det är varmluft pistol som gäller, har inte tillgång till nåt annat.

Så vad är de som gäller? Låta 5-56 värka över natt och försöka i morron? Mera värme och våld?

Köpa en slagmejsel som är smal nog att komma ned till bultarna? I såna fall vart hittar man en sådan som tar hylsnycklar? Biltemas verkar bara ta bits, för övrigt lär ja behöva något med bättre kvalitet än vad biltema kan erbjuda. Butiken måste ligga på södra sidan av Stockholm.

Jag har läst tidigare trådar, men i alla de fallen så verkar de som folk har haft mera plats att komma åt med verktygen, jag kommer bara åt med lednyckeln.

Så hur gör jag?
    Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

Mera värme i form av gasol så ska du se att sakerna börjar lira ;)
    Brap!

Comment

Hejja Emil!! Du kan nog bränna på ganska duktigt på de bultarna, det blir ju lite plusgrader där vanligtvis ändå. Det finns munstycken att köpa till varmluftspickor som riktar varmluften mer exakt om det är så att du är orolig att du flåsar på ett för stort område med pickan. Andra uppfinnare har kört med gasol och små munstycken,

svetslåga eller till o med MIG-at lite på muttern (om du vet att du har en esrättningsmutter) vet jag. Då får du en mer riktad värme. Själv skulle jag nog hålla mig till värmepicka eller minibrännare. Det är nog bara 5-56 och värme som gäller.
      Long gone´s:
      1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
      2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
      2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
      1998 Tiger Triumph
      1999 Yamaha TT600R

Comment

Jag gissar att det är ungefär som på en XR600R?
        Mina bultar satt också hårt, jag lyckades först spräcka en no-name hylsa. Därefter gick jag över till grannen. Han hade Biltemas 3/8 6-kant hylsa med förlängare som jag lånade.

Innan jag började jobba med den så stoppade jag ned en lång stång och la an mot bultarna, sedan slog jag lite lätt på dem med en hammare.Att knacka på bultarna ska tydligen få bort en del spänning.

Därefter satte jag på ett (långt) t-handtag på förlängaren, höll emot i mitten för att undvika snedbelastning och knyckte till ordentligt. Funkade klockrent! Alla lossnade på första försöket med en smäll.

(Så hårt som mina satt tror jag inga ledhylsnycklar hade funkat, det blir för elastiskt.
        En hylsa med förlängare är betydligt mer stum.)
        Last edited by XRUlf; 10-19-2008, 10:36 PM.

Comment

lednycklar klara inte i närheten av vad en ringnyckel gör. Värm som innan och knacka loss med hammare på ringnyckel.
          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Tack för svaren

De blir nog en tripp till biltema i morron och införskaffa sig lite olika verktyg i kaliber 12mm.

Ringnyckel är en av de bättre verktygen i garaget men jag kommer tyvärr inte åt med den Men de verkar rätt angående att lednyckeln flexar för mycket, så jag ska prova något annat.

Comment

Farsan hade lånat en mutterpicka i dag, han förstöra en hylsa och en förlängare innan han ringde mig för att säga att jag inte behöver komma till garaget.

Skiten sitter som berget och våran lilla biltema kompresor orkade inte med. Hur som helst så ska vi ta den till hans mc klubb som har en ännustörre kompressor. Hans ide...

Kommer det funkar med en större kompressor? Eller ska jag bita i de sura äpplet och helt enklet använda övervåld så att bultarna släpper/bryts av till slut?

Känns inte riktigt som om de här kan få ett lyckligt slut, tur att vintern är lång.

Comment

du vet väll att storleken har ingen betydelse ;)
                det beror på vilket tryck den större kompressorn kan jobba upp.

har för mig att min biltemaskompressor går upp till runt 8 bar.

Comment

5-56 kommer väl inte alls ned till gängan om det är en bult vi pratar om? Skruvskallen tätar mot topplocket, då lägger sig 5-56 bara runt skallen och gör ingen nytta. Varför inte använda en krafthylsa och ett ca 1-meters dragskaft, lossnar det så lossnar det, eller så går det av ;). Har alltid gjort så på gamla toppar jag tagit bort, och då har jag fått tagit i utan fan för att det ska släppa, med ett 1-meters dragskaft alltså.

