Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut behov av haknyckeln till ktmgaffel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lizzard
    replied
    Originally posted by SGM View Post
    får se hur det blir ute i skogen (man märker väl ingen skillnad, och blir lika slut som vanligt ).

    Tack igen till er som bidrar med tips! :)

    /J

    Tro mej! Det kommer att va som natt och dag! Den kommer att svara på gaspådrag med en helt annan stabilitet, och den kommer att va mindre nervös när du bromsar, ja allt blir så mycket stadigare ned rätt fjädring

    Leave a comment:


  • SGM
    replied
    Man tackar! :)

    Fjädrar bytta, busenkelt - och oljan i gaffeln byttes med (plockade inte isär dem helt, de har gått enorma 13 timmar från nya), avklippt munstycke från gammal sprayflaska rockade, mätte upp 130 mm rör från korken och hängde korken mot kanten.

    Som Dynamit-Harry sade - "pumpa på ba' Gren".

    Nu återstår det luriga, att vrida på diverse rattar så det känns rätt.

    Är lite solo idag, så det blir till att finlira med hänget på banan imorgon mha lillebror, obelastat häng bak fuskade jag till någorlunda, det blev lite antingen eller, får se när fjädern satt sig en smula, för nu var det närapå 40 mm, vevade på ett varv, nere på styvt 30...

    Men det känns mer rätt när man sitter och gungar lite på bågen, tidigare säckade den ihop liksom, får se hur det blir ute i skogen (man märker väl ingen skillnad, och blir lika slut som vanligt ).

    Tack igen till er som bidrar med tips! :)

    /J

    Leave a comment:


  • docka
    replied
    Sgm

    Stiftnyckeln från biltema är kalas! (hade en som jag använde när jag byter skiva på vinkelslipen)
    Jag tycker att du ska prova med 0.44 i fram (2 st 0.44 eller en 0.42 i ena benet (orginal) och en 0.46 i andra) Ha ett varv på förspänningen och 130mm olja i gaffeln. I bak tycker jag att du kan använda tillome en 8kg fjäder mej jag antar att det "funkar" med en 7.6kg. Hänget på 38 - 114mm i bak o sträva mot ~75mm på gaffeln (sitta på med handbromsen indragen)

    Tänk på att öka returdämpningen när du byter till styvare fjädrar.
    Börja med te.x 16ut på returen (8kg fjäder) och klicka tills du blir nöjd men det ligger i närheten. 2 - 4 klick åt vardera håll beroende på terräng (sand 2-3 klick på. Massa sten 2-4 klick av)

    yes.

    Leave a comment:


  • Elvinsson
    replied
    Originally posted by Hjulle View Post
    Tycker också det låter lite märkligt, då jag brukaf fylla på lite olja om gaffeln bottnar för lätt. Iofs så har ja en lite äldre gaffel som kanske är något annorlunda konstruerad men ändå...
    Det är såhär att många tycker att de fjädrar som sitter i hojen original är för lätta etc. Och han tycker att gafflarna funkar mycket bättre om man tar bort 20 cc olja från original mängden, detta gör att gafflarna funkar mycket bättre så att man slipper köpa tyngre fjädrar om man väger som jag runt 97 kg.

    Vet inte riktigt varför det blir bättre av att ta bort istället för att lägga till men det gör det.

    Jag har en 505 sxf och på min funkar det, vet inte om det bara är på sxf modellerna det funkar men jag tror det ska funka på de flesta nya ktm:s.

    Det är inte jag som är experten jag bara försöker förmedla hans expert råd!

    Leave a comment:


  • SGM
    replied
    Prova 700-något, Enduroengineering-varianten kostar närapå 400:- via EMX-åf - och ~30 USD i USA (skapliga avanser...).

    Men 19,90:- på racingbutiken är bättre.

