Announcement

Collapse
No announcement yet.

Husqvarna 450 2004 - Startproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Husqvarna 450 2004 - Startproblem

    Har problem att starta min Husqvarna med hjälp av startmotorn, drar/springer man igång den i 2:ans växel funkar det på en gång. Det är precis som om startmotorn inte drar runt motorn och genererar en tillräckligt bra gnista.

    Jag har kollat ventilerna och ventilspelet är inom ramarna.
    Någon som kan komma med något bra tips på vad felet kan va ?

    #2
    Jag sökte på husqvarna och startproblem och fick bla den här tråden:



    Kanske några tips?
    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

    Comment


      #3
      TE 04-an fordrar lite teknik för att starta lätt. Mikuniförgasaren är inte riktigt bra när det gäller att få fram bensin när motorn är kall. Dessa trix fungerar för mig eller så här gör jag så startar den alltid direkt:
      1. Sätt på bensinkranen
      2. Drag ut choken
      3. Lägg ner hela hojen på vänster sida 5 sekunder. Styret ska ner i marken.
      4. Vrid på gasen 10-20 gånger beroende på hur kallt det är ute. Accpumpen sprutar då in en massa bränsle.
      5. Vrid ytterst lite på gasen, ungefär så mycket som behövs för att puttra sakta fram i endurospåret.
      6. Kör med startmotorn 2 sek.
      7. Startar den inte så pumpa med gasen 10 ggr och försök igen.
      Startar den inte efter 3-4 försök så är något fel.
      För transportsträckorna i livet: Terrano -88
      När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
      I skogen: Husqvarna 245dx & 42
      För ölen: Husqvarna kylskåp

      Comment


        #4
        Originally posted by Jonas S View Post
        TE 04-an fordrar lite teknik för att starta lätt. Mikuniförgasaren är inte riktigt bra när det gäller att få fram bensin när motorn är kall. Dessa trix fungerar för mig eller så här gör jag så startar den alltid direkt:
        1. Sätt på bensinkranen
        2. Drag ut choken
        3. Lägg ner hela hojen på vänster sida 5 sekunder. Styret ska ner i marken.
        4. Vrid på gasen 10-20 gånger beroende på hur kallt det är ute. Accpumpen sprutar då in en massa bränsle.
        5. Vrid ytterst lite på gasen, ungefär så mycket som behövs för att puttra sakta fram i endurospåret.
        6. Kör med startmotorn 2 sek.
        7. Startar den inte så pumpa med gasen 10 ggr och försök igen.
        Startar den inte efter 3-4 försök så är något fel.
        Måste den inte stå vänd mot mecka också?
        Bäst i test!

        Comment


          #5
          Originally posted by Dr Danne View Post
          Måste den inte stå vänd mot mecka också?
          Allt tyder på det
          You can hide in the sun til you see the light ! RIP
          YZF 250
          GG2SMOKE x
          XT660R x
          YZ450F x
          GG300EC x
          WR450F x
          TTR600 x
          WR400 x
          GsxR 1100 x

          Comment


            #6
            Originally posted by brasse View Post
            Har problem att starta min Husqvarna med hjälp av startmotorn, drar/springer man igång den i 2:ans växel funkar det på en gång. Det är precis som om startmotorn inte drar runt motorn och genererar en tillräckligt bra gnista.

            Jag har kollat ventilerna och ventilspelet är inom ramarna.
            Någon som kan komma med något bra tips på vad felet kan va ?
            Min 05a stannar i något dödläge ibland (förmodligen i övredödpunkten) och då orkar inte start motorn dra runt den därifrån, är det så med din med eller drar den runt flera varv men startar inte?
            om det är som på min så hjälper det att använda den manuella dekompspaken.
            rodrickblomdahl@gmail.com || 070 270 35 65 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

            Comment


              #7
              Originally posted by Dr Danne View Post
              Måste den inte stå vänd mot mecka också?
              Asgarv, tack för dagens skratt xD. Lät faktiskt lite väl..
              Vit KTM FE 350 2019
              ----------------------------
              KTM 350 EXC-F Six Days 2014
              KTM 300 EXC Six Days 2013
              KTM 450 EXC-R 2008
              Suzuki 450 RM-Z 2008
              KTM 450 EXC-R 2008
              KTM 250 SX/F 2007
              KTM 450 EXC-R Factory 2007
              KTM 450 EXC-R 2006
              KTM 250 EXC 2004
              KTM 250 EXC 2000
              KTM 200 EXC 2000