Edit: Värm annars skruven med en induktionsvärmare tills den blir glödgad.
                  Last edited by NikkO; 10-31-2008, 06:43 PM.

Comment

Annars kan du köpa en sån här, den väger under 2,5 kg och drar 1800 Nm... Blir kanske lite dyrt, du kan nog köpa minst 2 nya hojjar för en sån, men skruven lossnar/går av garanterat
                    Attached Files

Comment

Originally posted by sunken View Post
                      du vet väll att storleken har ingen betydelse ;)
                      det beror på vilket tryck den större kompressorn kan jobba upp.

har för mig att min biltemaskompressor går upp till runt 8 bar.
                      Det gäller att ha flöde ochså.Grova slangar med stort flöde och tryck e grejen.

Comment

Kommer inte i håg hur många bar de är på den i farsans garage men den är betydligt mera kompetent än min. Ända felet är att man måste få dit hojen, de finns inga strömuttag i mitt hobbygarage som passar den kompressorn

Comment

Originally posted by enduroemil View Post
                          Ringnyckel är en av de bättre verktygen i garaget men jag kommer tyvärr inte åt med den Men de verkar rätt angående att lednyckeln flexar för mycket, så jag ska prova något annat.

Som redan nämnts. Så här har jag gjort.
                          Dränk in med 5-56 eller liknande krypande rostlösare och vänta några minuter, ge muttern en smäll med hammare/slägga via något dorn -rakt ner duger, värm och kanske upprepa om det ändå inte går med efterföljande.
                          Sätt på tex en sådandär man använder för att ta lös hjulmuttrar med eller en lednyckel för hylsor(dvs inte en vanlig fast lednyckel som normalt är mycket merbräcklig) + krafthylsa, håll den i spänn med handen och slå med tex en slägghammare(betydande mycket mer effektivt än en vanlig hammare har jag erfarit..) på den motsols. Glöm inte att hålla den spänd hela tiden, det kan behövas ett antal slag och även någon hand extra för att det skall fungera..
                          Detta är garanterat mer effektivt än någon lufttryckshobbymutterpicka.

Edit:
                          Jag missförstod nog vilken del det var, det är alltså de som sitter under ventilkåpan? En bild skadar aldrig..
                          Personligen har jag en elektrisk mutterpicka a 450nm, den har klarat biffen flera gånger då luftryckdriva gått bet
                          Last edited by Hoke; 10-31-2008, 10:16 PM.
                          Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                          (™Geggamoja)
                          http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Nu har samtliga fyra bultar lossnat Med hjälp utav mutterpicka, våld, mera mutterpicka och lite mera trubbigt våld och en snubbe som jobbat på som skotermeck i Norrland.

Men de kostade många verktyg livet , en komplett lista:

3 Lednycklar
                            2 Adapter till spärskaftet
                            5 hylsor

Och då lyckades vi laga några hylsor med hjälp utav svets så att de skulle funka lite till. Och lite special tillverkning utav hylsor som var för tjocka för att komma åt, bara att svarva av lite gods...

Verktygens kvalitet varierade från Biltema till Kamaza.

De som gjorde till slut att de två sista bultarna gav vika var en hylsa från biltema fastsvetsad på en adapter. Specialvertyg som jag ska spara längt på, den funkade utmärkt

Så nu jävlar ska de meckas igen!

Comment

Originally posted by NikkO View Post
                              5-56 kommer väl inte alls ned till gängan om det är en bult vi pratar om? Skruvskallen tätar mot topplocket, då lägger sig 5-56 bara runt skallen och gör ingen nytta. Varför inte använda en krafthylsa och ett ca 1-meters dragskaft, lossnar det så lossnar det, eller så går det av ;). Har alltid gjort så på gamla toppar jag tagit bort, och då har jag fått tagit i utan fan för att det ska släppa, med ett 1-meters dragskaft alltså.

Edit: Värm annars skruven med en induktionsvärmare tills den blir glödgad.
                              Hävarm löser allt. =)

Induktionsvärmare! =O Har jag aldrig hört talas om för såna ändamål, utveckla...

Comment

Working...
                              X