    /J

    Leave a comment:


  • Hjulle
    replied
    Originally posted by SGM View Post
    Biltemas "stiftnyckel" http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81959 är precis som gjord för ändamålet, var lekande lätt att vrida loss locken med denna!
    SMART !!!!!

    Orginalverktyget från WP kostar säkert 500.-

    Leave a comment:


  • SGM
    replied
    Kanontips Stolten (när får man se dig braka runt i skogen igen? :D )!

    Biltemas "stiftnyckel" http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81959 är precis som gjord för ändamålet, var lekande lätt att vrida loss locken med denna!
    Själva stiften passar perfekt i hålen, dock är den inte helt optimal då man bara når till 2 hål direkt bredvid varandra, bäst vore om man fick tag på ett motsatt par s.a.s. - men det funkar!

    19,90:- - Biltema rockar verkligen ibland, men det gäller att hitta guldkornen.

    Enligt Samuel på KW är det enkelkammargaffel på EXC, även fast den ärvt förspänningen från SX - så det bör 'la vara relativt simpelt att ge sig på att byta fjädrar och olja.

    Nivåjustering blir det med hjälp av ett spraymunstycke, med sugslangen avklippt i lämplig längd. :)

    Stort tack till er som bidragit med funderingar när det slog tilt efter att man tröttnat ur på Kumlins, och tappat hakan över att traktens KTM-handlare saknade ett så viktigt verktyg...

    Trevlig helg på er!

    /J

    Leave a comment:


  • stolten
    replied
    Originally posted by SGM View Post
    Jupp, det är därför det har handlats fjädrar. :) Det ligger redan hemma, men verktyg för gaffeln saknas -får se om man svänger ihop något och löser det, eller bara byter bakfjädern (frågan är hur bra det är om det blir lite "stå på näsan" med rätt fjäder bak).

    :)

    Få handlare har sådan go' järnkoll på vad man skall ha faktiskt, har allt pratat med både KW och Karlströms - Kumlins var mer sugna på att sälja på mig hela paketet med räksallad och extra allt...än att dela med sig av några tips.

    Jag hade nog tänkt börja med rätt fjädrar, och se hur det blir - det är ju frågan om en form av roligare motion för en annan, inte satsning på prestationer runt tävlingar (även om fina dämpare alltid är rätt så måste det läggas på rätt nivå...).

    /J
    Ska du ha fjädring finns det ingen annan att prata med än Marco! (Berna racing i strängnäs) Han är den bästa vad gäller fjädring, nu på VM i östersund så var han inhyrd av BMW (Trots att han säljer TM) bara för att skruva Anders Erikssons fjädring...

    Leave a comment:


  • SGM
    replied
    Jupp, det är därför det har handlats fjädrar. :) Det ligger redan hemma, men verktyg för gaffeln saknas -får se om man svänger ihop något och löser det, eller bara byter bakfjädern (frågan är hur bra det är om det blir lite "stå på näsan" med rätt fjäder bak).

    :)

    Få handlare har sådan go' järnkoll på vad man skall ha faktiskt, har allt pratat med både KW och Karlströms - Kumlins var mer sugna på att sälja på mig hela paketet med räksallad och extra allt...än att dela med sig av några tips.

    Jag hade nog tänkt börja med rätt fjädrar, och se hur det blir - det är ju frågan om en form av roligare motion för en annan, inte satsning på prestationer runt tävlingar (även om fina dämpare alltid är rätt så måste det läggas på rätt nivå...).

    /J

    Leave a comment:


  • Hjulle
    replied
    Originally posted by SGM View Post
    Vad tror ni om 76 N/mm bak, och 4,6 fram (standard 69 bak gav 130 mm häng med 35 obelastat - det var i civila kläder det...), jag undrar om man inte måste upp ett knäpp till på bakfjädern?