              Comment


                #8
                Originally posted by Jonas S View Post
                TE 04-an fordrar lite teknik för att starta lätt. Mikuniförgasaren är inte riktigt bra när det gäller att få fram bensin när motorn är kall. Dessa trix fungerar för mig eller så här gör jag så startar den alltid direkt:
                1. Sätt på bensinkranen
                2. Drag ut choken
                3. Lägg ner hela hojen på vänster sida 5 sekunder. Styret ska ner i marken.
                4. Vrid på gasen 10-20 gånger beroende på hur kallt det är ute. Accpumpen sprutar då in en massa bränsle.
                5. Vrid ytterst lite på gasen, ungefär så mycket som behövs för att puttra sakta fram i endurospåret.
                6. Kör med startmotorn 2 sek.
                7. Startar den inte så pumpa med gasen 10 ggr och försök igen.
                Startar den inte efter 3-4 försök så är något fel.
                Jösses.. Låter som ett mindre äventyr att bara få igång henne. Ere inte något fel på grejorna o man måste gå igenom en sådan procesur för att få igång en hoj?

                Comment


                  #9
                  Sätta på bensinkranen och dra ut choken (kanske även vrida på rullen innan man startar) lär man får göra på vilken hoj som helst.
                  /Stevethebrit

                  GasGas EC300

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by stevethebrit View Post
                    Sätta på bensinkranen och dra ut choken (kanske även vrida på rullen innan man startar) lär man får göra på vilken hoj som helst.
                    Nähädu! Prova göra något av ovanstående på min gasgas

                    ok, vrida rullen går ju..
                    Bäst i test!

                    Comment


                      #11
                      går det inte o vrida på soppakran heller???

                      Comment


                        #12
                        Tackar för tipset, funkade hur bra som helst. Provade även att vända hojen mot mecka, vet inte om det va det som gjorde att den startade lätt.

                        Men problemet återstår fortfarande, måste finnas en lösning så man kan starta som vanligt.


                        Originally posted by Jonas S View Post
                        TE 04-an fordrar lite teknik för att starta lätt. Mikuniförgasaren är inte riktigt bra när det gäller att få fram bensin när motorn är kall. Dessa trix fungerar för mig eller så här gör jag så startar den alltid direkt:
                        1. Sätt på bensinkranen
                        2. Drag ut choken
                        3. Lägg ner hela hojen på vänster sida 5 sekunder. Styret ska ner i marken.
                        4. Vrid på gasen 10-20 gånger beroende på hur kallt det är ute. Accpumpen sprutar då in en massa bränsle.
                        5. Vrid ytterst lite på gasen, ungefär så mycket som behövs för att puttra sakta fram i endurospåret.
                        6. Kör med startmotorn 2 sek.
                        7. Startar den inte så pumpa med gasen 10 ggr och försök igen.
                        Startar den inte efter 3-4 försök så är något fel.

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by TT-pelle View Post
                          går det inte o vrida på soppakran heller???
                          NÄE.. du kanske har hört talas om insprutning?
                          Bäst i test!

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by brasse View Post
                            Tackar för tipset, funkade hur bra som helst. Provade även att vända hojen mot mecka, vet inte om det va det som gjorde att den startade lätt.

                            Men problemet återstår fortfarande, måste finnas en lösning så man kan starta som vanligt.
                            Nope, du lär för alltid bli idiotförklarad av dina grannar när du skall iväg.
                            Bäst i test!

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by brasse View Post
                              Tackar för tipset, funkade hur bra som helst. Provade även att vända hojen mot mecka, vet inte om det va det som gjorde att den startade lätt.

                              Men problemet återstår fortfarande, måste finnas en lösning så man kan starta som vanligt.
                              Du menar att det ska gå att starta den lika enkelt som en japansk gathoj?? Nej men Husqvarna är ju en italiensk primadonna som inte kan behandlas hur som helst så det kan du glömma! (i alla fall 04-an med Mikuni)
                              För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                              När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                              I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                              För ölen: Husqvarna kylskåp

                              Comment

                              Working...
                              X