Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut behov av haknyckeln till ktmgaffel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Akut behov av haknyckeln till ktmgaffel

Finns det någon vänlig själ i närheten av Västerås som har haknyckeln man behöver för att lossa på locket på gaffelbenen (08 EXC) - och är villig att låna/hyra ut det över en dag eller 2?

Edit - och något mindre serviceinriktat företag än Kumlins får man leta efter...där verkar det alltid vara överbokat och konstant brist på personal...den dagen man åker på att lämna dit grejer får man nog vara beredd på att vänta...

GAAAAAH...

/J - hade tänkt byta fjädrar till helgen, men verktyg saknas (Karlströms hade inget hemma).
    Last edited by SGM; 03-27-2008, 11:50 AM.
    GI / AI SMC Västmanland

Använd fjäderförspännings greppet o lossa locket med hjälp av den. Funkat klockrent varja gång. Hållbara reda på hur mycket förspänning du har.
    Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

Comment

Ah, så den bottnar lite lagomt stumt åt båda hållen, ingen risk att förstöra något (eller...locket sitter kanske inte så eländigt)?

Stort tack, räddare i nöden för dagen. :)

/J
      GI / AI SMC Västmanland

Comment

Vid närmare eftertanke...det där locket tar ju all last från fjädern - mao är det absolut alldeles säkert momentdraget - vore kanon om någon kunde verifiera att förspänningsprylarna är av typen som det går att dra i (och vet vilket moment locket skall dras med).

/J - mekar ogärna sönder nya bågen, som köptes in för att jag ledsnade ur på sönderskruvade gamla ök...
        GI / AI SMC Västmanland

Comment

Originally posted by SGM View Post
          Vid närmare eftertanke...det där locket tar ju all last från fjädern - mao är det absolut alldeles säkert momentdraget - vore kanon om någon kunde verifiera att förspänningsprylarna är av typen som det går att dra i
          I Wp manualen står 25 nm på det mesta men just på locket står bara att det ska dras TIGHT (?) jag brukar dra tills det bottnar och sen 5 minuter. Så att o-ringen kläms åt ordentligt. Som vanligt när det mekas hoj ska det mesta dras ganska löst, inga 200 nm här inte.

Jag skulle inte skruva i förspänningsmuttern, det är liksom inte gjord för det, däremot tillverkar du ju ganska enkelt ett sådant-där verktyg av två plattjärn lite skruv och mutter och en borrmaskin, jag har gjort ett liknande för andra ändamål.

Bifogar en skiss på verktygsförslaget....
          Attached Files
          Last edited by Hjulle; 03-27-2008, 09:39 PM.
          Division de l'essence prémélangée

Comment

Vet inte om det funkar för dig men det gjorde det för mig? Jag har en 505 sxf 07 och jag antar att det är samma gafflar och fjädrar i och jag har fått tipset av en extremt ktm kunnig polare att man kan ta ut 20 cc gaffelolja och det gör att gafflarna blir mer progessiva och styvare fjädrar inte behövs. Jag väger ca 97 kg med alla grejerna på, så om du väger runt det så prova att ta ut 20 cc olja innan du byter fjädrar.

Du behöver bara ta bort luftningsskruven och pressa ut en del olja och ta bort 20 cc av det och lägga in den resterande oljan.

Allt under 477 cc är fjolligt!

Comment

Originally posted by Elvinsson View Post
              Vag har fått tipset av en extremt ktm kunnig polare att man kan ta ut 20 cc gaffelolja och det gör att gafflarna blir mer progessiva och styvare fjädrar inte behövs.
              Om SGM vill ha gaffeln hårdare, hur ska det då hjälpa att göra den mer progressiv? Den blir ju inte hårdare av att den blir mer progressiv! Nog fler än jag som tycker att det vore väldigt intressant, att höra tankarna bakom din kompis tipps
              Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by Elvinsson View Post
                man kan ta ut 20 cc gaffelolja och det gör att gafflarna blir mer progessiva och styvare fjädrar inte behövs.
                Tycker också det låter lite märkligt, då jag brukaf fylla på lite olja om gaffeln bottnar för lätt. Iofs så har ja en lite äldre gaffel som kanske är något annorlunda konstruerad men ändå...

Comment

Nu är det ingen frågan om att jag är lite för tung för bågen, tror inte österrikarna specade upp hojen för gängliga nordbor på 100 pannor...

Vad tror ni om 76 N/mm bak, och 4,6 fram (standard 69 bak gav 130 mm häng med 35 obelastat - det var i civila kläder det...), jag undrar om man inte måste upp ett knäpp till på bakfjädern?

