Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamkedja KTM400EXC

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kamkedja KTM400EXC

Hej,

Köpt en KTM400EXC -04.

Tycker att den skrammlar från kamkedjan. Har kollat sträckaren ett par gånger och jag ligger på ca 6hack (mitten av området). Jag provade att känna lite på plastskenan som spänner kejdan med en mejsel och tycker att den känns rätt så stumm, skall det vara så? nåon som vet?

Det e inte bara det normala KTM skramlet då?

Comment

Om jag minns rätt så brukar den hänga löst när det inte är spänn på den, då den bara är upphängd i överkant i en skruv. Men om det är spänn på kedjan så är det ju inte konstigt om den är stum. Dock tycker jag att du borde kolla lite extra bara för att vara på den säkra sidan.

Comment

Förmodligen det vanliga ikke farliga kopplingslammret Eller det mer farliga och vanliga mutter lossnat från vevaxeln!! Den som driver kopplingskorgen.

Comment

En vis man sa : mindre än tre klick kvar på sträckaren så bör man överväga att byta kamkedja.

Det funkar säkert att åka ett par timmar till men man kan vara rackarns säker på att det inte funkar längre när man står i ett surhål allra längst bort från all ära och redighet.

Comment

Hur kollar jag om muttern sitter som den skall på vevaxeln, har inte tillgång till någon sprängskiss av motorn?

Comment

Skruva bort kåpan på kopplingsidan, då ser du muttern. Eller om du har otroligt smala fingrar som du kan lirkar in genom oljepåfyllningshålet och känna på muttern . Muttern är vänstergängad och skall dras med 150 NM + loctite.

/Micke
              Last edited by Oak; 10-18-2008, 06:18 PM.
              ----==EXC 400==----
              ----=FMCK KALIX=----

---#252 Norrcupen---

-KTM 250 EXC
              -Husaberg FE501
              -Honda CR250
              -Suzuki DR600

Comment

[QUOTE=Oak;355661]Skruva bort kåpan på kopplingsidan, då ser du muttern. Eller om du har otroligt smala fingrar som du kan lirkar in genom oljepåfyllningshålet och känna på muttern . Muttern är vänstergängad och skall dras med 150 NM + loctite.

Gäller ovanstående även en exc 525 04:a?? Kan ju vara läge o kolla så den sitter fast ordentligt. Mvh Matte

Comment

Japp, gäller även 525 EXC -04 ;P
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

Comment

Ok anade det! Tack för snabbt svar!

Comment

Obs om ni nu skulle ha denna mutter lite lös så har även krysskilen knäckts!! Dvs drevet har smidit sönder krysskilen så den är för smal Då kommer drevet att forsätta lossna 3000gggr Man måste i bästa fall bara sätta dit en ny.. Men offta har spåret i vevaxeln eller spåret i drevet blivit större så det glappar liks FFF.ö Då måste man skaffa en för stor krysskil eller metallbit och sitta och slipa in för hand 3 tim senare är man klar och då ska det vara snugg fitting! Toktvätta alla gängor på bulten och veven (går inte att överdriva) kör gärna med bromskiverengörning eller startgas. På med starkaste locktite som finns i hela världen och dra åt till minst max moment. Har man tur så håller det ett bra tag.

Comment

hej,

Tackar för all hjälp, men det var inte muttern som skramlade. Tog av kopplingskåpan och kollade muttern, den satt som berget. Det måste vara något annat ljud som kommer från kamkedjan eller liknande.

Comment

tjena japp det börjar bli daxs att byta kedja på min 520 det är 4 hack kvar vet du mer om hur man gör det jag vet inte om man ska börja ge sig på det eller lämna in det till någon firma kanske.

Comment

Originally posted by volvo 940 T View Post
                            tjena japp det börjar bli daxs att byta kedja på min 520 det är 4 hack kvar vet du mer om hur man gör det jag vet inte om man ska börja ge sig på det eller lämna in det till någon firma kanske.
                            Hur många hade du förut ?

Har i en annan tråd hört att 4 hack har den kvar när den är ny https://forum.soe.se/showpost.php?p=376246&postcount=10 och att man byter när det är 2 kvar! *Detta gällde iaf 525:an.

Jag har inte gjort operationen själv iom att jag har några hack kvar men tydligen så har en del bara skarvat på den nya kedjan i den gamla och låtit den åka med runt, sen kontrollerat att kammen står rätt.

Låter kanske enklare än det är...

Lycka till!!
                            Last edited by S-näs; 03-16-2009, 11:15 PM.
                            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                            Gökuret KTM 350 SXF -12
                            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Working...
                            X