Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur man testar en tändspole

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hur man testar en tändspole

hejsan
    jag undrar om man kan testa en tändspole om den är trasig eller ej, jag har gnista ibland :s och jag har mätt upp statorn och det var inom värderna. och jag är inte så sugen på att köpa en ny för 4000 om jag inte är helt säkert på att det är den.

Model : husaberg 470 -01

alla svar är tacksamma

Hade liknande problem med min Honda. Fick ingen/usel gnista så det var bara att börja felsöka elsystemet.

Har du rätt motstånd och spänning från statorn så borde den vara ok. Kolla att du får rätt spänning till tändspolen. Vet inte vad Husan skall ha till tändspolen men jag skulle ha minst 100v på Hondan.

Kolla att du har kontakt mellan tändhatt så du vet om tändhatten/tändkabel kan ha gått sönder.

Ett bra tips är att ringa runt till Husaberg verkstäder. Dom brukar ha bra koll på vad som går sönder.

Comment

Polarn' har nyss gått igenom sin 02:a - och fick från SEM-handlarn' att gnistar det så är spolen hel, den skall vara helt "analog" under 2000 rpm, inga kretsar för tändkurvan är inblandade under det varvtalet.

/J
      GI / AI SMC Västmanland

Comment

lite skillnad mellan hojar o årsmodeller kanske men jag hade problemet oxå med att hojen tvärdog när man körde.hände 2-3 ggr per tur ibland inte o ibland mer.allt mätes av mc firma som inte hittade nått fel första ggn men nästa då det visade sig vara glappt i pickupen(en liten box med 3 kablar som sitter efter tändsystemet inne mot svänghjulet)1 kabel var nästan av så jag drämlade bort en del av plasthöljet så man kunde löda dit en ny kabel.efter det så går hojen som en klocka.hoppas det kan vara nått vägledande. hojen är en TT600.

Comment

Stoppa in tändkabeln i munnen och tryck på knappen. Upplever du en pirrande känsla det så funkar den antagligen.

Comment

Originally posted by SGM View Post
            Polarn' har nyss gått igenom sin 02:a - och fick från SEM-handlarn' att gnistar det så är spolen hel, den skall vara helt "analog" under 2000 rpm, inga kretsar för tändkurvan är inblandade under det varvtalet.

/J
            okej så då borde man kunna stoppa dit en vanlig tändspole från nån annan cross och se, så länge man inte varvar ?

jag har ny tändkabel, stift , tändhatt

Comment

Originally posted by puttson View Post
              hejsan
              jag undrar om man kan testa en tändspole om den är trasig eller ej, jag har gnista ibland :s och jag har mätt upp statorn och det var inom värderna. och jag är inte så sugen på att köpa en ny för 4000 om jag inte är helt säkert på att det är den.

Model : husaberg 470 -01

alla svar är tacksamma
              Jag ser två alternativ:

Alt 1: Knata in till en bilelektrosnubbe, med lite len trut kanske man kuómmer undan med kaffepengar (det tänker jag prova snart)

alt 2: Gör ett överslagstest (om du inte orkar vänta)

Lycka till!
              Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
              Gökuret KTM 350 SXF -12
              Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Hej! jag har en husaberg 470 02a som jag inte får nån gnista på alls..
                har gått igenom alla kablar.dock inte bytt nån.allt ser ok ut.testat ett par olika stift.har du nån ide om va de skulle kunna va?jävligt tacksam för svar. :)

Comment

Working...
                X