Fram, mäter man i gaffelns längsled, eller "höjden" på fronten? :)

/J
                  GI / AI SMC Västmanland

Comment

Vad tror ni om 76 N/mm bak, och 4,6 fram (standard 69 bak gav 130 mm häng med 35 obelastat - det var i civila kläder det...), jag undrar om man inte måste upp ett knäpp till på bakfjädern?

Fram, mäter man i gaffelns längsled, eller "höjden" på fronten? :)

/J
                    130 i häng låter mycket det ska väl vara runt 105, frågan är dock om det räcker med att gå upp till 72 N/mm (som väl är nästa steg)

Fram mäter man i längsled, men den ständiga frågan där är vad är egentligen rätt värden? Där är kattstrypare på gaffelbenen (så man ser hur långt gaffeln fjädrar) och provåkning nog bättre metod.

Men med tanke på din vikt behöver du nog gå upp ett steg både bak och fram, är du snabb och kör hårt behöver du kanske gå upp två steg.

Varför inte fråga Klasse, där du köpt hojen, han har bra koll på det mesta.
                    Last edited by Hjulle; 03-28-2008, 10:31 AM.

Comment

Jupp, det är därför det har handlats fjädrar. :) Det ligger redan hemma, men verktyg för gaffeln saknas -får se om man svänger ihop något och löser det, eller bara byter bakfjädern (frågan är hur bra det är om det blir lite "stå på näsan" med rätt fjäder bak).

:)

Få handlare har sådan go' järnkoll på vad man skall ha faktiskt, har allt pratat med både KW och Karlströms - Kumlins var mer sugna på att sälja på mig hela paketet med räksallad och extra allt...än att dela med sig av några tips.

Jag hade nog tänkt börja med rätt fjädrar, och se hur det blir - det är ju frågan om en form av roligare motion för en annan, inte satsning på prestationer runt tävlingar (även om fina dämpare alltid är rätt så måste det läggas på rätt nivå...).

/J
                      GI / AI SMC Västmanland

Comment

Jupp, det är därför det har handlats fjädrar. :) Det ligger redan hemma, men verktyg för gaffeln saknas -får se om man svänger ihop något och löser det, eller bara byter bakfjädern (frågan är hur bra det är om det blir lite "stå på näsan" med rätt fjäder bak).

:)

Få handlare har sådan go' järnkoll på vad man skall ha faktiskt, har allt pratat med både KW och Karlströms - Kumlins var mer sugna på att sälja på mig hela paketet med räksallad och extra allt...än att dela med sig av några tips.

Jag hade nog tänkt börja med rätt fjädrar, och se hur det blir - det är ju frågan om en form av roligare motion för en annan, inte satsning på prestationer runt tävlingar (även om fina dämpare alltid är rätt så måste det läggas på rätt nivå...).

/J
                        Ska du ha fjädring finns det ingen annan att prata med än Marco! (Berna racing i strängnäs) Han är den bästa vad gäller fjädring, nu på VM i östersund så var han inhyrd av BMW (Trots att han säljer TM) bara för att skruva Anders Erikssons fjädring...
                        www.teamfjunisar.se

Comment

Kanontips Stolten (när får man se dig braka runt i skogen igen? :D )!

Biltemas "stiftnyckel" http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81959 är precis som gjord för ändamålet, var lekande lätt att vrida loss locken med denna!
                          Själva stiften passar perfekt i hålen, dock är den inte helt optimal då man bara når till 2 hål direkt bredvid varandra, bäst vore om man fick tag på ett motsatt par s.a.s. - men det funkar!

19,90:- - Biltema rockar verkligen ibland, men det gäller att hitta guldkornen.

Enligt Samuel på KW är det enkelkammargaffel på EXC, även fast den ärvt förspänningen från SX - så det bör 'la vara relativt simpelt att ge sig på att byta fjädrar och olja.

Nivåjustering blir det med hjälp av ett spraymunstycke, med sugslangen avklippt i lämplig längd. :)

Stort tack till er som bidragit med funderingar när det slog tilt efter att man tröttnat ur på Kumlins, och tappat hakan över att traktens KTM-handlare saknade ett så viktigt verktyg...

Trevlig helg på er!

/J
                          GI / AI SMC Västmanland

Comment

Biltemas "stiftnyckel" http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81959 är precis som gjord för ändamålet, var lekande lätt att vrida loss locken med denna!
                            SMART !!!!!

Orginalverktyget från WP kostar säkert 500.-

Comment

Prova 700-något, Enduroengineering-varianten kostar närapå 400:- via EMX-åf - och ~30 USD i USA (skapliga avanser...).

Men 19,90:- på racingbutiken är bättre.

/J
                              GI / AI SMC Västmanland

Comment

Working...
                              X