    Fram, mäter man i gaffelns längsled, eller "höjden" på fronten? :)

    /J
    130 i häng låter mycket det ska väl vara runt 105, frågan är dock om det räcker med att gå upp till 72 N/mm (som väl är nästa steg)

    Fram mäter man i längsled, men den ständiga frågan där är vad är egentligen rätt värden? Där är kattstrypare på gaffelbenen (så man ser hur långt gaffeln fjädrar) och provåkning nog bättre metod.

    Men med tanke på din vikt behöver du nog gå upp ett steg både bak och fram, är du snabb och kör hårt behöver du kanske gå upp två steg.

    Varför inte fråga Klasse, där du köpt hojen, han har bra koll på det mesta.
    Last edited by Hjulle; 03-28-2008, 11:31 AM.

    Leave a comment:


  • SGM
    replied
    Nu är det ingen frågan om att jag är lite för tung för bågen, tror inte österrikarna specade upp hojen för gängliga nordbor på 100 pannor...

    Vad tror ni om 76 N/mm bak, och 4,6 fram (standard 69 bak gav 130 mm häng med 35 obelastat - det var i civila kläder det...), jag undrar om man inte måste upp ett knäpp till på bakfjädern?

    Fram, mäter man i gaffelns längsled, eller "höjden" på fronten? :)

    /J

    Leave a comment:


  • Hjulle
    replied
    Originally posted by Elvinsson View Post
    man kan ta ut 20 cc gaffelolja och det gör att gafflarna blir mer progessiva och styvare fjädrar inte behövs.
    Tycker också det låter lite märkligt, då jag brukaf fylla på lite olja om gaffeln bottnar för lätt. Iofs så har ja en lite äldre gaffel som kanske är något annorlunda konstruerad men ändå...

    Leave a comment:


  • lizzard
    replied
    Originally posted by Elvinsson View Post
    Vag har fått tipset av en extremt ktm kunnig polare att man kan ta ut 20 cc gaffelolja och det gör att gafflarna blir mer progessiva och styvare fjädrar inte behövs.
    Om SGM vill ha gaffeln hårdare, hur ska det då hjälpa att göra den mer progressiv? Den blir ju inte hårdare av att den blir mer progressiv! Nog fler än jag som tycker att det vore väldigt intressant, att höra tankarna bakom din kompis tipps

    Leave a comment:


  • Elvinsson
    replied
    Vet inte om det funkar för dig men det gjorde det för mig? Jag har en 505 sxf 07 och jag antar att det är samma gafflar och fjädrar i och jag har fått tipset av en extremt ktm kunnig polare att man kan ta ut 20 cc gaffelolja och det gör att gafflarna blir mer progessiva och styvare fjädrar inte behövs. Jag väger ca 97 kg med alla grejerna på, så om du väger runt det så prova att ta ut 20 cc olja innan du byter fjädrar.

    Du behöver bara ta bort luftningsskruven och pressa ut en del olja och ta bort 20 cc av det och lägga in den resterande oljan.

    Leave a comment:


  • Hjulle
    replied
    Originally posted by SGM View Post
    Vid närmare eftertanke...det där locket tar ju all last från fjädern - mao är det absolut alldeles säkert momentdraget - vore kanon om någon kunde verifiera att förspänningsprylarna är av typen som det går att dra i
    I Wp manualen står 25 nm på det mesta men just på locket står bara att det ska dras TIGHT (?) jag brukar dra tills det bottnar och sen 5 minuter. Så att o-ringen kläms åt ordentligt. Som vanligt när det mekas hoj ska det mesta dras ganska löst, inga 200 nm här inte.

    Jag skulle inte skruva i förspänningsmuttern, det är liksom inte gjord för det, däremot tillverkar du ju ganska enkelt ett sådant-där verktyg av två plattjärn lite skruv och mutter och en borrmaskin, jag har gjort ett liknande för andra ändamål.

    Bifogar en skiss på verktygsförslaget....
    Attached Files
    Last edited by Hjulle; 03-27-2008, 10:39 PM.

    Leave a comment:

Working...
X